2007-10-19, 17:51
Medlem
joneess avatar
Som rubriken antyder har Londonbandet Bloc Party släppt sin nya singel "Flux" för gratis nedladdning på nätet. Verkar som om Radiohead har inspirerat många med sitt initiativ...

Personligen tycker jag att det är grymt att dessa band väljer att göra på detta vis. Förmodligen borde det också innebära att de får mer intäkter själva, eftersom deras skivbolag inte får lika stor del av kakan (eller är jag helt fel ute? Rätta om jag har fel.) Detta kanske leder till större skara fans och därmed ökade intäkter på kommande turnéer (det är väl där de flesta band tjänar de grövsta pengarna?).

Vad tycker ni om att band har sina realeser på internet, och att man man själv får bestämma priset/ladda ner gratis?
Citera
2007-10-19, 23:20
Medlem
Enrödtråds avatar
Singeln kan gott vara gratis. Sedan kan man betala för albumet. Laddade själv ner den senaste singeln med The Project Hate häromdagen och det är enbart positivt tycker jag att dom lägger ut den på hemsidan.
Citera
2007-10-20, 00:15
Medlem
chieftains avatar
Tråkigt om fler artister börja göra såhär. Det förstör en stor del av musiken enligt mig, man vill ju ha en fin cd-skiva med tillhörande fodral samt den lilla boken som alltid följer med cd-skivor.
Citera
2007-10-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chieftain
Tråkigt om fler artister börja göra såhär. Det förstör en stor del av musiken enligt mig, man vill ju ha en fin cd-skiva med tillhörande fodral samt den lilla boken som alltid följer med cd-skivor.

Och eftersom man vill ha det så köper man sig också en. Tror inte du förstått syftet med deras agerande riktigt.

Singeln var härlig också. Mer elektroniskt sound!
Citera
2007-10-20, 17:51
Medlem
chieftains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimsan
Och eftersom man vill ha det så köper man sig också en. Tror inte du förstått syftet med deras agerande riktigt.

Singeln var härlig också. Mer elektroniskt sound!

Nej det jag menade var att om ett par år kommer detta utvecklas och alla kommer släppa sina skivor gratis som en audiofil på internet och satsa mer på att dra in pengar på konserter. Skulle vara oerhört tråkigt om detta skulle hända.
Citera
2007-10-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chieftain
Nej det jag menade var att om ett par år kommer detta utvecklas och alla kommer släppa sina skivor gratis som en audiofil på internet och satsa mer på att dra in pengar på konserter. Skulle vara oerhört tråkigt om detta skulle hända.

Tror förvisso att den utvecklingen för med sig ett nytt, smidigare system för internetköp osv också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in