Citat:
Ursprungligen postat av user092
det är ju faktiskt så att sherdog säger sanningen (den kalla) medan andra forum inte gör det... Och det finns ju ett annat forum / en sida
som ägnar sig helt åt mcdojo (romo kampsporter)
www.bullshido.com
Och jag har tränat TKD + karate förut o kan säga att det
är skit...
Precis, den sidan hette McDojo förut väl, man kan ju gissa varför dom fick byta namn....
Jag har inte tränat TKD eller Karate men alla som har det och som sedemera provat på nåt som faktiskt funkar intygar alla hur mycket stryk dom skulle få om dom hade hållt sig till dom sporterna och muckat gräl med nån som tränar t ex thai boxning, BJJ eller varför inte mma.
Nåt alla som läser detta måste förstå är att TKD och Karate är mycket bra kampsporter om man är ute efter träning och att bli smidig. Men i en helt vanlig streetfight så funkar inte nåt av de där grejerna. Visst du kanske kan sparka rakt upp men va fan har du för användning för detta? Samma kan sägas om boxning, det är en mycket bra sport som komplement, men när det tävlas i boxning så går domaren imellan så fort dom kommer nära och tar tag i varandra, detta sker inte i en "riktig fight" vilket gör att boxning inte förbereder dig för en "riktig" fight.
Jag är medveten om att detta inte är vad tråden handlar om, men det är en förklaring till varför en del skriver av kampsporter som "skit". Detta görs för att dom inte funkar i verkligheten(lär: på gatan). Så ser jag på saken iaf.
Boxning är dock ett dåligt exempel. Tog bara upp det för att styrka min poäng. Är du bra på boxning så spöar du antagligen de flesta(som inte kan nån "bra" kampsport). Men tar dom tag i dig och brottar ner dig så är du ändå rökt oavsett hur bra du är på boxning.
Jag rekommenderar alla att besöka www.billshido.com och kolla runt där, dom har en massa filmklipp på fighter med BJJ:are och mma:are mot kung fu, Karate, TKD osv. Det är garanterat en mycket kul läsning om inte annat. Have fun..... :twisted: