• 1
  • 2
2007-10-19, 08:12
Medlem
Hej allihopa, säger en nykomling.

Jag ska inhandla en bössa med kaliber 22lr, och har fattat tycke för Marlin 795.
Någon som har erfarenheter av den? Är det kvalitet?

Tips på alternativ till denna bössa, som jag kan kolla upp, mottages tacksamt.
Citera
2007-10-19, 17:53
Medlem
Vad skall du ha bössan till? Det avgör helt vad som kan rekommenderas. Om det handlar om en rolig "plinkingbössa" så är Ruger 10/22 ett hett alternativ (främst för att det finns ett överflöd av tillbehör till den). Med en bättre pipa o.s.v. så skjuter den någorlunda hyffsat och med ett 50-skotts mag kan man ha rätt skoj, hehe.

Om du vill ha precision så rekommenderar jag någon av de mer klassiska märkena som t.ex. Anschütz (men då får du inte semiauto förstås).
Citera
2007-10-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Vad skall du ha bössan till? Det avgör helt vad som kan rekommenderas. Om det handlar om en rolig "plinkingbössa" så är Ruger 10/22 ett hett alternativ (främst för att det finns ett överflöd av tillbehör till den). Med en bättre pipa o.s.v. så skjuter den någorlunda hyffsat och med ett 50-skotts mag kan man ha rätt skoj, hehe.

Om du vill ha precision så rekommenderar jag någon av de mer klassiska märkena som t.ex. Anschütz (men då får du inte semiauto förstås).

Tack för ditt svar. Jag borde såklart ha preciserat mina önskemål...

Jag vill ha en liten smidig bössa, bra kvalitet, tillförlitlig och med hyffsade träffbilder.

Bössan kommer att användas till "lustfylld plinking", "skräpfågeljakt" men ej regelrätt jakt.

Klämde på både en 10/22 och en marlin hos vapenhandlaren idag...Marlin 795 är oslagbart smidig.

Ett minus för Marlin795 är att ett extra magasin till den kostar hela 700kr.

Sedan känns Marlin "rätt" anatomiskt och på nåt vis som jag inte kan förklara mer än att just skriva...kärlek.

Jag har i princip bestämmt mig för en Marlin 795, men tips på likvärdiga mottages fortfarande tacksamt.

Marlin har väl ganska bra rykte när det gäller kvaliteten, eller?
Citera
2007-10-19, 18:39
Medlem
Marlin är nog den som skjuter bäst "straight out of the box". Om den känns bättre i dina händer än vad rugern gör så är det givetvis den du skall välja.

Dock är bristen på tillbehör något som jag skulle tänka på vid ett köp. Rugern har allt och lite till att köpa om du känner för det. Marlin har ingenting, inte ens magasin med större kapacitet. Så för bakgårdsplinking så är nog rugern fortfarande ett bättre val. Är det precision du är ute efter så skall du inte köpa nån av dem, då skall du ha t.ex. anschütz, sako eller cz:s senaste varmintmodell. "Rock´n roll" och precision går tyvärr inte att få i samma bössa. Det går visserligen att uppgradera rugern med varmint/matchpipa men det blir inte riktigt lika bra som en bössa som tillverkats med precision i åtanke från början.
Citera
2007-10-21, 16:43
Medlem
Citat:
Marlin är nog den som skjuter bäst "straight out of the box". Om den känns bättre i dina händer än vad rugern gör så är det givetvis den du skall välja.

Dock är bristen på tillbehör något som jag skulle tänka på vid ett köp. Rugern har allt och lite till att köpa om du känner för det. Marlin har ingenting, inte ens magasin med större kapacitet. Så för bakgårdsplinking så är nog rugern fortfarande ett bättre val. Är det precision du är ute efter så skall du inte köpa nån av dem, då skall du ha t.ex. anschütz, sako eller cz:s senaste varmintmodell. "Rock´n roll" och precision går tyvärr inte att få i samma bössa. Det går visserligen att uppgradera rugern med varmint/matchpipa men det blir inte riktigt lika bra som en bössa som tillverkats med precision i åtanke från början.

Dina synpunkter har hjälpt mig att fatta ett beslut i helgen, tack.

Det blir en Marlin.

Jag behöver inte direkt extraprylarna som finns ifall man köper exempelvis Rugern.
Får jag nya behov i framtiden (och det får jag) så byter jag helt enkelt bössa, istället för att "costumiza".

Precisionen duger antagligen gott på båda två.

Smidigheten, ergonomin och magkänslan prioriteras.
Citera
2007-10-21, 16:52
Medlem
Azraels avatar
Citat:

Det går utmärkt att köpa en Anschütz halvautomat också...

Marlin är en typisk "slit-och-släng" tillverkare av ordinär amerikansk kvalitet. Inte speciellt bra på någonting men inte direkt usel heller. Och det verkar ju vara precis det TS är ute efter. Att i det läget gå och köpa ett kvalitetsvapen som Anschütz vore att kasta pärlor för svin.
Citera
2007-10-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det går utmärkt att köpa en Anschütz halvautomat också...

Marlin är en typisk "slit-och-släng" tillverkare av ordinär amerikansk kvalitet. Inte speciellt bra på någonting men inte direkt usel heller. Och det verkar ju vara precis det TS är ute efter. Att i det läget gå och köpa ett kvalitetsvapen som Anschütz vore att kasta pärlor för svin.

Ja, jag tror att jag har hittat vad jag söker faktiskt.

Ifall du har någon halvautomatisk Anschütz i åtanke att rekommendera, så gör gärna det.

