2007-10-18, 18:36
Bannlyst
ISP: Telia
Modem: Zyxel (låst)
Router: Netgear WGT624

Jag har ett litet nätverk hemma bestående av 2 stationära datorer ett modem och en router. Internet fungerar fint så länge jag inte tankar ner relativt fort för då bryts internetanslutningen och jag måste starta om routern men inte modemet.

Nu har jag dock köpt en sladd istället för jag har tröttnat på min router som ständigt crashar vid hög dataöverföring (testat en d-link di614+ också).

Först testade jag att koppla sladden direkt in i routern, men samma problem återstog, routern krashade. Enda skillnaden nu var att jag kunde komma åt routerns inställningar (192.168.0.1). Så jag testar att koppla in sladden i mitt modem istället som har 4 portar varav en är upptagen av routern. Men så fort jag testar att koppla in sladden så får jag inget internet.

Jag får dock ett "Begränsad eller ingen anslutning" på min nätverksanslutning. Mitt TCP/IP protokoll är inställt på att den ska erhålla IP-Adress och DNS server automatiskt. Testat att ge datorn en fast IP där men problemet kvarstpår...

Jag ringer telias inavla support, berättar mitt problem och det enda idioten säger är att jag ska starta om routern och vänta 20 minuter innan en IP adress har erhållts. Väldigt skeptiskt frågar jag honom om han är helt säker och det är han. Jag tackar för mig och lägger på. Nu efter en timme så funkar fortfarande inte mitt internet med sladd och jag är på stridshumör

Kan någon vänlig själ därute hjälpa mig, vore otroligt tacksam!
Citera
2007-10-18, 18:43
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Ditt modem är nog bryggat. Då får du konfigurera om det om du vill sätta en nätverkskabel till i modemet. Du kan också dra ur routern och sätta datorn i samma port i modemet och sen vänta 20 minuter för att Telias MAC-adresslåsning ska släppa.
Citera
2007-10-18, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Ditt modem är nog bryggat. Då får du konfigurera om det om du vill sätta en nätverkskabel till i modemet. Du kan också dra ur routern och sätta datorn i samma port i modemet och sen vänta 20 minuter för att Telias MAC-adresslåsning ska släppa.

Okej, jag har ju 4 portar på modemet. Gör det något ifall routern är i port 1 medans min dator är i port 2? Eller måste routern vara urdragen under tiden?
Citera
2007-10-18, 19:32
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Om du har modemet bryggat vilket är troligt kan modemets övriga portar vara inaktiverade så ja.
Citera
2007-10-18, 21:26
Bannlyst
Det funkar fin fint nu Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2007-10-18, 22:13
Medlem
Bensos avatar
Undra vem som var idiot mest, han på supporten eller du som inte förstår hur deras ADSL nät är uppbyggt? Plus att du har en kass router.

På modemen från Telia (även gruppanslutningar, som har force switcharna).
Port 1, Data.
Port 2, IPTV (från telia).
Port 3, VOIP (från telia).
Port 4, ej tjänstgörande.

20min MAC-låsningen vet snart hela världen om.
(Går alltid att release:a dock)

Testa sök nästa gång i forumet.
Citera
2007-10-18, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benso
Undra vem som var idiot mest, han på supporten eller du som inte förstår hur deras ADSL nät är uppbyggt? Plus att du har en kass router.

På modemen från Telia (även gruppanslutningar, som har force switcharna).
Port 1, Data.
Port 2, IPTV (från telia).
Port 3, VOIP (från telia).
Port 4, ej tjänstgörande.

20min MAC-låsningen vet snart hela världen om.
(Går alltid att release:a dock)

Testa sök nästa gång i forumet.

Tro mig, du skulle också vara halvgrinig efter en dag som min.
Citera
2007-10-19, 00:00
Medlem
Bensos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensam Gud
Tro mig, du skulle också vara halvgrinig efter en dag som min.

Skiter fortfarande hur din dag har varit, ditt problem var ett SBS-problem. Klandra inte andra människor pga din inkompetens.
Citera
2007-10-19, 09:03
Medlem
spiddeers avatar
OJ vilket NOOOB fel
Citera
2007-10-20, 17:38
Medlem
asdf

känner igen detta prob .e att internet låser sig på mac adressen. kan va så om du ska byta från en till andra datorn. då lär man köra cmd > ipconfig /release innan man sätter in internet i andra datorn. dra ut skiten så den nollställer sig å ta in den i datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in