Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Är det inte det som är ett av problemen med höga biljettter? För något måste ju betala spelarnas höga löner
Och det i längden kommer att förstöra fotbollen.
Nä... man borde göra som i USA och NHL. Införa tak på spelarlöner i stället
Införa lönetak är fel riktning. Vi lever i en fri marknad och sådana kommunistfasoner vill jag inte ha in i fotbollen. Det måste finnas en bättre lösning på problemet än att strypa marknaden. Jag vill absolut inte ha utvecklingen av NHL eller Usa i fotbollen. Vi har mer tradition och mer supporterhjärta än dom ngnsin kommer få när det gäller idrott. Den utvecklingen hade fått oss att skita i om Drogba byter klubb till rivalklubben. Spelare hade varit som horor som bara bytat klubbar till höger och vänster och ingen bryr sig.
Om man ska vara lite cynisk så finns det ju en anledning till dom höga priserna. Det är faktiskt ett enormt tryck på biljetterna i england och man måste väl sålla bort en del genom att ha höga biljettpriser. Som företagsledare vill du även ha en köpstark publik som inte snålar när dom handlar på arenan. Folk som inte har så mycket pengar kommer ändå men inte lika ofta. Folk som har mycket pengar kommer varje vecka och lämnar en del pengar på arenan.
Ngn sa att Tv-avtalen ger mer pengar än publiken. Man ska inte underskatta fenomenet som revolutionerade fotbollen på 90-talet. Det var publikintäkter som fick den fria marknaden att rulla. Tex CL fick många klubbar med fyllda kassor. Dom fick en extra inkomst som nästan blev ekonomisk doping. Tv-avtalen är vad jag vet ganska jämt fördelat oxå. Det är väl bara toppskiktet som får lite mer men resten av ligan delar på samma summa.
Räkna ut vad 650 ggr 40000 ggr 30 betyder för en klubb som CFC så ser ni att publiken visst betyder en hel del i en klubbs ekonomi...