Vi har diskuterat det litegrann på jobbet, men ingen verkar riktigt säker på vad varsel innebär och hur det förhåller sig till uppsägning.
Som jag har förstått det innebär varsel att arbetsgivaren formellt varskor de anställda, facket och möjligen och länsarbetsnämnden om att ett visst antal personer möjligen kommer behöva sägas upp. Det handlar i det läget inte om utpekade personer, utan bara ett antal tjänster.
Därefter inleds MBL-förhandlingar och sedan följer uppsägning, om det fortfarande bedöms nödvändigt. Eller inleds MBL-förhandlingarna innan varslet?
När måste företaget varsla, finns alltid krav om varsel, eller har det att göra med antalet personer som berörs? Finns det regler som styr hur långt innan själva uppsägningen varslet måste ske?
Edit: Jag hittade en Wikipedia-sida, som dock lämnar en del i övrigt att önska och av den att döma verkar jag ha förstått fel.
Arbetsgivaren varslar alltså bara till Länsarbetsnämnden och det görs efter MBL-förhandlingarna.
På Wikipediasidan står så här:
(Tabellen blir kanske lite konstig, men borde vara begriplig).
Det jag funderar över är följande: Det talas om "senast två månader före" osv, men före vadå? Före att uppsägningen kommer eller före att uppsägningen verkställs?
Som jag har förstått det innebär varsel att arbetsgivaren formellt varskor de anställda, facket och möjligen och länsarbetsnämnden om att ett visst antal personer möjligen kommer behöva sägas upp. Det handlar i det läget inte om utpekade personer, utan bara ett antal tjänster.
Därefter inleds MBL-förhandlingar och sedan följer uppsägning, om det fortfarande bedöms nödvändigt. Eller inleds MBL-förhandlingarna innan varslet?
När måste företaget varsla, finns alltid krav om varsel, eller har det att göra med antalet personer som berörs? Finns det regler som styr hur långt innan själva uppsägningen varslet måste ske?
Edit: Jag hittade en Wikipedia-sida, som dock lämnar en del i övrigt att önska och av den att döma verkar jag ha förstått fel.
Arbetsgivaren varslar alltså bara till Länsarbetsnämnden och det görs efter MBL-förhandlingarna.
På Wikipediasidan står så här:
Citat:
Beroende på varslets storlek krävs en viss framförhållning: ju fler som berörs av driftsinskränkningen desto tidigare skall varslet komma. Lagen lämnar dock öppet för dispens från den här regeln om det finns omständigheter som arbetsgivaren inte kunnat förutspå.
Antal berörda arbetstagare Senaste tidpunkt för varsel
färre än 25 senast två månader före
mellan 25 och 100 senast fyra månader före
fler än 100 senast sex månader före
Antal berörda arbetstagare Senaste tidpunkt för varsel
färre än 25 senast två månader före
mellan 25 och 100 senast fyra månader före
fler än 100 senast sex månader före
(Tabellen blir kanske lite konstig, men borde vara begriplig).
Det jag funderar över är följande: Det talas om "senast två månader före" osv, men före vadå? Före att uppsägningen kommer eller före att uppsägningen verkställs?