Citat:
[b]
Ursprungligen postat av Vikingofswe
Hej, skall göra en hemsida och jag funderar över vilken av dessa som man skall välja.
joomla är i 1.5 men har funnits väldigt länge.
drupal är ju högt uppe i 6 nånting men den har jag ingen koll på hur gammal.
fler grundproblem med drupal?
tycker att drupal verkar ha bäst meriter?
Men eftersom jag inte har använt något av dem vet jag inte, så jag undrar vad ni tycker.
joomla är i 1.5 men har funnits väldigt länge.
drupal är ju högt uppe i 6 nånting men den har jag ingen koll på hur gammal.
fler grundproblem med drupal?
tycker att drupal verkar ha bäst meriter?
Men eftersom jag inte har använt något av dem vet jag inte, så jag undrar vad ni tycker.
De tre stora:
Drupal är kraftfullast, men hög instegströskel pga dess oänliga möjligheter.
Joomla är också kraftfullt, och snyggt. Med Joomla blir det snygg fort utan ansträngning. Joomla används nog av fler (men det finns fler Renault and Ferrari också).
Wordpress - Enklast av de etablerade, snygg, enkelt och bra men begräsningar i längden.
Jag kör, Drupal på några sajter och Joomla på en sajt, men funderar på att byta Joomlan mot Drupal, för att förenkla hanteringen.
I Joomla får du med mycket i början, det blir snyggt på en gång. Många tilllägg är gratis, men det finns kommersiella också som kostar pengar. Men det finns väldigt många att välja på.
Drupal är tunt när du laddar ner det, vilket jag tycker är en fördel, men du får jobba mer med att få till det riktigt snyggt, men kraftfullt och utan begränsningar. Däremot är alla moduler och tillägg gratis och det finns tusentals.
Båda är lätt att installera. Börjar du med Joomla gillar du nog det, börjar du med Drupal gillar du nog det bäst.
Drupal anses vara bättre för SEO, har jag hört. De har bra moduler för adsense, sitemaps och google-analytics m.