2009-04-21, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Det du beskriver är att ha separata moraliska system för djur och människor, och inte behandla dem konsekvent utifrån samma. Det låter väldigt motsägelsefullt - eller kanske snarare godtyckligt. Då kan du ju lika gärna ha separata system från människa till människa.
Jag tycker att du verkar använda en väldigt grumlig logik; rimligtvis så värderar vi saker utefter deras egenskaper, och inte utefter vad de kallas (hund, människa, bok, o.s.v.) - håller du inte med om att det är bäst att värdera saker på det viset - och därigenom slippa använda motsägelsefulla separata axiomsystem?
Jag tycker att du verkar använda en väldigt grumlig logik; rimligtvis så värderar vi saker utefter deras egenskaper, och inte utefter vad de kallas (hund, människa, bok, o.s.v.) - håller du inte med om att det är bäst att värdera saker på det viset - och därigenom slippa använda motsägelsefulla separata axiomsystem?
Jag tolkade det du beskrev tidigare som en separat moral för människan där förfrågan var hur ett konsekvent system kan åtskilja dödande och förtärande av en människa från ett djur, självklart syftade du inte på ett separat system.
Det jag gjorde var helt riktigt att beskriva separata system, då att begränsa systemet till endast ena parten (djur eller människa) var ända sättet att behålla ett konsekvent system om man även ville bedömma en handling olika beroende på varierande [aktör] som utför [handling].
Det behåller givetvis inte konsekvens om det berör fler parter, mycket riktigt inte ens andra människor. Dåligt av mig att formulera det så, människan syftar på en enskild människa, benämnt som människa då syftet för att skilja människa & djur. Måste medge att jag faktiskt rörde till det och syftade på en grupp vid ett tillfälle och en individ vid ett annat.
Ett moraliskt system kan bara bibehålla konsekvens trots skiftade bedömning av samma objektiva akt, genom att inte hantera något som objektivt utan helt låta värdet utgöras av ett subjektivt förhållande.