2007-10-30, 19:42
  #85
Medlem
JemyMs avatar
Tubbo, vetenskap är en verksamhet, inte en ideologi.
Citera
2007-10-30, 19:42
  #86
Medlem
harrowdownhills avatar
äsch redan postat, tag bort.
Citera
2007-10-30, 19:43
  #87
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Slänger in lite trams..

"Dess( de ateistiska humanisternas) företrädare tror själva att modern vetenskap (dit räknar de till exempel inte humanistiska vetenskaper) ger en fast grund att stå på i tillvaron.

Då blundar de aktivt för alla de vetenskapsmän som i den moderna vetenskapens namn har förbrutit sig mot enskilda individer, mot nationer och raser och mot hela mänskligheten. De blundar för rashygien och folkutrotning, tvångssterilisering, eutanasikampanjer. Vetenskapstro kan också annars vara ett riskfyllt företag, inte bara därför att vetenskapliga sanningar hela tiden revideras och förkastas.


Måste vara skönt för t.ex. kristna att veta att de inte är ensamma då. Med att blunda för alla de gånger då kristendomen förbrutit sig mot enskilda, nationer, och mänskligheten.
Citera
2007-10-30, 19:43
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Ja, förutom att det alltid varit dom religösa som sett det som viktigt att göra indelningen. Stigmatiseringen och stämplingen av just ateister i USA är ett strålande exempel. Alltså har du helt fel.
Stigmatiseringen och stämplingen av kristna i Sverige är ett lika strålande exempel. Bevisligen är önskan att kategorisera oberoende av vilken tro man har.
Citera
2007-10-30, 19:44
  #89
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Tubbo, vetenskap är en verksamhet, inte en ideologi.

Jag håller helt med dig..

Tyvärr finns det både religiösa och ateister som missförstått det..
Citera
2007-10-30, 19:44
  #90
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag håller med dig. Jag ser ateism som en religion som alla andra. Det jag anmärkte på från början var just det motsatta, att (vissa) ateister gärna vill framställa sig själva som icke-religiösa och alla andra som religiösa.

Fråga, hur kan något som tar avstånd från allt övernaturligt (speciellt gudar) klassas som religion?
Ateism vill ju inte kännas vid något av de kriterier man använder för att definiera en religion.
Citera
2007-10-30, 19:45
  #91
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag håller med dig. Jag ser ateism som en religion som alla andra. Det jag anmärkte på från början var just det motsatta, att (vissa) ateister gärna vill framställa sig själva som icke-religiösa och alla andra som religiösa.

Ateism är ingen religion. Ateism förnekar existensen av en gudomlighet precis som en Abolitionist kämpar mot slaveri.

En religion har en tydlig uppkomsthistoria, en grundare (förrutom Hinduism), heliga skrifter och läror.
Citera
2007-10-30, 19:45
  #92
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Slänger in lite trams..

"Dess( de ateistiska humanisternas) företrädare tror själva att modern vetenskap (dit räknar de till exempel inte humanistiska vetenskaper) ger en fast grund att stå på i tillvaron.

Då blundar de aktivt för alla de vetenskapsmän som i den moderna vetenskapens namn har förbrutit sig mot enskilda individer, mot nationer och raser och mot hela mänskligheten. De blundar för rashygien och folkutrotning, tvångssterilisering, eutanasikampanjer. Vetenskapstro kan också annars vara ett riskfyllt företag, inte bara därför att vetenskapliga sanningar hela tiden revideras och förkastas.

Vetenskapen kan inte uttala sig om allt. Därför har vi musiken och konsten, naturskådandet, kärleksupplevelsen.

Det förklarar också behovet – irrationellt eller ej – av uppenbarelser.
Det behovet kan inte undertryckas, som Förbundet humanisterna vill, utan allvarliga konsekvenser för tanke- och yttrandefriheten i vårt demokratiska samhälle.

Sturmark kan säkert invända att man får tro vad man vill, men att den offentliga makten inte ska stödja trosriktningar utan förhålla sig neutralt till dem. Det anser jag med. Själva vill emellertid humanisterna komma i åtnjutande av statens stöd till trossamfund. Där är jag tveksam.

Men kanske är det därför inte konstigt alls att en av deras unga proselyter, en lycklig ateist, känner sig ”frälst på biologi” (SvD 27/12 2006). Hon uttalar sig som en omvänd."

Tänkvärda ord av Anders Björnsson, vetenskapsjournalist och ordförande i Svenska humanistiska förbundet.

Läs mer här:

http://www.expressen.se/debatt/1.634702

Jag måste hålla med om att humanisterna ofta håller på med just trams. Dom har helt klart vissa poänger, ibland, men att försöka emulera religösa samfund är enligt mig helt fel väg att gå. Vissa verkar ju nästan vara vetenskapstroende, vilket är ganska patetiskt.
Citera
2007-10-30, 19:46
  #93
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Måste vara skönt för t.ex. kristna att veta att de inte är ensamma då. Med att blunda för alla de gånger då kristendomen förbrutit sig mot enskilda, nationer, och mänskligheten.


Ja.. absolut..

På något sätt vill man skonsamt lägga det tjugonde århundradet i graven, lägga det bakom sig i all dess storhet och allt dess vansinne.

Bolsjevikerna i Ryssland.. nazisterna i Tyskland.. fascister i olika länder.. Pol Pots mardröm..

Under 1900-talet fick miljoner människor med sina liv vittna om tomrummet efter kristendomen.. beslut fattade vid skrivbord...

Tanken svindlar..

Men appåder till ateisterna som lyckats bättre på ett århundrade än vad kyrkan gjort på 2000 år..

För övrigt..kände du dig träffad?
Citera
2007-10-30, 19:47
  #94
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Stigmatiseringen och stämplingen av kristna i Sverige är ett lika strålande exempel. Bevisligen är önskan att kategorisera oberoende av vilken tro man har.

Den s.k. stigmatiseringen av kristna i Sverige påminner om den kristna i USA påstår sig vara utsatt för, kort sagt, ett plagiat på muslimernas offerretorik.

T.ex. hävdar kristna i USA att ACLU har förklarat krig mot religionen, när ACLU i själva verket ofta försvarar kristnas,, och andra religösas, rätt att få uttrycka sin tro.
Citera
2007-10-30, 19:47
  #95
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag håller helt med dig..
Tyvärr finns det både religiösa och ateister som missförstått det..

Även jag kan styrka att vetenskap förts under kristendomen. Glasögon togs t.ex. fram utav munkar. Såvitt jag vet hade katolska kyrkan en avdelning för att forska i bibelns historia en gång i tiden men de fick lägga ner den då den sårade deras tro.
Citera
2007-10-30, 19:47
  #96
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Jag måste hålla med om att humanisterna ofta håller på med just trams. Dom har helt klart vissa poänger, ibland, men att försöka emulera religösa samfund är enligt mig helt fel väg att gå. Vissa verkar ju nästan vara vetenskapstroende, vilket är ganska patetiskt.

Väldigt tänkvärda ord.. klar tanke..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in