Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Som en parantes måste också nämnas att den kemiska uppbyggnaden av en produkt inte på något sätt avslöjar hur tillverkningen går till. Det är alltså i princip omöjligt att veta hur man ska tillverka en produkt bara för att man vet den kemiska uppbyggnaden på den.
Det finns miljoner molekylvarianter som var och en skapas i tillverkningsprocessen.
Detta måste anses vara ganska bevisat, annars skulle vi ha billiga kopior på samtliga attraktiva livsmedel som t.ex. ädla viner och spritsorter.
Jag håller med om att det är så gott som praktiskt omöjligt att återge en maträtt genom att bygga upp den med småmolekyler.
Men jag tänkte lite på detta. Jag läser nu andra året på kemistlinjen på GU, och har läst en del analytisk kemi. Och jag tror att om man verkligen ansträngde sig skulle det nog gå att komma riktigt nära.
Först borde man ju lätt kunna använde det egna smak och luktsinnet för att lista ut vad grunden i soppan är. Göra några försök till liknande soppa, säg det är en grönsaksoppa, man ser ju ungefär vad som är i. Morot, ärtor lök, parprika etc.
Sedan om det inte smakar likadant och man vill lista ut vad som skiljer skulle man kunna använda analytisk kemi, se vilka ämnen som skiljer sig åt, kolla fetthalt, viskositet, densitet, närsalter osv.
Säg att man hittar en keton man vet finns mycket av i spiskummin, man provar att sätta till lite spiskummin i sin egna soppa, det smakar nästan likadant, klart!
Ett jävla jobb i praktiken, men nog ska det gå alltid.