TS???
Citera
2007-10-21, 22:11
Medlem
skinner5000s avatar
Marlin håller väl ingen höjdarkvalité på grejerna direkt. Ligger i mina ögon under amerikansk medelsnittskvalité (inte heller den superhög direkt). Det bestående minnet jag har från Marlin är att bössorna inte direkt håller så hög kvalité, att de känns lite rappliga och att de skjuter medelmåttigt. Men de är väl inte direkt usla heller. Personligen skulle jag aldrig köpa en Marlinbössa, men det är ju bara jag.

Jag personligen är väldigt fötjust i CZ:s .22lr bössor som höller hög kvalité och skjuter bra, priset är även det överkommligt med några tusenlappar för en ny bössa. CZ tillverkar dock inte halvautomater vad jag vet.

Föresten, TS = Trådskapare
Citera
2007-10-21, 23:12
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surson
Ja, jag tror att jag har hittat vad jag söker faktiskt.

Ifall du har någon halvautomatisk Anschütz i åtanke att rekommendera, så gör gärna det.

TS???

525 tror jag modellen heter. Fast om vi pratar halvautomater så föredrar jag nog ändå Ruger 10/22. Finns mer kul grejer att köpa till den. Alltid bra med en ultracustomiserad 10/22 som komplement till den obligatoriska Anschütz M54an. Varje skytt som bryr sig det minsta om kvalitet och precision måste äga en M54.
Citera
2007-10-22, 23:59
Medlem
Ägde ett tag en Marlin 795SS men sköt inte mkt med den. Bössan var arvegods
men jag sköt med den ett par gånger och var en rolig bössa.
Smidig, liten och helt enkelt en rolig bössa.

Gubben som jag ärvde den av använde den till kommunal jakt på fåglar och
kaniner och enligt hans utsago så var det en förträfflig liten bössa.

Så enligt mig tror jag inte du kommer att ångra dig om du köper den.

Sen vill jag dementera att det inte finns magasin med högre kapacitet än 5 som
är original. Jag hade 3st 10-skotts mag till den som polisen slarvade bort när jag
lämnade in bössan till dem. Fick därför bara 1/3 av vad jag skulle ha fått när de
värderade den.

EDIT:
Såg precis på Marlins hemsida att det ska vara 10-skotts magasin till den. Är det bara i USA eller har jag fått det helt om bakfoten och 10 är dess "normala" kapacitet?
Citera
2007-10-23, 04:37
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag borde såklart ha preciserat mina önskemål...

Jag vill ha en liten smidig bössa, bra kvalitet, tillförlitlig och med hyffsade träffbilder.
Vad är "hyfsade träffbilder"? Du kan nog för det första räkna med att trycket lär vara stenhårt på amerikanskt manér, vilket knappast underlättar precisionsskytte. Nu har jag inte kollat tillgången till eftermarknadstryckesdelar men jag skulle tro att den är mycket liten...

Citat:
Bössan kommer att användas till "lustfylld plinking", "skräpfågeljakt" men ej regelrätt jakt.

Klämde på både en 10/22 och en marlin hos vapenhandlaren idag...Marlin 795 är oslagbart smidig.

Ett minus för Marlin795 är att ett extra magasin till den kostar hela 700kr.
Köper du samma magasin från andra sidan Atlanten, och dessutom åker på att betala moms och tull förutom frakten, så kostar det ca 150 kr. Vad kostar bössan hos den här handlaren egentligen...? Du vet väl att man kan köpa vapen på postorder även i Sverige?

Citat:
Sedan känns Marlin "rätt" anatomiskt och på nåt vis som jag inte kan förklara mer än att just skriva...kärlek.

Jag har i princip bestämmt mig för en Marlin 795, men tips på likvärdiga mottages fortfarande tacksamt.

Marlin har väl ganska bra rykte när det gäller kvaliteten, eller?
Nej, knappast.

Det är ju kul att du tycker dig ha hittat en bössa som passar dig, men jag skulle nog råda dig att ta ut den på lånelicens innan du eventuellt bestämmer dig för köp. Ruger 10/22 har föreslagits, men det är i mina ögon en typ av grundsats för den som vill hänga på roliga customdelar (för massor med pengar). Jag hade själv en 10/22 Carbine, men efter att ha lagt ut mycket mer i delar än vad hela bössan kostade utan att lyckas få till någon vettig precision så avyttrade jag den med viss förlust till en entusiastisk custombyggare.

Nu har jag en Remington 597 LS HB (laminatkolv, tung pipa) som gör ett fransigt hål stort som en 50-öring på 50 meter med billig standardammunition. Den kostade ca 1.000 kr mer än grundversionen av 597 när jag köpte den, men jag betvivlar inte att grundversionen har en god teknisk precision. Det går dessutom enkelt att åtgärda trycket med en utbytesdel. Ett varningens ord är att undvika 597 som är tillverkade före 2005, bl.a. p.g.a. generation-II-magasinen som fungerade otillfredställande som bäst. Min egen bössa levererade med magasin av generation III, och den är tillverkad sent 2004 (serienummer ~2608000).

Remington 597 bör kosta knappt 3.000 kr, Marlin 795 verkar säljas för runt 2.500 kr. Med så liten skillnad så ser jag inget skäl att välja Marlin 795 ens av kostnadsskäl, Remington-bössan lär skjuta bättre ur kartongen och kan dessutom uppgraderas med saker som 30-skottsmagasin (Eagle Industries än så länge), förbättrat trycke och utdragare (Volquartsen rekommenderas). Jag har själv tröttnat på halvautomat och ska skaffa en vanlig hederlig repeter i kaliber .22LR istället.
Citera
2007-10-23, 07:19
Medlem
Azraels avatar
Nu vill jag inte vara elak men Remington 597 är ju mest känd för att vara ett riktigt dyngvapen....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in