Tjosan.
Nu när det magiska året 20 närmar sig i mitt liv med stormsteg har jag seriöst börjat fundera på att försöka lägga grunden till ett framtida ekonomiskt stabilt liv, to put it classy. Som det ser ut nu har jag (sedan barnsben - via föräldrar) en del pengar på några fonder; sammanlagt rör det sig om cirkus 47 000:-, inga större summor alltså. Dessa är väldigt ojämnt fördelade, med den absolut största majoriteten (~37 000:-) i allemansfond I. Under den korta period jag börjat intressera mig har jag märkt att det inte är en speciellt givande, eller spännande aktie, med ett snitt strax över 10% plus per år. Resterande pengar ligger i Kapitalinvest, Rysslandsfonder, Kinafonder och Råvarufonder. Använder Swedbank om det är relevant, vilket det nog inte är, mer än att veta exakt vilka fonder jag snackar om.
Mina frågor är då de mest vanligt förekommande; Vad är värt att investera i? Jag är villig att lägga ner tid och pengar (rimliga summor) på att lära mig (läsa böcker etc.). Det jag ser som den mest lukrativa investering på kort såväl som lång sikt är såklart aktier, men med en högre risk. Men som en någorlunda okunnig nybörjare känns det inte så säkert att slumpa mina livs besparingar på någon aktie som "ser rolig ut", eftersom jag inte kan värdera aktier och se vilka investeringar som är bra lång(eller kort-)siktigt.
Det mest stabila känns som att placera i fonder tills jag eventuellt har tillräckligt med förståelse för att kunna kasta mig in i aktievärlden. Men innan jag börjar fråga om konkreta tips måste jag bara höra mig för vad som förväntas ske inom finansvärlden de närmaste, säg, 5 åren? Märker att trycket verkar öka och att det är orosmoln här och var gällande eventuella fall och liknande. Kanske ska jag bara sitta och trycka på pengarna och "hoppas" på ett börsras så att man kan "börja om" utan att ha förlorat något?
Nåväl.
Det jag är ute efter är alltså kort och gott en del information från er med erfarenhet! Exempelvis, vad är en rimlig placering för en som inte tagit sig in i finansvärlden ännu, fonder måste väl vara ett bättre alternativ än aktier? Och isåfall, vilka fonder - alternativt vilka aktier? Är beredd att riskera pengarna, men jag vill helst inte ha en top-of-the-charts-riskfond/aktie utan något man kan investera i utan att förlora nattsömn och fingernaglar, men som ändå har chans till en avkastning som gör det värt mödan.
Tips 2 jag eftersöker är då såklart böcker, hemsidor, guider online, e-books, you name it - som kan hjälpa mig komma in i finansvärlden. Allt från basics till det mer avancerade. Gratis går före dyrt, men som jag sa är jag villig att lära mig, även om det betyder investering i böcker. Har för tillfället fått tag på "Tradingguiden" som jag ska plöja igenom så fort jag får tid.
Jag planerar att försöka spara åtminstone 2-3000 kronor i månaden långsiktigt, med rum för förändring.
Om det fattas någon information som kan vara av värde så får ni säga till!
Mycket tack
Mvh
Nu när det magiska året 20 närmar sig i mitt liv med stormsteg har jag seriöst börjat fundera på att försöka lägga grunden till ett framtida ekonomiskt stabilt liv, to put it classy. Som det ser ut nu har jag (sedan barnsben - via föräldrar) en del pengar på några fonder; sammanlagt rör det sig om cirkus 47 000:-, inga större summor alltså. Dessa är väldigt ojämnt fördelade, med den absolut största majoriteten (~37 000:-) i allemansfond I. Under den korta period jag börjat intressera mig har jag märkt att det inte är en speciellt givande, eller spännande aktie, med ett snitt strax över 10% plus per år. Resterande pengar ligger i Kapitalinvest, Rysslandsfonder, Kinafonder och Råvarufonder. Använder Swedbank om det är relevant, vilket det nog inte är, mer än att veta exakt vilka fonder jag snackar om.
Mina frågor är då de mest vanligt förekommande; Vad är värt att investera i? Jag är villig att lägga ner tid och pengar (rimliga summor) på att lära mig (läsa böcker etc.). Det jag ser som den mest lukrativa investering på kort såväl som lång sikt är såklart aktier, men med en högre risk. Men som en någorlunda okunnig nybörjare känns det inte så säkert att slumpa mina livs besparingar på någon aktie som "ser rolig ut", eftersom jag inte kan värdera aktier och se vilka investeringar som är bra lång(eller kort-)siktigt.
Det mest stabila känns som att placera i fonder tills jag eventuellt har tillräckligt med förståelse för att kunna kasta mig in i aktievärlden. Men innan jag börjar fråga om konkreta tips måste jag bara höra mig för vad som förväntas ske inom finansvärlden de närmaste, säg, 5 åren? Märker att trycket verkar öka och att det är orosmoln här och var gällande eventuella fall och liknande. Kanske ska jag bara sitta och trycka på pengarna och "hoppas" på ett börsras så att man kan "börja om" utan att ha förlorat något?
Nåväl.
Det jag är ute efter är alltså kort och gott en del information från er med erfarenhet! Exempelvis, vad är en rimlig placering för en som inte tagit sig in i finansvärlden ännu, fonder måste väl vara ett bättre alternativ än aktier? Och isåfall, vilka fonder - alternativt vilka aktier? Är beredd att riskera pengarna, men jag vill helst inte ha en top-of-the-charts-riskfond/aktie utan något man kan investera i utan att förlora nattsömn och fingernaglar, men som ändå har chans till en avkastning som gör det värt mödan.
Tips 2 jag eftersöker är då såklart böcker, hemsidor, guider online, e-books, you name it - som kan hjälpa mig komma in i finansvärlden. Allt från basics till det mer avancerade. Gratis går före dyrt, men som jag sa är jag villig att lära mig, även om det betyder investering i böcker. Har för tillfället fått tag på "Tradingguiden" som jag ska plöja igenom så fort jag får tid.
Jag planerar att försöka spara åtminstone 2-3000 kronor i månaden långsiktigt, med rum för förändring.
Om det fattas någon information som kan vara av värde så får ni säga till!
Mycket tack

Mvh