2007-10-18, 12:14
Medlem
rezzs avatar
I mitt nätverk så har vi fyra datorer, alla hittar varandra förutom min. Fårstår det inte. Har pingat och hållt på.
Citera
2007-10-18, 12:30
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
I mitt nätverk så har vi fyra datorer, alla hittar varandra förutom min. Fårstår det inte. Har pingat och hållt på.

Så det fungerar att pinga de andra?

Testa att mappa upp en annan dator via deras ip då?

"Anslut nätverksenhet" i utforskaren och sedan en av de andra datorernas IP plus c$ (eller annan icke administrativ share). Alltså skriv så här:

\\192.168.0.15\c$

Funkar det så har du ju kommit en bit på vägen.
Citera
2007-10-18, 18:40
Bannlyst
Det råkar inte vara så att ni är i olika domäner? En basfråga då jag inte vet hur mycket du kan om näterk
Citera
2007-10-19, 00:50
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensam Gud
Det råkar inte vara så att ni är i olika domäner? En basfråga då jag inte vet hur mycket du kan om näterk

sällan man sitter på olika domäner i ett hemmanätverk.

Detta är ett mycket vanligt problem och den absolut vanligaste orsaken är att en mjukvarubrandvägg förhindrar traffiken. Se till att tillåta windows fildelning i din brandvägg så ska det nog fungera.
Citera
2007-10-21, 21:25
Medlem
rezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
sällan man sitter på olika domäner i ett hemmanätverk.

Detta är ett mycket vanligt problem och den absolut vanligaste orsaken är att en mjukvarubrandvägg förhindrar traffiken. Se till att tillåta windows fildelning i din brandvägg så ska det nog fungera.

Saken är att alla har likadana brandväggar..
Citera
2007-10-21, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Saken är att alla har likadana brandväggar..

Om alla brandväggarna blockerar spelar det väl ingen roll om de är likadana?
Citera
2007-10-21, 21:34
Medlem
Leksakstraktors avatar
Du ger inte så himla mycket info vad för dator det är, om de kör Vista eller XP (eller ens Windows?), och vilken typ av brandvägg ni kör på maskinerna.

Så basictipsen blir då:
1) Försök pinga. Går inte det kolla så att alla burkarna har samma konfig avseende ip. (Vilket verkar funka, men inte ens där är du speciellt tydlig)
2) Kolla om din maskin har påslaget "Enable NetBIOS over tcp/ip" (som i XP ligger under IP-inställningarna -> Advanced -> WINS). Utan den krävs antingen tillgång till DNS (och att de andra burkarna ligger med där) eller att du handknackar namn och IP i hosts-filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in