• 1
  • 2
2007-10-19, 15:33
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Jag har börjat avveckla mer och mer hel/halvfabrikat i min kosthållning, nu har turen kommit till hamburgare.

Jag har ett singelhushåll 80% av tiden och undrar hur man förvarar egna hamburgare bäst, det känns som för lite att göra endast en burgare, jag gör hellre burgare av hela paketet, oftast 400gram på en gång. Ska man steka upp dem och frysa in eller frysa in dem råa för att sedan steka från frysen likt köpta slemburgare?

Jag brukar breda ut ett bakplåtspapper och sen lägger jag dit dom formade och råa burgarna på det. Sen viker jag in pappret över och stoppar i en fryspåse och sen in i frysen. Fungerar jättebra och man behöver inte kladda med köttfärs och sånt nästa gång man ska steka burgare. Dom håller sig väl 6-8 veckor i frysen. Det beror på hur mycket grädde man tillför köttfärssmeten. Utan grädde håller dom sig ännu längre.

När jag ändå är igång så kan du få mitt recept på burgare.

300-400 g nötfärs
1 stor fint hackad gul lök.

2-3 msk tomatpure
1 ägg
nån dl ströbröd blötlagt i grädde.

1 msk Bullfighter stekolja

salt och peppar.

Bryn löken och låt svalna. Bland ihop allt och smacka ihop till burgare och stek.
Citera
2007-10-19, 15:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Jag gillar ost, det ska provas.. Inga burgare steks dock utan ost, lika viktigt som brödet.. Det ska jag också baka själv..

Tack för alla tips och kunskap..
Många bra förslag här. Jag brukar blanda till råa "ostburgare" och förvara dessa färdiga till stekning. Dvs, jag har osten på insidan av burgaren, ofta i samband med en Quicheblandning. Lite krångligare men avsevärt godare .

Dessa placerar jag på bakpapper och halvfryser dem innan jag kör in dem i en gemensam bunke och djupfryser dem. På det viset är det lätt att separera dem.

~Paul~
Citera
2007-10-19, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Många bra förslag här. Jag brukar blanda till råa "ostburgare" och förvara dessa färdiga till stekning. Dvs, jag har osten på insidan av burgaren, ofta i samband med en Quicheblandning. Lite krångligare men avsevärt godare .

Dessa placerar jag på bakpapper och halvfryser dem innan jag kör in dem i en gemensam bunke och djupfryser dem. På det viset är det lätt att separera dem.

~Paul~
I början av mitt egna boende fanns frysta ostburgare, det var typ två hopsatta burgare med ost i mitten, riktigt goda var de, har inte sett eller kommit att tänka på dem sen dess.. Det ska jag definitivt prova göra nu..

Jag har endast gjort egna burgare med köttfärs, en skvätt vatten och kryddor tidigare, micke_h´s blendning lät ok (fast det påminner en del om mitt ex´s köttbullesmet..)..

Ska göra burgare till kvällen, nu har man lite nya uppslag att tänka på..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in