Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 19:10
  #4225
Medlem
Ja en bok som jag minns handlar om Britannien under romarna och om jag minns rätt (inte säkert) var förlaget Bröderna Wahlströms och det var en tjock bok i kartonnage, omslaget gick i vitt och brunt och föreställde riddare med lansar eller liknande, en av huvudpersonerna var en romare vars namn började med "A".
Citera
2018-08-02, 19:21
  #4226
Medlem
tjockballes avatar
Italiensk författare, novell och inte en roman.

Handling: En man tas in på sjukhus, det är egentligen inget fel på honom men de behöver honom för observation. Efter ett tag flyttas han till en avdelning för allvarliga åkommor. Inte för att det han har är allvarligt, men det fanns fler lediga sängar här. Efter ett tag till flyttas han till en avdelning för hopplösa fall. Återigen säger de till honom att det inte är för att hans fall är hopplöst, utan av platsskäl. Han tröstar sig med att han åtminstone slipper "dödens väntrum" som är avdelningen där man inte lägger kraft på att få patienterna att må bättre, utan bara väntar på att de ska dö. Så flyttas han slutligen till dödens väntrum och återigen får han höra en bortförklaring om varför.

I samma novellsamling, och jag tror av samma författare, en berättelse om en tågresa. Resenärerna lägger märke till att folk utanför tåget alla reser i motsatt riktning. Några försöker varna dem för någon odefinierad fara. Men det går inte att kommunicera med lokföraren, som istället höjer farten.
Citera
2018-08-03, 15:27
  #4227
Medlem
En bokserie som jag glömt namnet på...

Hej alla, söker efter en bokserie som jag glömt bort namnet på, jag lånade dessa böcker i biblioteket för några år sedan och handlingen handlar om en ung kille/ungdom som spelar hockey och blir draftad till ett hockeylag i NHL och Seattle. Han är ishockeymålvakt. Det handlar om hans liv där och hur det är att vara proffs. Bokserien bestod av ett flertal böcker och är skriven av någon som länge varit journalist inom ishockey och då jobbat med detta, minns ej namnet på honom heller. Tacksam för om ni vill hjälpa till, några utav de bästa jag läst

Kan vara helt fel men huvudpersonen som spelade hockey kan kanske heta Adam, men fastna ej vid det.
Citera
2018-08-03, 15:36
  #4228
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asab71
Hej alla, söker efter en bokserie som jag glömt bort namnet på, jag lånade dessa böcker i biblioteket för några år sedan och handlingen handlar om en ung kille/ungdom som spelar hockey och blir draftad till ett hockeylag i NHL och Seattle. Han är ishockeymålvakt. Det handlar om hans liv där och hur det är att vara proffs. Bokserien bestod av ett flertal böcker och är skriven av någon som länge varit journalist inom ishockey och då jobbat med detta, minns ej namnet på honom heller. Tacksam för om ni vill hjälpa till, några utav de bästa jag läst

Kan vara helt fel men huvudpersonen som spelade hockey kan kanske heta Adam, men fastna ej vid det.

Det lär vara de här:

https://biblioteket.stockholm.se/sok...t=loans%20desc
Citera
2018-08-03, 15:42
  #4229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det lär vara de här:

https://biblioteket.stockholm.se/sok...t=loans%20desc

Tack, vad jag har letat.
Citera
2018-08-03, 16:23
  #4230
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Serier och serietidningar --> Litteratur
/Moderator
Citera
2018-08-03, 22:44
  #4231
Medlem
Eftersöker en specifik bok om galenskap och synen på den historiskt

Jag eftersöker en bok, som säkert har 10-20 år på nacken, som jag då köpte i pocketformat, på svenska (är dock osäker på om det var en bok skriven på svenska från första början?). Den handlar om galenskapen och hur synen på galenskapen varit/varierat historiskt.

Det är absolut ingen tegelsten, men inte heller någon pytteliten bok.

Jag vill minnas (men jag kan minnas fel) att den hade svartvita färger som omslag? Eller kanske 70 procent svart, och sedan resten vitt, eller något sådant.

Jag är hemskt tacksam för alla tips jag kan få.
Citera
2018-08-03, 23:32
  #4232
Medlem
krautbrains avatar
"Vansinnets historia under den klassiska epoken"?
Citera
2018-08-04, 08:49
  #4233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
"Vansinnets historia under den klassiska epoken"?

Tack för tipset, men nej, det är inte den. Den du syftar på är skriven på 60-talet. Den jag syftar på är skriven under 90- eller 00-talet (antagligen 00-talet).
Citera
2018-08-04, 09:20
  #4234
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-08-10, 23:10
  #4235
Medlem
Extremt långsökt. Men letar efter en tonårsbok översatt från Engelska (förmodligen) till svenska, som jag läste tidigt 2000 tal, den lär nog ha skrivits under 90-talet.

Handlar om några tonåringar som lever i ett samhälle där man skapat en typ av dräkt man kan koppla upp sitt medvetande på internet med. Istället för att då chilla runt IRL så kan man gå/hoppa runt mellan olika siter/rum eller vad de nu kallade det. Tror den börjar med att ett kompis gäng spelar något spel där de slåss i mot några monster eller liknande, i någon korridor tror jag (kommer ihåg att det var bilden jag fick när jag läste den), men de failar ganska snabbt. Har för mig att de slogs med svärd.
Det är en bokserie på x antal böcker. Kommer inte ihåg handlingen så värst bra på den första, men i andra eller tredje boken så vet jag att någon i gruppen blir tillfångatagen av några NPCs (kan ha varit en mix, oklart), och hela scenariot skulle likna till "Gullivers resor" världen.
Har för mig att någon av böckerna heter "Labyrinten" eller något liknande.

Har typ försökt i ca 10 års tid (lite då och då) att leta upp bokserien, men har inte kommit någon vart alls... Själva omslaget ska likna bokserien "Animorphs", ska vara en liknande typ av bok i förhållande till omslagsstil, typsnitt m.m och ungefär samma målgrupp.

Är tacksam för vilket litet tips som helst som skulle kunna leda mig i rätt riktning, håller på att bli tokig xD

//Viss3
Citera
2018-08-22, 15:59
  #4236
Medlem
moohs avatar
Vilken var boken? Dinosauriebok från 70-/80-talet

När jag var liten (mitten på sjuttiotalet) hade jag likt många andra små gossar i min ålder en bok om dinosaurier. Jag försöker komma ihåg vad den hette, men det är kört. Dock kom jag nyss ihåg att den inte bara innehöll dinosaurier utan även andra "forntidsdjur".

Ett av dessa djur var "diatryma" (som nu för tiden kallas något annat). Gör jag en bildsök på google på just "diatryma", så dyker många bilder upp, varav en som jag vet var med i boken. Tyvärr gav inte någon av google-träffarna någon info om ifrån vilken bok bilden var scannad, så jag tänkte att någon av er som läser detta kanske vet/minns/känner igen.

Om det finns ett bättre underforum än Sista utvägen får ni gärna flytta frågan dit.

Bilden: https://ibb.co/k7ra3K
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback