Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-21, 18:31
Medlem
Agent|Os avatar
Som topic lyder. Då hälften av modsen är färskingar på sina poster så kanske de har blivit förblindade av någon sorts politisk korrekthet runt fotbollen? Hursom helst är det i supportertråden inte tillåtet att diskutera organiserat våld och kategori c-grupperingar. Huligantråden är som bekant nedlagd sedan länge. Personligen är jag inte så intresserad av att diskutera fotbollsligister men tycker det är mycket märkligt att ämnet mer eller mindre är bannlyst.

Har jag fel eller är det så här det ligger till? Synpunkter?

Ett förtydligande: frågeställningen gäller naturligtvis fotbollsforumet.
Citera
2007-10-21, 19:03
Medlem
Fet-Everts avatar
Flashback har till skillnad från andra forum, väldigt många delforum eftersom Flashback är ett av de största diskussionsforumen med svenskar som målgrupp. Då är frågan var fotbollsvåld diskuteras bäst, i krimforumet eller i fotbollsforumet? En moderator kan nog besvara frågan. Själv skulle jag vilja säga att det beror på vilken målgrupp man vill nå. Fotbollsintresserade eller personer som är allmänt intresserade av brottslighet och kriminologi? Vill du (eller någon annan) diskutera problemet med andra fotbollsintresserade så känns det lite illa om diskussionen förpassas till ett forum där man diskuterar allmän brottlslighet. Men det finns säkert fotbollsforum på nätet där man kan diskutera problemet med avsedd målgrupp om Flashback inte tillåter fotbollsvåld i fotbollsforum.
Citera
2007-10-21, 19:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Som topic lyder. Då hälften av modsen är färskingar på sina poster så kanske de har blivit förblindade av någon sorts politisk korrekthet runt fotbollen? Hursom helst är det i supportertråden inte tillåtet att diskutera organiserat våld och kategori c-grupperingar. Huligantråden är som bekant nedlagd sedan länge. Personligen är jag inte så intresserad av att diskutera fotbollsligister men tycker det är mycket märkligt att ämnet mer eller mindre är bannlyst.

Har jag fel eller är det så här det ligger till? Synpunkter?

Ett förtydligande: frågeställningen gäller naturligtvis fotbollsforumet.
Det går väl alldeles utmärkt att diskutera firmor och annat i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=523290

Så nej, det handlar nog inte om politisk korrekthet i det här fallet utan bristen på att söka reda på rätt tråd helt enkelt.

Citera
2007-10-21, 19:33
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det går väl alldeles utmärkt att diskutera firmor och annat i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=523290

Så nej, det handlar nog inte om politisk korrekthet i det här fallet utan bristen på att söka reda på rätt tråd helt enkelt.

Mina färdigheter när det gäller att söka är det inget fel på. Vad jag finner märkligt är att man väljer att skilja fotbollsvåldet från övriga diskussioner om fotboll. Våldet är vardag i dagens fotboll och de flesta klubbar har enorma problem att stävja detta. Senast idag i DN kan man läsa första delen i en stor artikelserie om firmaverksamheten. På sportsidorna.

Att lyfta ut den diskussionen ur sitt rätta sammanhang är idioti.
Citera
2007-10-21, 19:35
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida

Det här var nog första gången Flashback anklagades för politisk korrekthet då en skribent inte ansåg sig få diskutera fotbollshuliganism. Jag menar, det finns nog rejält känsligare frågor än just fotbollshuliganism att censurera
Citera
2007-10-21, 21:00
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Mina färdigheter när det gäller att söka är det inget fel på. Vad jag finner märkligt är att man väljer att skilja fotbollsvåldet från övriga diskussioner om fotboll. Våldet är vardag i dagens fotboll och de flesta klubbar har enorma problem att stävja detta. Senast idag i DN kan man läsa första delen i en stor artikelserie om firmaverksamheten. På sportsidorna.

