2007-10-21, 00:08
Medlem
Superostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan_123
Sitter och tittar på Premier League som vanligt en lördagseftermiddag som denna och fotbollen som spelas har väl sällan varit bättre. Någonting stör mig dock. Av de tre matcehrna jag zappar mellan är det bara Man City-Birmingham som har i närheten av fullsatt. Och detta pga att City är inne i ett riktigt stim. Arsenal, som leder ligan storstilat ser inte ut att ha ens halvfullt mot Bolton och Middlesborough lyckas inte heller få mer än halvfullt trots att stjärnspäckade Chelsea är på besök.
Jag har för mig att nästan alla Premier League matcher för några år sen var slutsålda. Har jag fel?
Vad kan detta bero på? Är det bara för att biljettpriserna är så dyra?

Om vi tittar på CeleryFC's uträkningar så känns det som du överdriver ganska mycket.

Jämför man England men andra ligor så ligger ju dom fortfarande i topp när det gäller publiksiffror.

Snitt säsongen 06-07:

Bundesliga 37,644
PL 34,459
La Liga 28,838
Franska Ligan 21,817
Serie A 18,473
The Chapionship i England 18,221
Holländska ligan 18,052

Det man kan konstatera är ju att det går mer o mer slipsar på fotboll än tidigare, speciellt i England.
Men att säga att det är halvfullt osv är ju bara bullshit.
Citera
2007-10-21, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Låt samtliga lag dela på tv-avtalet som det är i Sverige och sätt ett lönetak åtminstone förnu samt som du påpekar in med ståplats och sänka biljettpriserna.

Om jag inte minns fel så har de väl gjort om tv-avtalet så det inte delas lika utan beror väl på hur mycket man visas i tv samt placering?
Citera
2007-10-21, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AT4
Jovisst men tyska klubbar har även krav för förbundet att en viss procent biljetter inte får kosta mer än en bestämd summa. Och det är stora pengar även i Tyskland, men klubbarna försöker tillsammans att inte betala för höga spelarlöner.

Är det inte det som är ett av problemen med höga biljettter? För något måste ju betala spelarnas höga löner

Och det i längden kommer att förstöra fotbollen.

Nä... man borde göra som i USA och NHL. Införa tak på spelarlöner i stället
Citera
2007-10-21, 08:39
Medlem
AT4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Är det inte det som är ett av problemen med höga biljettter? För något måste ju betala spelarnas höga löner

Faktist en av få saker jänkarna är bra på , det skulle kunna vara en väg. Men tyvärr ägs klubbarna av privatpersoner som bara vill tjäna mer hela tiden, Fan United ägs av en amerikan utan noll kunskap av fotboll.
Citera
2007-10-21, 09:46
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes

Införa lönetak är fel riktning. Vi lever i en fri marknad och sådana kommunistfasoner vill jag inte ha in i fotbollen. Det måste finnas en bättre lösning på problemet än att strypa marknaden. Jag vill absolut inte ha utvecklingen av NHL eller Usa i fotbollen. Vi har mer tradition och mer supporterhjärta än dom ngnsin kommer få när det gäller idrott. Den utvecklingen hade fått oss att skita i om Drogba byter klubb till rivalklubben. Spelare hade varit som horor som bara bytat klubbar till höger och vänster och ingen bryr sig.

Om man ska vara lite cynisk så finns det ju en anledning till dom höga priserna. Det är faktiskt ett enormt tryck på biljetterna i england och man måste väl sålla bort en del genom att ha höga biljettpriser. Som företagsledare vill du även ha en köpstark publik som inte snålar när dom handlar på arenan. Folk som inte har så mycket pengar kommer ändå men inte lika ofta. Folk som har mycket pengar kommer varje vecka och lämnar en del pengar på arenan.

Ngn sa att Tv-avtalen ger mer pengar än publiken. Man ska inte underskatta fenomenet som revolutionerade fotbollen på 90-talet. Det var publikintäkter som fick den fria marknaden att rulla. Tex CL fick många klubbar med fyllda kassor. Dom fick en extra inkomst som nästan blev ekonomisk doping. Tv-avtalen är vad jag vet ganska jämt fördelat oxå. Det är väl bara toppskiktet som får lite mer men resten av ligan delar på samma summa.

Räkna ut vad 650 ggr 40000 ggr 30 betyder för en klubb som CFC så ser ni att publiken visst betyder en hel del i en klubbs ekonomi...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in