Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Imponerad ändå att du tog dig igenom den, även om ett år känns väldigt kämpigt. Vad är det som är svårast med boken? Bör man ens försöka hänga med i själva handlingen?
Problemet med Gravitys Rainbow var att den kändes "jämtjock". Det fanns inga naturliga pendlingar i intensitet som man hittar normalt i prosa-verk, utan allt låg på samma, relativt höga intensitet, både vad gäller språket och det narrativa skeendet. Detta gjorde, åtminstone för mig, att kasten i tid och rum, och den ständiga introduktionen av nya karaktärer, blev mycket svårare att ta in än i en bok som följt en mer explicit dramaturgi. Efter 400 sidor kändes det som en enda gröt av raketer, bläckfiskar, nazister, LSD, sex, andra världskriget, Malcolm X och fan och hans moster... detta kan låta spännande när man beskriver det, men läsmässigt vart det jävligt tungrott IMO. Jag tycker som sagt att Joyce's "Ulysses" är betydligt lättare att ta sig igenom, och mycket värdefullare som läsupplevelse.
Men som sagt, en del säger att man måste läsa GR flera gånger för att komma in i den. Den tiden har jag emellertid inte till mitt förfogande. Crying Of Lot 49 var däremot kanon och rekommenderas.
- F.G