Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jag vet inte riktigt hur ventilationen är konstruerad där du bor, men i mitt hus (såväl som i de flesta andra någorlunda nybyggda hyreshusen) finns det ventiler utspridda på ett par platser i varje lägenhet.
Därifrån går separat åtskilda rör till en stor fläkt uppe på taket där luften sugs ut.
I rören råder det ständigt ett mycket starkt undertryck, så även om de olika rören möts uppe på taket så kan doftpartiklarna omöjligtvis leta sig ned till grannen genom tiotals meter rör i stark motvind.
Edit:
Givetvis menar jag inte att han ska (om han nu råkar bo i nån gammal kåk med barnen hedenhös-ventilation) fästa en överdimensionerad fläkt vid något rör på måfå så att undertrycket pajar och 60 års damm och en massa knarkotikalukt stormar in genom de stackars grannarnas köksfläktar.
Ser nästan likadant ut hos mig med skillnaden att spiro rören inte går upp direkt till fläkten på taket,utan samlas i samlingkanaler som ligger under golvet på vinden som senare går till fläktrummet/fläkten som skjuter ut luften
genom en stor ljuddämpare som går ut genom taket.
Visst bor man i ett hus med sånt ventilationssystem så kanske det funkar, dock inget jag personligen skulle göra. Mekaniska ventilationssystem
är väldigt känsliga, alla don(ventiler) är inställda noggrant för att alla i huset ska få rätt/likadan luftgenomströmning.
Sen så brukar det inte finnas några don i hallar utan sitter i köket, badrum, sovrum och även i vardagsrum, varierar dock.
"hedenhös-ventilation" är ganska vanligt speciellt i större städers innerstad där dom flesta kåkarna har några år på nacken.