2007-10-21, 23:25
Medlem
Brandon Boyds avatar
Hej!

Kanske lite nybörjarvarning, men planerna är seriösa!

Jag vet att det redan finns en del trådar om detta, men jag har lite problem utöver det. Sitter alltså och funderar på om man ska försöka ge sig på en odling cannabis i lägenheten. Vad behöver jag för att gå från scratch så att säga? Har ingenting förutom en garderob att sätta plantan i. Vad kommer kalaset circa att kosta?

Sedan är jag lite orolig för att det kommer lukta ut i trappuppgången. Plantan kommer att vara placerad nära en dörr som leder ut dit. Kommer folk som går i trapphuset känna doften? Starkt? Vi kan tyvärr inte ställa den någon annan stans.

En fråga till... Jag undrar, ungefär, hur lång tid det tar från att man börjar odla tills det är klart. Vilka strains växer snabbast? Hur snabbt kan jag få ut en planta och hur lång tid tar det för de längsta att växa?

Hoppas att någon orkar svara, vill dra igång snarast möjligt
Citera
2007-10-22, 07:23
Medlem
CpRekas avatar
Ljust luft vatten och kärlek.. HPS Lampa kostar runt 1000:-, fläktar är lite olika.
Det luktar ut i trapphuset ja..

Finns ett strain som heter lowryder, lätt att olda, och tar bara 2 månader.
Citera
2007-10-22, 07:42
Medlem
professor_knass avatar
Hur mycket det kostar beror ju på hur seriös odlingen ska vara. Men säg att du ska ha en 400w HPS-lampa med fläktar, kolfilter osv. då kanske det kostar lite dryga fyratusen. Räkna med att det tar tre månader från att du börjar till det att det går att röka gräset om du gör allting rätt.
Citera
2007-10-22, 09:24
Medlem
Hade en polare som älskade sina plantor över allt annat Hade 2-4 st i en sån stor garderob med dörr, stor fet lampa, fläktar etc. Luktade inte så farligt, luktade lite i lägenheten men inte ut i trapphuset. Iofs var det lite sommartider så han kunde vädra ofta, kan ha varit det när jag tänker
Citera
2007-10-22, 12:06
Medlem
piratkaptens avatar
Bygger du ihop odlingsventilationen med husets ventilationstrumma så slipper du ju nästan all lukt.

Det är inte särskillt svårt att göra.
Citera
2007-10-22, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Bygger du ihop odlingsventilationen med husets ventilationstrumma så slipper du ju nästan all lukt.

Det är inte särskillt svårt att göra.

Det där var nog det sämsta tipset jag har sett här på Drogodling

Du menade säkert väll men tänk lite innan du kommer med smarta ideer, då det kan ge förödande konsekvenser för ts.

Snubben kanske bor i en 50 tals kåk med självdrag och då är det kanske inte så bra att sätta på en fläkt eller bara koppla till självdraget. Det kan finnas otätheter i kanalen(skiljevägarna) vilket resulterar i att grannarna får in hans odör, sen finns ju risken med kallras och helt plötsligt har det blivit ett insug.

"husets ventilationstrumma"?
Citera
2007-10-22, 13:31
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocIgor

Det där var nog det sämsta tipset jag har sett här på Drogodling

Du menade säkert väll men tänk lite innan du kommer med smarta ideer, då det kan ge förödande konsekvenser för ts.

Snubben kanske bor i en 50 tals kåk med självdrag och då är det kanske inte så bra att sätta på en fläkt eller bara koppla till självdraget. Det kan finnas otätheter i kanalen(skiljevägarna) vilket resulterar i att grannarna får in hans odör, sen finns ju risken med kallras och helt plötsligt har det blivit ett insug.

"husets ventilationstrumma"?

Jag vet inte riktigt hur ventilationen är konstruerad där du bor, men i mitt hus (såväl som i de flesta andra någorlunda nybyggda hyreshusen) finns det ventiler utspridda på ett par platser i varje lägenhet.
Därifrån går separat åtskilda rör till en stor fläkt uppe på taket där luften sugs ut.
I rören råder det ständigt ett mycket starkt undertryck, så även om de olika rören möts uppe på taket så kan doftpartiklarna omöjligtvis leta sig ned till grannen genom tiotals meter rör i stark motvind.

Edit:

Givetvis menar jag inte att han ska (om han nu råkar bo i nån gammal kåk med barnen hedenhös-ventilation) fästa en överdimensionerad fläkt vid något rör på måfå så att undertrycket pajar och 60 års damm och en massa knarkotikalukt stormar in genom de stackars grannarnas köksfläktar.
Citera
2007-10-22, 13:48
Medlem
tjaboooos avatar
Hur funkar de och ventilera ut genom ytterväggsventil ?
Citera
2007-10-22, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jag vet inte riktigt hur ventilationen är konstruerad där du bor, men i mitt hus (såväl som i de flesta andra någorlunda nybyggda hyreshusen) finns det ventiler utspridda på ett par platser i varje lägenhet.
Därifrån går separat åtskilda rör till en stor fläkt uppe på taket där luften sugs ut.
I rören råder det ständigt ett mycket starkt undertryck, så även om de olika rören möts uppe på taket så kan doftpartiklarna omöjligtvis leta sig ned till grannen genom tiotals meter rör i stark motvind.

Edit:

Givetvis menar jag inte att han ska (om han nu råkar bo i nån gammal kåk med barnen hedenhös-ventilation) fästa en överdimensionerad fläkt vid något rör på måfå så att undertrycket pajar och 60 års damm och en massa knarkotikalukt stormar in genom de stackars grannarnas köksfläktar.

Ser nästan likadant ut hos mig med skillnaden att spiro rören inte går upp direkt till fläkten på taket,utan samlas i samlingkanaler som ligger under golvet på vinden som senare går till fläktrummet/fläkten som skjuter ut luften
genom en stor ljuddämpare som går ut genom taket.

Visst bor man i ett hus med sånt ventilationssystem så kanske det funkar, dock inget jag personligen skulle göra. Mekaniska ventilationssystem
är väldigt känsliga, alla don(ventiler) är inställda noggrant för att alla i huset ska få rätt/likadan luftgenomströmning.

Sen så brukar det inte finnas några don i hallar utan sitter i köket, badrum, sovrum och även i vardagsrum, varierar dock.

"hedenhös-ventilation" är ganska vanligt speciellt i större städers innerstad där dom flesta kåkarna har några år på nacken.
Citera
2007-10-22, 19:20
Medlem
B0zs avatar
är det inte bara och sätta kolfilter? så slipper du nästabn all odör? btw kan man sätta kolfiltret på insidan av garderoben så blir det lite mer stealth än om man har en jävla tub på utsidan av garderoben
Citera
2007-10-22, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
är det inte bara och sätta kolfilter? så slipper du nästabn all odör? btw kan man sätta kolfiltret på insidan av garderoben så blir det lite mer stealth än om man har en jävla tub på utsidan av garderoben

Insidan är bästa stället att placera kolfiltret på. Luften ska sugas igenom kolfiltret inte tryckas igenom om du förstår vad jag menar, blir längre livslängd och högre verkningsgrad då.

edit: Köp ett bra kolfilter som tål hög luftfuktighet, tjänar på det i längden.
Citera
2007-10-22, 20:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Fungerar det inte att göra som när man jäser mäsk, alltså sätta en slang förbi vattenlåset på avloppet och leda ut luften där. Då kommer det ju garanterat inte ut någon doft vare sig hos en själv eller hos några grannar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in