2007-10-21, 00:05
Medlem
Mat för mig är just nu mest av ett problem, jag studerar, tränar mycket och tiden är ofta knapp.
Blir tyvärr mycket käk av studentkaraktär som är snabbt, billigt och lättlagat.
Är nog som de flesta andra då det kommer till matlagning. Kan mina "specialiteter" som jag drar fram när jag har besök etc men vardagsmaten är varken en fröjd för ögonen eller smaklökarna.

Men jag VILL lära mig laga bättre!
För att motivera mig själv till detta projekt tänkte jag ta flashback till hjälp.

Tro nu dock inte att jag är totalt tappad bakom en "insert valfri snabbmatskedjeleveransvarubil".
Jag uppskattar verkligen god mat, har haft turen att under en period få bo i en stad där mat och dryck betyder
mycket och har där under perioder delat boende med kockar av medel till hög klass.
Har senare också fått smak för riktigt fint käk då mitt före detta jobb kom med lika många fördelar som nackdelar.

Min tanke med den här tråden är att ni lite mer erfarna ska dela med er av tips och tricks som kan göra
mig bättre på att laga mat.
Min ekonomi och tid ligger som sagt på studentnivå så därför tänker jag begränsa mig till att tillaga
nått riktigt genomtänkt (välja recept, planera, ta mig tid för inköp och tillagningen) en gång i veckan.
Jag postar självklart recepten samt resultat i denna tråd.

Det jag först och främst behöver hjälp med är detta:

1. Tipsa mig om någon form av bok där jag kan lära mig mer om mat och matlagning.
Jag kan inga facktermer, har ingen aning om hur man friterar (förutom det jag sett i snabbmatskön),
trancherar och allt vad det nu heter. Jag söker en bok där jag kan
lära mig mer om mat och tillagning i allmänhet. Gärna med övningar och förklarande recept eller nått liknande...
måste väl finnas nån form av lärobok på dessa områden också?

2. Tips på enklare men goda recept.

3. Allmänna hejarop

MVH Isokromat
Citera
2007-10-21, 00:45
Medlem
bullybrugds avatar
Jag är absolut ingen expert som dePaul, men har fått upp ett intresse för det här med matlagning de senaste 5 åren. Det du behöver göra till att börja med är:
Köp en kokbok. ICA:s rödrutiga eller vad som helst. Då har du något att utgå ifrån. Följer du recepten där så klarar du dig jääävligt bra.
Sen, säg att du lagat kalops från ett recept där, och saknar något, då provar du dig fram nästa gång du lagar samma rätt med mer peppar, morot eller vad du nu vill, och gör en notering vid receptet. Så gör jag iallafall. Matlagningskunskaper kommer inte flygandes, man skaffar sig dem!

Jag fick en svärfar som var kung på matlagning. Jag hjälpte till när han lagade mat och lärde mig en jäkla massa då. Så har du nån i din närhet som kan sina saker så kolla efter där.
Citera
2007-10-21, 01:50
Bannlyst
Den feta "vår kokbok" som uppdateras varje år eller vad det nu är måste väll ändå finnas i alla kök. Den har många basic recept och hjälper det mesta från vad saker är till hur man styckar olika djur.

Vill du laga billigt kan du göra iordning ett storkok av en gryta när billigt kött finns till hand. Och om du vill lyxa till det är det alltid lätt att göra hasselbackspotatis. Ser och smakar bra.

Men som sagt, matlagning är inget man lär sig på en dag utan det kommer med åren och pröva dig fram med kryddor mm.
Citera
2007-10-21, 01:54
Medlem
Isnatts avatar
Håller med skribenterna ovanför, köp dig en grundkokbok. I såna finns ofta bra bilder och recept som fungerar
Citera
2007-10-21, 02:02
Medlem
Mad Fer Its avatar
jag ställer mig i Kat.3:

Heja Heja Hejja
Citera
2007-10-21, 02:04
Medlem
Lär dig grundrecept, och lär dig att laga dem förbannat bra! Börja med pannkakor, soppor av diverse slag (potatis och- purjolök, fisksoppa, tomat etc.), omeletter och storkok av grytor. Sedan fryser du in dem och när du kan alla enkla saker förbannat bra, och man kan känna skillnad på mat och mat, då har du förhoppningsvis tjänat in så mycket pengar (och kunskap) att laga mat mer avancerat. Och du, avsätt inte bara en dag i veckan, avsätt tre dagar och frys in för resten av veckans istället.

När du sedan har kommit en bit så köp EN riktigt bra kniv. Märke får Du välja själv, men välj någon av de skarpare på marknaden. Sedan köper du några kilo lök, kålrötter och vitkål och andra billiga råvaror och lär dig att hacka och åter hacka!
Citera
2007-10-21, 02:09
Medlem
TomBakers avatar
Mina tips till dig skulle vara att smaka mycket, experimentera, variera, läs om olika metoder och tekniker i kokböcker och kolla på matlagningsprogram. Glöm inte att matlagning ska vara kul och inte något nödvändigt ont. Förbered ordentligt och ring över en kompis!
Citera
2007-10-21, 12:02
Medlem
Som sagt, köp ICA's kokbok. Varje helg slår du upp ett recept på måfå och tillagar det. Efter 20 veckor är du en hejare på matlagning!
Citera
2007-10-21, 12:08
Medlem
Matkurser! För sisådär 300 spänn får du veta hur du kokar pasta!
Citera
2007-10-21, 12:17
Medlem
Nikeniks avatar
Ett kanske inte alltför ubercoolt förslag är nog att kolla in Jamie Oliver's matprogram och böcker.

Han gör oftast väldigt enkla maträtter som ser och smakar väldigt gott. Han brukar också ta sig tid och förklara enkla saker i köket. Typ knivteknik, hur man använder en grillpanna, hur man gör pasta etc....
Citera
2007-10-21, 12:21
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Isokromat:

Citat:
Tipsa mig om hur jag blir bättre på matlagning

Ett tips är att du börjar laga till rätter som folk i allmänhet gillar. De flesta gillar INTE levergrytor, njurpajer, kokta fiskar som inte är urbenade, lutfisk, pölsor och liknande prylar.
Sådant får du alltså sluta med.

Börja istället att laga till goda och populära maträtter som t ex pizzor, hamburgertallrikar, fläskpannkakor, makaroner med stekt falukorv, varma mackor, stekt grillkorv med bröd och liknande så ska du se att du får stående ovationer och får rykte om dig att vara en jävel på att laga mat.
Citera
2007-10-21, 12:27
Bannlyst
Vill du bli en duktig kock så är det abosult viktigaste att du har en god förståelse för hur olika råvaror som du arbetar med fungerar vid tillredning. Detta innebär att jämföra konsistens, smak, lukt osv före och efter tillagning. Lika viktigt är det att förstå hur tillsatser som kryddor och smakförhöjare (socker, salt osv) påverkar råvarorna och receptens egenskaper.

Ett bra tips är att i början rikta in dig mot ett kök. Det franska köket är att föredra, då mycket av grunderna i andra kök och crossover-matlagning kommer därifrån. När du väl lärt dig dess grunder så är det bara att laborera vidare med smaker och variationer.

Att bli en duktig kock är inget man kan lära sig på en veckas snabbkurs. Det måste finnas utrymme för mängder av experiment och misslyckanden. Det av misslyckandena som man lär sig vilka kombinationer som funkar eller inte. När du kan svänga ihop en välsmakande och hyfsat avancerad 3-rättersmeny utan tillgång till recept så är det ett tecken på att du är på rätt väg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in