2007-10-23, 10:35
Medlem
Kvasar2000s avatar
I denna tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=563099

hänvisas till ett inlägg som en bannad FB medlem gjort på ett annat forum.

Hur ser FB på detta? Kan man om bannad FB medlem kommunicera på FB på detta sätt (dvs genom ombud). Nu rörde det sig i och för sig bara om ett inklistrat nyhetsinlägg (hela tråden är en klipp och klistra tråd kombinerat med länkar men det är en annan fråga) men vart går gränsen?
Citera
2007-10-23, 10:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Kan inte se hur det skulle vara ett problem?
Det är ju som att säga att bara för att man tagit en länk från Aftonbladet, där en medlem blivit publicerad (Hej RP!) så får man inte diskutera detta här.

Och om det i detta fallet skulle bli några tveksamheter så tar ju moddarna beslut efterhand.
Citera
2007-10-23, 11:14
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Kan inte se hur det skulle vara ett problem?
Det är ju som att säga att bara för att man tagit en länk från Aftonbladet, där en medlem blivit publicerad (Hej RP!) så får man inte diskutera detta här.

Och om det i detta fallet skulle bli några tveksamheter så tar ju moddarna beslut efterhand.

Förvisso inte i det här fallet. Men man kan ju dra det vidare. t.ex. skulle bannade medlemmar på detta sätt genom ombud kunna delta i diskussioner. Det kan t.ex. se ut så här.

Medlem A: Jag tycker bla bla bla. För övrigt har Bannad medlem B också tyckt till i den här frågan på forum X. Så här skrev han:
Citat:
bla bla bla

Kanske är en akademisk pseudofråga som saknar relevans men jag tyckte det var lite intressant.
Citera
2007-10-23, 18:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
I denna tråd:

Hur ser FB på detta? Kan man om bannad FB medlem kommunicera på FB på detta sätt (dvs genom ombud). Nu rörde det sig i och för sig bara om ett inklistrat nyhetsinlägg (hela tråden är en klipp och klistra tråd kombinerat med länkar men det är en annan fråga) men vart går gränsen?

Jag skulle vilja påstå att allt beror på omfattningen, enstaka inlägg är mao inga inlägg. Men kan man se ett system i det hela att en viss användare är en avstängd medlems språkrör, även om det inte behöver vara samma person, så kan det vara läge att agera.
Citera
2007-10-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
I denna tråd:

Det är inte Carl-Olof som "kommunicerar" utan jag som tyckte att samlingen var intressant och läsvärd. Eller får man inte citera från andra forum?
Citera
2007-10-23, 19:51
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Det är inte Carl-Olof som "kommunicerar" utan jag som tyckte att samlingen var intressant och läsvärd. Eller får man inte citera från andra forum?

Självklart får man citera från andra forum, inget snack om det. Det man dock bör tänka på är att citat är just citat, dvs ett kortare textavsnitt. Så man bör istället länka till den text man vill åberopa. Tar man långa textavsnitt så blir det dels opraktiskt men framför allt, om jag kommer ihåg rätt, så kan man komma in på upphovsrättsfrågor om man "knycker" för långa textavsnitt. Tittar man sedan på ditt inlägg så är det där definitivt inte fråga om ett citat! Länka istället!!!!
Citera
2007-10-24, 09:26
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue

Som jag skrev ovan inte i det här fallet men man kan ju dra det vidare enligt vad jag skrev ovan.

Har nu i alla fall fått klargörande svar av Hisper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in