2007-10-20, 18:20
Medlem
Sitter och tittar på Premier League som vanligt en lördagseftermiddag som denna och fotbollen som spelas har väl sällan varit bättre. Någonting stör mig dock. Av de tre matcehrna jag zappar mellan är det bara Man City-Birmingham som har i närheten av fullsatt. Och detta pga att City är inne i ett riktigt stim. Arsenal, som leder ligan storstilat ser inte ut att ha ens halvfullt mot Bolton och Middlesborough lyckas inte heller få mer än halvfullt trots att stjärnspäckade Chelsea är på besök.
Jag har för mig att nästan alla Premier League matcher för några år sen var slutsålda. Har jag fel?
Vad kan detta bero på? Är det bara för att biljettpriserna är så dyra?
Citera
2007-10-20, 19:00
Medlem
Shuyins avatar
Arenabyggena kostar så mycket att det måste höja biljettpriserna för att gå plus ekonomiskt det gör att framförallt unga supportrar inte kan gå på matcherna längre, man får liksom vara glad om man får gå på en eller två matcher per år.

Medelåldern på en Premier League supporter idag är 43 år, du hör ju själv...

Det som är positivt är dock att det har uppstått en debatt i England om att man måste sänka priserna för det börjar bli löjligt höga priser, titta på Tyskland som har fulla hus och ståplats kostar väl inte över 100 spänn ens.
Citera
2007-10-20, 19:58
Medlem
I Arsenalmatchen så var det Bolton som inte lyckats fylla sin sektion. Lite tråkigt att bortasektionen syns så tydligt i tvn. Arsenal har i princip 59000+ i varje match, om det finns platser kvar så är det för att motståndarna inte lyckats fylla sin sektion.
Citera
2007-10-20, 20:23
Medlem
Jag såg bara slutet på båda matcherna när läktarna var tomma, men jag antog att det var p.g.a. folk gått hem när känt att matchen redan var avgjord och inte orkar köa efter matchen.
Citera
2007-10-20, 21:05
Medlem
AT4s avatar
Det är tragiskt att England nämns som ett föredöme hela tiden. Finns bara stämning i Norra England och i de lägre serierna. Synd att tursiter som jag förstört det som vart, tillbaks med ståplats.
Citera
2007-10-20, 21:08
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Arenabyggena kostar så mycket att det måste höja biljettpriserna för att gå plus ekonomiskt det gör att framförallt unga supportrar inte kan gå på matcherna längre, man får liksom vara glad om man får gå på en eller två matcher per år.

Medelåldern på en Premier League supporter idag är 43 år, du hör ju själv...

Det som är positivt är dock att det har uppstått en debatt i England om att man måste sänka priserna för det börjar bli löjligt höga priser, titta på Tyskland som har fulla hus och ståplats kostar väl inte över 100 spänn ens.

Tyvärr faller det förslaget på att Tyskland har betydlig lägre spelarlöner och genom det så krävs inte höga biljettpriser. Tyskland må vara ett föredöme på många sätt men ren kvalitetsmässig fotboll saknas.

Chelsea har sänkt priserna rejält på CL-gruppspelsmatcherna i alla fall vad jag vet. Priserna har varit frysta sedan Roman kom och jag tror inte att dom kommer öka. Ståplatser är något England måste införa under kontrollerade former om man ska få tillbaka stämmningen. Även dom löjliga reglerna runt matcherna måste bort. Du kan inte ens svära utan att en steward kommer fram och ber dig att lugna ner dig. Fotboll handlar om känslor och utan det så förlorar den sin själ...
Citera
2007-10-20, 21:16
Medlem
AT4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Tyvärr faller det förslaget på att Tyskland har betydlig lägre spelarlöner och genom det så krävs inte höga biljettpriser. Tyskland må vara ett föredöme på många sätt men ren kvalitetsmässig fotboll saknas.

