Citat:
Ursprungligen postat av Surson
Tack för ditt svar. Jag borde såklart ha preciserat mina önskemål...
Jag vill ha en liten smidig bössa, bra kvalitet, tillförlitlig och med hyffsade träffbilder.
Vad är "hyfsade träffbilder"? Du kan nog för det första räkna med att trycket lär vara stenhårt på amerikanskt manér, vilket knappast underlättar precisionsskytte. Nu har jag inte kollat tillgången till eftermarknadstryckesdelar men jag skulle tro att den är mycket liten...
Citat:
Bössan kommer att användas till "lustfylld plinking", "skräpfågeljakt" men ej regelrätt jakt.
Klämde på både en 10/22 och en marlin hos vapenhandlaren idag...Marlin 795 är oslagbart smidig.
Ett minus för Marlin795 är att ett extra magasin till den kostar hela 700kr.
Köper du samma magasin från andra sidan Atlanten, och dessutom åker på att betala moms och tull förutom frakten, så kostar det ca 150 kr. Vad kostar bössan hos den här handlaren egentligen...? Du vet väl att man kan köpa vapen på postorder även i Sverige?
Citat:
Sedan känns Marlin "rätt" anatomiskt och på nåt vis som jag inte kan förklara mer än att just skriva...kärlek.
Jag har i princip bestämmt mig för en Marlin 795, men tips på likvärdiga mottages fortfarande tacksamt.
Marlin har väl ganska bra rykte när det gäller kvaliteten, eller?
Nej, knappast.
Det är ju kul att du tycker dig ha hittat en bössa som passar dig, men jag skulle nog råda dig att ta ut den på lånelicens innan du eventuellt bestämmer dig för köp. Ruger 10/22 har föreslagits, men det är i mina ögon en typ av grundsats för den som vill hänga på roliga customdelar (för massor med pengar). Jag hade själv en 10/22 Carbine, men efter att ha lagt ut mycket mer i delar än vad hela bössan kostade utan att lyckas få till någon vettig precision så avyttrade jag den med viss förlust till en entusiastisk custombyggare.
Nu har jag en Remington 597 LS HB (laminatkolv, tung pipa) som gör ett fransigt hål stort som en 50-öring på 50 meter med billig standardammunition. Den kostade ca 1.000 kr mer än grundversionen av 597 när jag köpte den, men jag betvivlar inte att grundversionen har en god teknisk precision. Det går dessutom enkelt att åtgärda trycket med en utbytesdel. Ett varningens ord är att undvika 597 som är tillverkade före 2005, bl.a. p.g.a. generation-II-magasinen som fungerade otillfredställande som bäst. Min egen bössa levererade med magasin av generation III, och den är tillverkad sent 2004 (serienummer ~2608000).
Remington 597 bör kosta knappt 3.000 kr, Marlin 795 verkar säljas för runt 2.500 kr. Med så liten skillnad så ser jag inget skäl att välja Marlin 795 ens av kostnadsskäl, Remington-bössan lär skjuta bättre ur kartongen och kan dessutom uppgraderas med saker som 30-skottsmagasin (Eagle Industries än så länge), förbättrat trycke och utdragare (Volquartsen rekommenderas). Jag har själv tröttnat på halvautomat och ska skaffa en vanlig hederlig repeter i kaliber .22LR istället.