Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-21, 23:44
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Det du beskriver är att ha separata moraliska system för djur och människor, och inte behandla dem konsekvent utifrån samma. Det låter väldigt motsägelsefullt - eller kanske snarare godtyckligt. Då kan du ju lika gärna ha separata system från människa till människa.

Jag tycker att du verkar använda en väldigt grumlig logik; rimligtvis så värderar vi saker utefter deras egenskaper, och inte utefter vad de kallas (hund, människa, bok, o.s.v.) - håller du inte med om att det är bäst att värdera saker på det viset - och därigenom slippa använda motsägelsefulla separata axiomsystem?

Jag tolkade det du beskrev tidigare som en separat moral för människan där förfrågan var hur ett konsekvent system kan åtskilja dödande och förtärande av en människa från ett djur, självklart syftade du inte på ett separat system.
Det jag gjorde var helt riktigt att beskriva separata system, då att begränsa systemet till endast ena parten (djur eller människa) var ända sättet att behålla ett konsekvent system om man även ville bedömma en handling olika beroende på varierande [aktör] som utför [handling].
Det behåller givetvis inte konsekvens om det berör fler parter, mycket riktigt inte ens andra människor. Dåligt av mig att formulera det så, människan syftar på en enskild människa, benämnt som människa då syftet för att skilja människa & djur. Måste medge att jag faktiskt rörde till det och syftade på en grupp vid ett tillfälle och en individ vid ett annat.

Ett moraliskt system kan bara bibehålla konsekvens trots skiftade bedömning av samma objektiva akt, genom att inte hantera något som objektivt utan helt låta värdet utgöras av ett subjektivt förhållande.
Citera
2009-04-22, 20:33
Medlem
Superfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FlashFront-
....vissa djur kan ju gå till attack mot människan, men inte fan får dem fängelse eller dödsstraff för det. Människorna leker med varandras känslor och vi straffar varandras känslor......... INVISBLE "SOUL" = STRONG!

tyvärrrrr.. en människa i mina ögon är som en drömmande zombie sakta men säkert ruttnar bort....

Som sagt dina ögon. Du borde tro på dina drömmar istället, då blir dem verklighet en vacker dag.
Citera
2009-04-22, 23:06
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weaz
Ja? Varför har vi så stora känslor för andra djur och levande organismer när vi är ett rovdjur? Om man jämför med andra rovdjur som sliter upp sina byten i stycken istället för att åka med hunden till ventrinären för att ge djuret den minst plågsamma döden man kan tänka sig.

Och varför blir vissa människor vegetarianer? Det finns väll inga andra rovdjur som tycker synd om djur?

Jag tror knappast att man att man resonerade på samma sätt förr i tiden.

Vad tror ni?

Allt vi människor gör, gör vi i ett vinst drivande syfte. Folk som blir vegetarianer blir det för att det finns något för dom att tjäna på det. Kan vara att dom vill bli accepterade av en/vissa speciella människa(or) eller att dom vill kännas sig "bra" för att dom bryr sig om alla varelser lika mycket.

Som du sa, varför tar vi hunden till veterinären istället för att t.ex. klubba den själv?

För att om vissa klubbar ihjäl hunden så mår dom dåligt av det för det fanns något bättre dom kunde göra för den.

Alltså, folk är blödiga för att dom tjänar på det.

Kan vara att dom har ett samvete som annars säger emot dem om dom inte gör "rätt", att dom vill bli accepterade eller av andra orsaker.

Vi är själviska, och alla handlingar gör vi för att vi tjänar något på det eller för att slippa förlora något som man annars skulle sakna.
Citera
2009-04-22, 23:07
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
....vissa djur kan ju gå till attack mot människan, men inte fan får dem fängelse eller dödsstraff för det. Människorna leker med varandras känslor och vi straffar varandras känslor......... INVISBLE "SOUL" = STRONG!

tyvärrrrr.. en människa i mina ögon är som en drömmande zombie sakta men säkert ruttnar bort....

Vadå djur får "inte" döds straff om dom anfaller människor? Djur avlivas hela tiden runt om i världen för att dom blir aggressiva mot människor, hur kan du ha fått i dig motsatsen?
Citera
2009-04-23, 08:40
Medlem
-FlashFront-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Vadå djur får "inte" döds straff om dom anfaller människor? Djur avlivas hela tiden runt om i världen för att dom blir aggressiva mot människor, hur kan du ha fått i dig motsatsen?

jaha ja.. då sätter du skulden på pälsdjuren
Citera
2009-04-23, 16:39
Medlem
singularitets avatar
Om en hund biter en människa är min åsikt att den bör avlivas. Den som blir biten ska kunna kräva att hunden tas från ägaren. Det skulle jag göra. Men jag äger gärna en hund sålänge den inte bits. Många människor mesar sig med sina husdjur. Det kan slå tillbaka den dag jag yrkar på att djuret ska avlivas.
Citera
2009-04-23, 17:18
Medlem
daaajvids avatar
Mja. Rovdjur sliter ju inte precis upp sina egna ungar så visst är de mesiga de också.
Kom och tänka på den här länken, om en Leopard som dödar en ap-mamma som senare upptäcker en apunge som den visar att den tar hand om och struntar i ap-mamman den nyss dödat: http://www.youtube.com/watch?v=ceQr90C0Em0

Alla djur har väl känslor innerst inne, man dödar ju bara för att man måste. Vi är ju också djur men vi ska ju vara "smartare". Om nu intelligens har något med känslor att göra, hmm..
Citera
2009-04-23, 18:12
Medlem
singularitets avatar
Människor sliter djur i stycken jag vet inte hur man ska betrakta slaktplatser annars. Men människor har en vana att kalla människors beteende vid ett namn och djurens med ett annat. Låter det inte ganska brutalt om man vänder på orden och påstår att ett lejon med kirurgisk precission snabt och effektivt slaktar en gasell? haha
Senast redigerad av singularitet 2009-04-23 kl. 18:15.
Citera
2009-04-23, 18:16
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ja? Varför har vi så stora känslor för andra djur och levande organismer när vi är ett rovdjur? Om man jämför med andra rovdjur som sliter upp sina byten i stycken istället för att åka med hunden till ventrinären för att ge djuret den minst plågsamma döden man kan tänka sig.

Och varför blir vissa människor vegetarianer? Det finns väll inga andra rovdjur som tycker synd om djur?

Jag tror knappast att man att man resonerade på samma sätt förr i tiden.

Vad tror ni?
Kolla de vilda negrerna i Afrika. De är definitivt inte mesiga!
Citera
2009-04-24, 17:59
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
jaha ja.. då sätter du skulden på pälsdjuren

Om ett pälsdjur biter mig så ja, då sätter jag skulden på pälsdjuret.
Citera
2009-04-25, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ja? Varför har vi så stora känslor för andra djur och levande organismer när vi är ett rovdjur?

Människan är inget rovdjur.
Citera
2009-04-25, 04:34
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Människan är inget rovdjur.

Använd sökfuktionen på flashback och sök på kött eller kyckling så kanske du tänker om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in