2007-10-22, 15:57
Avslutad
hej odlar i en 10 liters kruka och har satt plantan i blom fas...
jag glömde tillsätta algomin i min jordsetup i början..

kan man tillsätta algomin i vattnet och vilka mängder i såfall?? vill inte
ha en närings chock...
tack för svar
Citera
2007-10-23, 23:15
Medlem
kingschmoes avatar
jag har inget svar men är nyfiken på vad algomin är? vad odlar du för skojjigheter?
Citera
2007-10-23, 23:23
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Algomin är en näringsbladning med kalk och näringsämnen som jorden och växterna mår bra utav
Fördelen med algomin är att det bryts ner ekoligiskt i jorden och ger jorden näring på länge sikt. Det ger även en bra rot tillväxt och bränner inte rötter på samma sätt som annat gödsel. Man använder ofta algomin i utomhus odlingar av grönsaker och andra födoämnen som odlar ekoligiskt. Som kalktillskott, vill man gödsla tar man brunnen bajja.

Varför ska du ha algomin till din cb planta?!
Citera
2007-10-23, 23:26
Medlem
Laban_Lurkares avatar
De ggr jag har använt algomin i ekologiskt grönsaksodling har varit i syfte att frambringa mer rothår, algomin är perfekt till dina sticklingar.
För att svara på din fråga, algomin i vatten har jag aldrig varit med om under mitt yrkesliv som odlare, det kan funka, vet faktiskt inte. Men det finns mycket andra bra gödsel att tillsätta!
Alla vanliga gödsel för inomhus växter innehåller bra näringämnen, vill du ha några som passar perfekt till cb så är jag övertygad om att du kan hitta dem
Citera
2007-10-24, 12:51
Avslutad
algomin ska visst vara bra i blomfasen.. har använt blåkorn i vegfasen..
jag vet att det finns näring för cannabis som är väldigt bra och inte så dyra..
men plantan har ännu inte visat kön så jag vill inte köpa näring förrens jag vet vilket kön det är..

jag la i 1 tesked+ i 2 liter vatten.. har lösts upp någorlunda.. det ligger fortfarande en del på botten..

annars kan man ju köra blåkorn hela vägen..
Citera
2007-10-24, 12:53
Medlem
hezbollahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
algomin ska visst vara bra i blomfasen.. har använt blåkorn i vegfasen..
jag vet att det finns näring för cannabis som är väldigt bra och inte så dyra..
men plantan har ännu inte visat kön så jag vill inte köpa näring förrens jag vet vilket kön det är..

jag la i 1 tesked+ i 2 liter vatten.. har lösts upp någorlunda.. det ligger fortfarande en del på botten..

annars kan man ju köra blåkorn hela vägen..

Är det så dyrt med näring? Eller har du bara en planta och vill inte chansa?
Citera
2007-10-24, 12:59
Avslutad
det är inte så dyrt med näring.. men det känns ondödigt att köpa näring när jag inte vet vilket kön det är..
jag har bara en planta.. de andra 2 dog (min första odling)
Citera
2007-10-24, 18:44
Medlem
Laban_Lurkares avatar
hmm, vet att jag har vattnat med algomin men doserinen minns jag ta mig fasen inte.. och jag undra om jag inte hade olika dosering beroende på gröda också
men om du går in på algomin.se kanske du hittar något!

Edit, anledningen till att jag undrade var att det känns lite onödigt med algomin, jag trodde du skulle tillsätta det tillsammans med annan gödning!
Citera
2007-10-24, 18:53
Avslutad
har varit inne där redan.. och det står 5 algominkorn i en vattenkanna och man skulle få ett extra näringstillskott..
men hur mycket vatten rymmer en vattenkanna??
jag la i en tesked i 2 liter vatten.. jag tillsatte en tesked blåkorn till 2 liter vatten i vegfasen.. men jag vet inte.. jag får väl blanda ut vattnet lite så det inte blir nån näringschock men jag tycker 1 tesked verkar lagom för 2 liter vatten..
Citera
2007-10-24, 19:04
Medlem
hezbollahs avatar
Okey, lycka till med plantan. =)
Citera
2007-10-24, 20:21
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
har varit inne där redan.. och det står 5 algominkorn i en vattenkanna och man skulle få ett extra näringstillskott..
men hur mycket vatten rymmer en vattenkanna??

Va inne o kika lite hastigt. Såg att det var krukväxter du hade läst det där under så du doserna precis rätt!
Lycka till kompis, hoppas du har en hona

Sjäv sådde jag precis ett feminized WW frö. Så ge mig lycka också

Berätta hur det gick sen om det var en hona eller hane!
Citera
2007-10-24, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Va inne o kika lite hastigt. Såg att det var krukväxter du hade läst det där under så du doserna precis rätt!
Lycka till kompis, hoppas du har en hona

Sjäv sådde jag precis ett feminized WW frö. Så ge mig lycka också

Berätta hur det gick sen om det var en hona eller hane!

gracias.. o lycka till själv bonnjävel...
(jag är själv smålänning)

I'll keep you posted
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här