2007-10-21, 12:14
Bannlyst
Jag har en hel bunt med filer som passerat igenom en Linux-burk och nu är alla filnamn med åäö helt uppfuckade. Hur kan jag fixa detta? Jag söker ogärna igenom tusentals filer och ändrar filnamnen manuellt. Tacksam för hjälp.
Citera
2007-10-21, 12:22
Medlem
aegonss avatar
Ligger dom på Windowsburken nu? I så fall skulle jag köra Total Commander och dess Multi-rename tool, det blir visserligen sex operationer, å, ä, ö, Å, Ä, Ö. Något mindre jobbigt än att göra det för hand. Ctrl+B i katalogen/disken alla filer ligger under, markera allt -> Ctrl+M.
Citera
2007-10-21, 12:30
Moderator
Falukropps avatar
Jepp, TC har ett riktigt kompetent batch rename tool. Stödjer regulära uttryck också.

Känner du inte för att köra det så finns det säkert massor här:

http://www.google.se/search?hl=en&q=...+renamer&meta=
Citera
2007-10-21, 13:04
Bannlyst
Så TC är det bästa sättet? Problemet är att det inte gäller endast å, ä, ö, utan även ā, á, č, é, ņ, õ, ü, ī, į... ni fattar galoppen.
Citera
2007-10-21, 13:22
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo
Så TC är det bästa sättet? Problemet är att det inte gäller endast å, ä, ö, utan även ā, á, č, é, ņ, õ, ü, ī, į... ni fattar galoppen.
Om du inte ids köra varje udda tecken för sig kan du alltid använda det utmärkta verktyget convmv för linux (byta character encoding). http://www.j3e.de/linux/convmv/man/
Citera
2007-10-21, 13:36
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo

TC är ett alternativ, men det finns massor av batch renaming-program att välja på. Om just TC är det bästa vettefan, men eftersom jag kör TC för filhantering, och batch rename-funktionen funkar bra så använder jag den till såna jobb

Du kommer ju aldrig undan att det blir längre uttryck att knappra in om det är många bokstäver som ska ändras, så det finns nog inga program som gör det enklare för dig i den meningen, såvida det inte finns nåt färdigt program som kan översätta filnamn mellan olika codepages, eller om du kan hitta nåt färdigt regex som gör samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in