Chelsea har sänkt priserna rejält på CL-gruppspelsmatcherna i alla fall vad jag vet. Priserna har varit frysta sedan Roman kom och jag tror inte att dom kommer öka. Ståplatser är något England måste införa under kontrollerade former om man ska få tillbaka stämmningen. Även dom löjliga reglerna runt matcherna måste bort. Du kan inte ens svära utan att en steward kommer fram och ber dig att lugna ner dig. Fotboll handlar om känslor och utan det så förlorar den sin själ...
Jovisst men tyska klubbar har även krav för förbundet att en viss procent biljetter inte får kosta mer än en bestämd summa. Och det är stora pengar även i Tyskland, men klubbarna försöker tillsammans att inte betala för höga spelarlöner.
Citera
2007-10-20, 21:41
Medlem
Samtidigt som spelarlönerna i PL är enormt höga får ju klubbarna in enorma summor på tv-avtalen varje år så jag tycker ändå det är märkligt att klubbarna tar så mycket betalt för biljetterna. De flesta klubbarna i PL går numera med vinst vad jag har förstått.

Egentligen så är det ju bara en fråga om klubbarnas snikenhet. Publiken är inte längre viktig för klubbarnas ekonomi. Det är de som sitter framför tv som indirekt inbringar pengarna och därför kan man fråga sig varför de, med rätt biljettpriser, kan se till att få fullt på matcherna.

För övrigt är det ju sinnessjukt att, när man nu betalat dessa hutlösa priser, gå ifrån matchen en halvtimma innan den är slut. Stanna och stötta laget!
Citera
2007-10-20, 22:07
Bannlyst
Vilka lag i England är det som alltid har fullsatt? Liverpool och Man Utd? Arsenal brukar väl också ha fullsatt.
Citera
2007-10-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Vilka lag i England är det som alltid har fullsatt? Liverpool och Man Utd? Arsenal brukar väl också ha fullsatt.

Ett par snabba knapptryck på miniräknaren ger följande:

Arsenal: 60 108/60 432 ~ 0,9946*
Man United: 75 592/76 212 ~ 0,9919
Tottenham: 35 865/36 310 ~ 0,9877

Chelsea: 41 497/42 055 ~ 0,9867
West Ham: 34 510/35 647 ~ 0,9681
Liverpool: 44 050/45 522 ~ 0,9670

Newcastle: 50 441/52 387 ~ 0,9629
Derby: 31 953/33 597 ~ 0,9511
Portsmouth: 19 527/20 688 ~ 0,9439

*publiksnitt den här säsongen/kapacitet ~ andel fyllda stolar i snitt

Dessa är alltså lagen som fyller sina arenor bäst, rent procentuellt. Siffrorna varierar beroende på hur många fans bortalagen har med sig. Arsenals snitt kommer alltså sjunka när siffrorna från dagens match räknas med eftersom Bolton inte alls fyllde bortasektionen.
Citera
2007-10-20, 23:37
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25

Absolut, man kan inte få hela kakan så att säga. Även om FC Bayern värvade bra i sommar med Zé Roberto, Franck Ribéry, Miroslav Klose och Luca Toni framförallt.

Precis, jag såg senaste Eurotalk på fantv och det var en engelsk krönikör med som var rasande över att "you can't fucking swere anymore, if you can't swere when you'r watching football then why go?".

Den stora boven är dock tv-avtal, tv-avtal är de som skiljer Milan ifrån Catania, Manchester United och Bolton, åtminstone ekonomiskt. Låt samtliga lag dela på tv-avtalet som det är i Sverige och sätt ett lönetak åtminstone förnu samt som du påpekar in med ståplats och sänka biljettpriserna.
Citera
2007-10-21, 00:06
Medlem
Whattabas avatar
Jag förstår verkligen inte varför de har så höga biljettpriser. Sponsorpengar och tv-avtal ger så otroligt mycket mer i slutändan och om man sänkte biljettpriserna tror jag att det i många fall ger klubben mer profit genom ökade intäkter av klubbsouvenirer och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in