• 1
  • 2
2007-10-23, 17:34
Medlem
TrialByErrors avatar
Alla lagervaror är redan inköpta och bokförda för ett specifikt värde, det skulle vara omöjligt för en lagerdetaljist i Sverige att följa valutafluktuationeran i ett annat land, långsiktigt skulle priserna kunna sänkas men detta förutsätter ju att dollarn inte kommer att öka igen.
Dessutom så ska du tänka på att tillverkningen av datorer inte sker uteslutande i USA utan i andra länder vars valuta inte har sjunkit, sett från den synvinkeln så borde priserna vara mer stabila, vilket de faktiskt är.
Citera
2007-10-23, 19:49
Medlem
PocketRockets avatar
Läs mer på IDG:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.127241

Citat:
När de finansiella resultaten redovisades ställdes frågan om inte Apple skulle sänka priserna i Europa och svaret var att de man inte ändrar priser förutom då de släpper nya eller uppdaterade produkter.
Måste dock vara en hyfsat ny policy från Apples sida. Tidigare år har Apple Store tagits ner för uppdatering som vanligt på tisdagar och man har suttit som ett barn på julafton och hoppats på nya produkter, men det enda som har hänt är att dom har justerat dom svenska priserna mot dollarn.
Nu var det dock ett tag sedan och jag kan inte på rak arm komma på ett konkret exempel på när det har hänt.
Citera
2007-10-23, 19:54
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Funderar på att tjacka en macbook i usa på den planerade semestern, fattar mac os engelskspråkigt svenska tecken? vad kostar mac os på svenska, sparar jag på affären?
Mac OS X är "multi language", vilket gör att det är busenkelt att välja vilket språk man vill att systemet ska visas i. Välj själv mellan ryska, kantonesiska, danska eller svenska.

Teckenuppsättningen väljer man lätt under systeminställningar/internationellt. Det är alltså lugnt att köpa ett amerikansktangentbord, man får bara vänja sig vid att det som är "målat" på själva tangenten inte alltid motsvarar vad som syns på skärmen när man trycker på den. Själv klarar jag ett helt blankt tangentbord om det vore så, men det är ju inte alla som gör.
Citera
2007-10-23, 21:34
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Mac OS X är "multi language", vilket gör att det är busenkelt att välja vilket språk man vill att systemet ska visas i. Välj själv mellan ryska, kantonesiska, danska eller svenska.

Teckenuppsättningen väljer man lätt under systeminställningar/internationellt. Det är alltså lugnt att köpa ett amerikansktangentbord, man får bara vänja sig vid att det som är "målat" på själva tangenten inte alltid motsvarar vad som syns på skärmen när man trycker på den. Själv klarar jag ett helt blankt tangentbord om det vore så, men det är ju inte alla som gör.

Blankt tangetbord eller ej men så vitt jag kommer ihåg så kan man inte välja kantonesiska, men förenklad eller traditionell kinesisk teckenuppsättning går alldeles utmärkt.
Citera
2007-10-23, 21:43
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Blankt tangetbord eller ej men så vitt jag kommer ihåg så kan man inte välja kantonesiska, men förenklad eller traditionell kinesisk teckenuppsättning går alldeles utmärkt.

Tja, det finns en jävla massa skumma språk i vilket fall som helst. Och Svenska ingår http://img113.imageshack.us/img113/175/bild10eb1.jpg
Citera
2007-10-23, 21:44
Medlem
MobileFreaks avatar
jag tycker man kan ställa sig frågan tvärt om. ifall dollarn hade under den här perioden blivit jäklans dyr, skulle apple plötsligt ha höjt priserna? jag tänkte att när det är åt det hållet kanske det inte svider lika mycket för dom
Citera
2007-10-23, 22:12
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Det hände mig när jag köpte min skärm. Då plötsligt verkade man köpa till nya, lägre priser från USA och använda dem på utpriset. Poof så kostade skärmen en tusing (eller var det två) mindre. Men som redan sagts, priserna korrelerar långsamt till valutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in