2007-10-21, 15:15
Medlem
alpinskis avatar
Räknas seroquel (antipsykotisk) in som ssri medicin? Tänker då ssri hämmar hallucinogena kanske även denna gör det?
Citera
2007-10-21, 15:55
Medlem
Sharpnails avatar
"Vad används Seroquel mot?
Seroquel tillhör den grupp läkemedel som kallas antipsykotika (neuroleptika).

Seroquel används för att behandla schizofreni eller för att behandla mani."
Citera
2007-10-21, 15:58
Medlem
alpinskis avatar
ja jag vet?
Citera
2007-10-21, 16:04
Medlem
Sharpnails avatar
Du får ursäkta, jag är inte riktigt som jag ska
'

vad jag menade med det var att det troligtvis inte är ett ssripreparat.
Citera
2007-10-21, 20:17
Medlem
Himmler!s avatar
Jag hoppas verkligen inte att du är så dum att du tänker ta hallucinogena droger om du tar antipsykotiskmedicin.
Citera
2007-10-22, 16:41
Medlem
Shrapnels avatar
För att vara lite schysst, så nej, quetiapin är inte en ssri. Däremot är det ett sederande antipsykotiskt medel som kan användas, t.ex för att komma ner från en obehaglig trip. M.a.o lönar det sig att ta en paus från skitet innan du ska trippa, om du vill uppleva någonting.
Citera
2007-10-22, 16:57
Avslutad
Nej, det är som sagt inget SSRI.

Men det lönar sig nog inte att trippa på det. Från FASS:
Citat:
Farmakodynamik

Verkningsmekanism:
Quetiapin är ett atypiskt antipsykotikum. Quetiapin och den aktiva humanplasmametaboliten N-desalkylquetiapin interagerar med ett flertal neurotransmittor-receptorer. Quetiapin och N-desalkylquetiapin har affinitet till serotonin (5HT2)-, dopamin D1- och D2-receptorer i hjärnan. Denna kombination av receptorantagonism, med en högre affinitet för 5HT2- än D2-receptorer, förmodas medverka till Seroquels kliniska antipsykotiska egenskaper och låga benägenheten för extrapyramidala biverkningar (EPS). N-desalkylquetiapin har dessutom hög affinitet till noradrenalin-transportören (NET). Quetiapin och N-desalkylquetiapin har även hög affinitet till histaminerga- och adrenerga alfa1-receptorer, men lägre affinitet till adrenerga alfa2-och serotonin 5HT1A-receptorer. Quetiapin har ingen väsentlig affinitet till kolinerga och muskarina receptorer samt benzodiazepinreceptorer.

Farmakodynamiska effekter:

Quetiapin har visat effekt i antipsykotiska aktivitetstest, såsom ”betingat undvikande” (conditioned avoidance, CAR). Det motverkar också effekten av dopaminagonister, studerat antingen med avseende på beteende eller elektrofysiologi, och ökar koncentrationen av dopaminmetaboliter, ett neurokemiskt index för D2-receptorblockad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in