2007-10-21, 00:10
Medlem
Hushers avatar
Du, skriver, med, mnga, komman.
Citera
2007-10-21, 18:41
Medlem
AlterEgons avatar
Hahah du borde se p Bullshit det var ett avsnitt ganska nyligen som handlade om hypnos,och det r som alla vet en bluff som bara funkar p lttpverkat folk och d r det bara placebon som spelar spratt
Citera
2007-10-21, 18:52
Medlem
CronoSs avatar
Precis, kolla p Penn & Teller. Hypnos r bullshit.
Citera
2007-10-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon
Hahah du borde se p Bullshit det var ett avsnitt ganska nyligen som handlade om hypnos,och det r som alla vet en bluff som bara funkar p lttpverkat folk och d r det bara placebon som spelar spratt

Det r en bluff men fungerar..

Och om det r placebo so so what?
Citera
2007-10-21, 20:18
Bannlyst
Sg ocks penn och teller.

Men fr att bygga upp drivkraft, fr ngot r sjlvhypnos mjlig vg. Dremot att lta en gycklare hypnotisera mig, aldrig. Skrattade ganska mycket, hon som "upplevde sin frlossning", eller collage ungarna som var nakna, sko var husdjur. . Men en del knde jag igen. Sedan har ni vl hrt om militr hjrntvtt, av fienden som fngar ibland gtt igenom. The Mancurian file eller vad den heter gr 21 i kvll ngon kanal. Men som sagt, mste bara kolla Sopranos final.
Citera
2007-11-07, 00:38
Medlem
kurirslusks avatar
Jag har testat att g i hypnos med psykolog men var fga imponerad.. jag knde inget speciellt tranceliknande tillstnd. Det enda jag knde var ett visst slummer.. men det r knappast srskilt konstigt nr man ligger i en ergonomisk stol och lyssnar p en hypnotisk och lugnande rst, det behver jag inte betala 800:-/timmen fr.

Har ven testat sjlvhypnos helt utan resultat frutom sist (sista gngen fr vrigt) d jag lyckades somna nr jag var "lngst ner" i hypnosen och drmde mardrmmar i flera timmar om att jag brndes ihjl, kvvdes och att min sovande sambo var dd om vartannat. Trevligt vrre..
Citera
2007-11-07, 11:01
Medlem
loungepuppys avatar
Hypnos fungerar!

Det r bara det att mnga inte vet vad hypnos r.

Hypnos r en metod fr att frm sig sjlv att n ett frndrat medvetandetillstnd, transtillstnd

transtillstnd r naturligt och ngt som alla r med om ngon gng. Ex sk "highway hypnosis" d man kr en vlbekant strcka och brjar dagdrmma. Ngra minuter senare d man "vaknar till" har man krt en strcka och kan inte minnas hur trafiken sett ut p vgen eller ibland vilken vg man krt.
Dagdrmmeri, strax innan man somnar etc r ocks transtillstnd.

Den vanligast formen av hypnos r den d den hypnotiserade upplever en skn avslappning och ett kat fokus, exempelvis p det hypnotisren sger.
Djup hypnos, det som en begrnsad del av befolkningen kan n, karakteriseras av att man ut sett kan se sovande ut.

Hypnos anvnds ibland i sjukvrden. Vanligast r sannolikt inom tandvrden fr personer med fobier och fr personer som inte tl bedvningsmedel.
Det finns ngra kirurger/narkoslkare som anvnder det vid lttkirurgi istllet fr lokalbedvning.
Inom psykiatrin har det anvnts tidigare men numera r det mest privata terapeuter som gr det. Undantaget r behandling av PTSD med en teknik som heter EMDR som innehller element frn hypnosen.

Estradhypnos, att hypnotisera folk till att gra fniga grejer, r ngt annat.
Det r frsts svrt att skert vet hur det frhller sig men:
- Innan TV-programmet hlls audition dr hypnotisren vljer ut de som r mest suggererbara. De som r med r personer som vet att det handlar om hypnos i TV, allts sannolikt personer som gillar att st i rampljuset. Man kan sga att de r extremt villiga hypnosobjekt. I det fall en person inte alls gr ned i trans s kommer han/hon sannolikt spela med nd, dels fr att det r kul, dels fr att det vore pinsamt fr alla om han/honinte gjorde det.

