2007-10-18, 22:43
Medlem
Att nämna vår kvalhistorik till EM som argument mot hur bra det gått på sistone utan att ta hänsyn tidens förutsättningar är dåligt.

Hur många platser var det i EM före 1996?

Kolla även upp antalet lag VM haft genom åren.

Visst är lagerbäcks kvalfacit perfekt men det har varit lite lättare på senare tid.
Citera
2007-10-18, 23:09
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det var mycket, mycket svårare, nästan omöjligt att ta sig till EM förr i tiden. Vill minnas att det bara var 8 lag i slutspelet. VM har också växt, som Skoff säger.

Men Lagerbäck har ett OK facit, och även våra insatser på plats i slutspelet har varit OK, i nivå med vår kapacitet (1/8-del i VM, 1/4-del i EM)... problemet är bara det att man måste över-leverera någon gång, för att det ska bli riktig fotbollsyra. Det var det landslaget gjorde 1994, och den insatsen står som en vattendelare i modern svensk fotboll, kanske i svensk idrott överhuvudtaget, trots att vi inte ens gick till final.

Lagerbäck och hans gäng har aldrig överraskat positivt, borträknat enskilda matcher. Mot det kan ställas ett antal matcher som man som svensk får skämmas in i helvete för, inklusive Turkiet 2000, Tyskland 2006, och Nordirland 2007.

Nej, Fula Gubben har nu tagit ställning, och jag säger: det är dags att byta, så fort kvalet är över.
Citera
2007-10-18, 23:14
Medlem
Whattabas avatar
Man måste säga att Lagerbäck haft lite oflyt, både Senegal och Holland-matchen hade vi inte mariginalerna på vår sida. Jag är kritiskt mot Lagerbäcks fotbollsfilosofi, men hade bollen mot Senegal/Holland gått in istället för att träffa träet hade det varit andra tongångar. Det är så jävla lite som skiljer fiasko från succé.
Citera
2007-10-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det var mycket, mycket svårare, nästan omöjligt att ta sig till EM förr i tiden. Vill minnas att det bara var 8 lag i slutspelet. VM har också växt, som Skoff säger.

Jag kan hålla med om att argumentet haltar lite där, jag tänkte faktiskt inte på hur EM-turneringen förändrats genom åren.

Citat:
Men Lagerbäck har ett OK facit, och även våra insatser på plats i slutspelet har varit OK, i nivå med vår kapacitet (1/8-del i VM, 1/4-del i EM)... problemet är bara det att man måste över-leverera någon gång, för att det ska bli riktig fotbollsyra. Det var det landslaget gjorde 1994, och den insatsen står som en vattendelare i modern svensk fotboll, kanske i svensk idrott överhuvudtaget, trots att vi inte ens gick till final.

Jag repeterar: Ryssland, Saudiarabien och Bulgarien. -94 hade Sverige otroligt flyt med lottning och prickade toppformer. Skillnaden mellan fiasko och succé är hårfin ibland, vilket vi sett mot Senegal och Holland. Visst drömmer även jag om en helt otrolig turnering till, och jag tror inte det är uteslutet under Lagerbäcks kommando. Med lite flyt så kan Sverige vinna över de stora lagen med Lagerbäcks taktiker.

Citat:
Lagerbäck och hans gäng har aldrig överraskat positivt, borträknat enskilda matcher. Mot det kan ställas ett antal matcher som man som svensk får skämmas in i helvete för, inklusive Turkiet 2000, Tyskland 2006, och Nordirland 2007.

Nej, Fula Gubben har nu tagit ställning, och jag säger: det är dags att byta, så fort kvalet är över.

Instämmer helt i att det finns matcher där lagets insats vart helt under isen (du glömde Trinidad btw). Det är sällan laget spelar underhållande fotboll jag hoppas på, snarare är Sverige ett lag bara svenskar kan älska. Sen finns det givetvis andra saker att kritisera: konservativ laguttagning, coachning under match, mediehantering, generell taktik, hur det kommer sig att vissa spelare inte levererar på samma sätt som i klubblagen - med mera.

Men det finns inte en realistisk chans att Lagerbäck försvinner efter ett lyckat kval. I min mening helt idiotiskt att byta coach vid lyckat avancemang. På ett halvår och ca 5 matcher skall en ny tränare se över truppen, vinna spelarnas förtroende, lansera en ny spelidé, spela in laget... Jag har mina tvivel gällande Lagerbäcks fotbollsfilosofi men jag tror inte att det kommer bli bättre av att byta i det här läget. Kontinuitet och trygghet.

Resultaten i EM (eller ett uteblivet EM) gör att diskussionen blir aktuell igen, fram tills dess bör Lagerbäck få köra sitt race.
Citera
2007-10-19, 12:10
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:

Aldrig överraskat postivt? Jag hade åtminstonde inte väntat mig att de skulle gå och vinna "dödens grupp" 2002, hade snarare hoppats på att de skulle lyckats undvika att kamma noll.
Tycker även att de har presterat bättre än väntat så här långt i EM-kvalet(!).

Visst händer det att det blir plattmatcher imellanåt, men jag tycker inte att Sverige gör det oftare än något annat lag.
Citera
2007-10-19, 12:35
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Att nämna vår kvalhistorik till EM som argument mot hur bra det gått på sistone utan att ta hänsyn tidens förutsättningar är dåligt.

Hur många platser var det i EM före 1996?

Kolla även upp antalet lag VM haft genom åren.

Visst är lagerbäcks kvalfacit perfekt men det har varit lite lättare på senare tid.

Med tanke på att Europa bara fick en extra plats vid utökningen till 32 lag i VM tycker jag ditt argument haltar lite. Dessutom har det blivit betydligt fler länder i Europa. Kvalet tiil EM har dock blivit lättare.
Citera
2007-10-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Med tanke på att Europa bara fick en extra plats vid utökningen till 32 lag i VM tycker jag ditt argument haltar lite. Dessutom har det blivit betydligt fler länder i Europa. Kvalet tiil EM har dock blivit lättare.

Du har en poäng där, argumentet håller inte på VM då.

Fler länder har överlag inneburit fler blåbärslag, vilket påverkat till fler matcher mot enkelt motstånd. Det kanske har gynnat Sverige som sällan gör några bottenmatcher.

Det finns fler parametrar såklart. Sveriges seedning tex. Vet inte när de reglerna kom till tyvärr.

Klubbfotbollen har idag betydligt mer matcher vilket gör att landslagen inte hinner spela ihop sig längre. Jag tror att det gynnar defensiva lag som Sverige där spelsystemet är bankat i sten.

I klubbfotbollen är det nästan uteslutande offensiva lag som vinner ligor och europacuper.

I landslagsfotbollen är det annorlunda. Se Frankrike och Italien i senaste VM och även Grekland 2004.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in