Att lyfta ut den diskussionen ur sitt rätta sammanhang är idioti.
Ifall det är skillt åt är det nog moderatorernas åsikt att det ska vara så, idag kan man även läsa om firmorna i Aftonbladet och det var på sida 8, inte i sporten.
Förstår du hur jag menar? Det finns alltså många sätt att se på saken, just här på flashback har den hamnat i krim, på andra forum kanske diskussionen hamnar i sport.

Vad som är viktigt är att man får diskutera saken, det var väl det som var kärnfrågan eller hur?
Att ingen moralcensur bedrivs eller dylikt...
Citera
2007-10-21, 22:11
Medlem
feldgraus avatar
Anledningen till att vi (sportmods) låste den tidigare huligantråden och konsekvent rensar bort försök till liknande diskussioner i andra trådar är att det helt enkelt inte funkade. Hur vi än modererade blev det bara trams, tillsägelser, mer trams, och fler tillsägelser. Det var omöjligt att hålla det hela på någon vettig nivå.

/feldgrau
Citera
2007-10-21, 22:20
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Anledningen till att vi (sportmods) låste den tidigare huligantråden och konsekvent rensar bort försök till liknande diskussioner i andra trådar är att det helt enkelt inte funkade. Hur vi än modererade blev det bara trams, tillsägelser, mer trams, och fler tillsägelser. Det var omöjligt att hålla det hela på någon vettig nivå.

/feldgrau

Även om jag inte var verksam som moderator när detta genomfördes så stödjer jag också detta, vad jag förstår när jag skumläser tråden i krim (som jag inte ens visste fanns) är att det är en mer seriös nivå och inte en massa trams som tråden i fotbollsforumet skapade.

Och nu när det finns en tråd i krim så finner jag ingen anledning till att ha en i fotbollsdelen.
Citera
2007-10-21, 23:54
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:

/feldgrau

Fair enough, även om jag tycker det är tråkigt att det inte ska gå att diskutera saken där den egentligen hör hemma.
Citera
2007-10-22, 00:43
Medlem
Citat:

/feldgrau

Jobba lite hårdare då för fan. När jag såg vad ni sa till om och vad ni sparade på så var det oftast dom inläggen som skulle vart kvar som blev deletade. Ni fick diskussionen att gå ifrån själva händelserna till att prata om det var rätt/fel att slåss.
Citera
2007-10-23, 22:47
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:

/feldgrau

Inte för att jag bryr mig så särdeles mycket om vare sig sport, fotboll eller huliganer. Men är inte ni ute och snedseglar för tillfället?

Tanken är väl att flashback ska stå för det fria ordet. Att då trådar som rör fotbollshuliganism spårar ur borde alltså vara något symptomatiskt för fotbollshuliganers sätt att konversera på? Med andra ord så kan jag inte se att något fel begåtts i detta fall. Det handlar bara om ett visst sätt att konversera på som fotbollshuliganer har.

Jag uppskattar den uppfostrande biten av modereringen, men jag är samtidigt inte dummare än att jag kan se att den krockar med vad jag tror är flashbacks kärnvärdering, då nämligen att låta olika människor komma till tals. Det enklaste sättet att lösa detta problem på är att låta fotbollshuliganerna få ett eget underforum att härja i. Nivån kanske inte är i nobelprisklass, men det är i alla fall ett helhjärtat försök hos dessa individer att kommunicera med andra, det tror jag vi alla vinner på att uppmuntra.

Mitt förslag är alltså som följer, sparka på root och/eller admin så att dom inrättar ett underforum för fotbollshuliganer. Förhoppningsvis så kommer utövarna av denna verksamhet att samlas i detta forum och därmed inte störa verksamheten på resten av forumet.
Citera
2007-10-28, 12:05
Medlem
Yeah!!s avatar
Nu börjar jag bli jävligt less på att varenda tråd där det disskuteras huliganism så ska det komma moralkakor. Låt det disskuteras fritt om huliganism precis som användarna får disskutera om droger och vapen etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in