Det finns regler kring hur hypnos fr anvndas i Sverige, socialstyrelsen. Det r fr att hypnos r en verksam metod fr att pverka personer, precis som exempelvis samtal med psykolog osv.

Det finns en frening fr kliniks hypnos, vars medlemmar r legitimerad hypnosterapeuter.
Citera
2007-11-07, 11:15
Medlem
loungepuppys avatar
Fr vrigt r place ett bra exempel p en av de verksamma delarna i hypnos, suggestion.
Placeboeffekten r vl dokumenterad, fra vad gller smrtstillande lkemedel.

Ngra saker man kommit fram till:
- lkemedel som ges i spruta uppfattas alltid ge en starkare effekt n i tablettform.
- Koksalt i injektionsform ger starkare smrtstillande effekt n vanligt morfin om koksaltet presenterats som "superstarkt syntetiskt morfin".
- I mnga studier har man kunnat se hur frskspersoner bde upplever berusning och beter sig drefter om de trott att de druckit alkohol.

I hypnos s anvnder man suggestioner hela tiden, typ:
- Du kommer vara ovanligt utvilad d Du vaknar upp.
- Du kanske mrker att den ena handen knns lttare n den andra och strvar uppt.
- Nr Du knner p den lilla stenen i Din hand, mrker dess form, textur, och temperatur mrker Du kanske samtidigt att smrtan i tanden drar sig tillbaka till bakgrunden och mrks allt mindre.

Haken med det hela r att hypnotisren mste ha ett ganska bra sjlvfrtroende i sin frmga fr att det ska fungera, och den som blir hypnotiserad mste vara pen fr upplevelsen.

Fr vrigt s r det lttare och lttare att uppleva trans ju oftar man "trnar" det.
Citera
2007-11-07, 12:34
Medlem
drymarchonics avatar
Jag lser just Klinisk Hypnos av John Hartland...

Blev hypnotiserad en gng och gick frn sessionen i ett underbart lugn och en total sjlvtillfredsstllelse. Det var s sknt att bara vara jag och uppleva min kropp, utan oro fr framtiden och utan att lngta till nt annat. Jag var helt i nuet. Efter nn timme var jag tillbaka i hjulspren igen.

Idagslget hller inte min ekonomi fr att betala ngon professionell terapeut, s det fr bli p egen hand s gott det gr.

Jag lider av posttraumatiska stressymtom, kan man lra ngon vn att utfra sn dr "gon terapi" EMDR?
Citera
2007-11-07, 13:27
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drymarchonic
Jag lser just Klinisk Hypnos av John Hartland...

Blev hypnotiserad en gng och gick frn sessionen i ett underbart lugn och en total sjlvtillfredsstllelse. Det var s sknt att bara vara jag och uppleva min kropp, utan oro fr framtiden och utan att lngta till nt annat. Jag var helt i nuet. Efter nn timme var jag tillbaka i hjulspren igen.

Idagslget hller inte min ekonomi fr att betala ngon professionell terapeut, s det fr bli p egen hand s gott det gr.

Jag lider av posttraumatiska stressymtom, kan man lra ngon vn att utfra sn dr "gon terapi" EMDR?
Hypnos har kritiserats fr att inte ge varaktiga resultat, trots tt det knns bra direkt efter. andra sidan anser hypnosteraputer att de kan behandla inte bar fobier utan ven sjlvknsla och liknnde.

EMDR r en kombination av hypnosteknik (terapeuten ber klienten flja hans finger/metronon eller liknande, fram och tillbaka) och psykoterapeutisk teknik. Jag tror inte det r srskilt ltt att lra sig.

Googla eftr kurser i EMDR och kontakta dem sedan fr att kolla om de behver patienter fr sina studenter!
Citera
2007-11-07, 21:12
Medlem
drymarchonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Googla eftr kurser i EMDR och kontakta dem sedan fr att kolla om de behver patienter fr sina studenter!

Tack fr tipset!
Citera
2007-11-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon

Om man nu knner sig lyckligare av det, s vad spelar det fr roll om det r placebo? Huvudsaken r vl att man sjlv tycker det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in