2007-10-18, 10:39
Medlem
Efter 1-2 mot Ryssland ser det ut som att engelsmännen är på god väg att missa EM 2008. Svenskar flinar gärna skadeglatt: "Vad var det vi sade, inte blev det bättre av att ni bytte coach. Svennis fixade era bästa resultat på länge men ändå var ni inte nöjda."

Vi är minsann smartare än så. Vi skulle aldrig kräva avgång av en coach som levererar bra resultat. Eller, vänta nu? Samtidigt som vi tycker att engelsmännen ställer orimliga krav, saknar tålamod och uppträder arrogant - var är självdistansen?

Jag tänker inte rabbla allt det som Lagerbäck lyckats med under sina år som förbundskapten. Jag tänker inte heller prata om alla de orsaker som gör att han är relativt impopulär, trots sina framgångar.

Däremot såg jag en kort intervju med Henrik Larsson igår om Lagerbäck, där det konstaterades följande: Först när han är borta kommer vi inse vilken bedrift det är att ha tagit Sverige till 5 raka mästerskap.

Portugal
Serbien
Italien
Ukraina
Turkiet
England
Danmark

Där har ni lag som riskerar eller kommer missa EM nästa år. Det är alltså något som händer fotbollsnationer jag rankar bättre än oss. Perioden 1968-1996 spelade Sverige bara ett EM av åtta möjliga, och då var vi direktkvalificerade som värdland... Under Lagerbäck har vi kvalat in till två raka, förutsatt att allt går som det ska under de sista matcherna i detta kval.

Det här är ingen hyllningstråd till Lars Lagerbäck. Det är mycket jag tycker landslaget gör fel under hans ledning. Men kritiken mot honom är onyanserad. Dagen efter hans lag till 90% säkrat avancemang till EM 2008 har vår största dagstidning en pollfråga som lyder: "Ska Lars Lagerbäck avgå?". Jag är mållös.

Skulle det bli så otroligt mycket bättre om han ersattes? Jag är jäkligt tveksam. Spola fram klockan 6 år när vi missat att kvala in till VM och EM, alla nyckelspelare slutat i landslaget och återväxten suger - då kommer vi tänka tillbaka på det gamla stabila Sverige som alltid levererade. Kom tillbaka Lars, allt är förlåtet.
Citera
2007-10-18, 10:48
Medlem
mpees avatar
Håller med dig till hundra procent. Är ärligt talat orolig för den dagen Lagerbäck avgår.
Men jag ska inte sitta och sticka under stolen att jag trots detta ändå sitter och gnäller i varje match på tråkiga laguppställningar och defensiva byten, där dom gammla rävarna alltid prioriteras framför våra talanger.
Och ändå spelar Sverige allt som oftast till och med underhållande fotboll nu för tiden.
Citera
2007-10-18, 10:49
Medlem
Luffsens avatar
Det var en rätt skrivet det där. Kritiken mot Lagerbäck är sjuk i förhållande till hans framgångar. Dock ska det sägas att Lagerbäck inte är en matchcoach, i slutspelet i VM/EM har han varit för passiv. Kolla på en sån som Lippi i VM förra sommaren, hans coachande i semin mot Tyskland gjorde att Italien gick till final.

Eller som Bosse P från Viasat skulle sagt: Det finns ingen plan B!
Citera
2007-10-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Det var en rätt skrivet det där. Kritiken mot Lagerbäck är sjuk i förhållande till hans framgångar. Dock ska det sägas att Lagerbäck inte är en matchcoach, i slutspelet i VM/EM har han varit för passiv. Kolla på en sån som Lippi i VM förra sommaren, hans coachande i semin mot Tyskland gjorde att Italien gick till final.
Precis vad jag tänkte nämna. Lagerbäck är duktig på taktik inför match och på att organisera träningar osv, men under match tycker jag att han sällan imponerar med sina byten. Visst har han chansat i vissa matcher och slängt in flera forwards mot slutet med lyckat resultat, men det känns som om det mest varit tur. Dessutom ska man komma ihåg att vi ändå haft relativt lätta kvalgrupper med många blåbärsnationer. Visst, vi har hamnat med England och Spanien, men aldrig med mer än ett riktigt bra lag.

Samtidigt så får man väl också medge att han haft en del otur i mästerskapen som mot Senegal och Holland.

Nåväl, jag ser gärna att Lagerbäck fortsätter över VM 2010.
Citera
2007-10-18, 11:24
Medlem
cecels avatar
ingen kan riktigt veta säkert om det verkligen är lagerbäcks förtjänst att vi tagit oss till så många mästerskap. Ja, han är den gemensamma nämnaren, men hade vi haft en annan coach hade det kanske gått bättre i mästerskapen också? Även fast jag tycker VM02 och EM04 var riktigt bra, oc hdå förtjänade vi faktist att vinna mot både Senegal och Holland.

själv klagar jag sällan på honom eftersom vi tar oss till mästerskapen, men vad hände igår liksom? Ska vi inte kunna ta ett, jävligt taggat iofs, lag som Nord irland på hemmaplan? Hur ska det då gå mot bättre motstånd i EM?
Citera
2007-10-18, 11:41
Medlem
Jerka^s avatar
Det är bra att vi tagit oss till fem raka mästerskap - men vad har vi uträttat där? Fr o m EM 2000 t o m VM 2006 lyder siffrorna:

Vinster: 3
Oavgjorda: 7
Förluster: 3
Vinster efter tilläggstid eller straffar: 0
Förluster efter tilläggstid eller straffar: 2

Det är alltid vanskligt med statistik när man har så få siffror, och visst har vi haft lite otur ibland - men jag tycker inte det här är så imponerande. För att ta medalj i ett mästerskap så måste man vinna matcher, och faktum är att vi bara har tre segrar på femton mästerskapsmatcher.
Citera
2007-10-18, 12:49
Medlem
JonnyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Det är bra att vi tagit oss till fem raka mästerskap - men vad har vi uträttat där? Fr o m EM 2000 t o m VM 2006 lyder siffrorna:

Det är alltid vanskligt med statistik när man har så få siffror, och visst har vi haft lite otur ibland - men jag tycker inte det här är så imponerande. För att ta medalj i ett mästerskap så måste man vinna matcher, och faktum är att vi bara har tre segrar på femton mästerskapsmatcher.
Jag tycker att sverige ändå har gjort bra ifrån sig i mästerskapen förutom em 00, i vm 02 vann vi dödens grupp och var ettstolpskott från kvart, i em 04 blev vi utslagna på straffar mot Holland, och i vm senast utslagna av värdnationen tyskland som senare slog ut argentina.
Tycker faktiskt att man kan skylla mycket på otur, vi har varken haft tur med lottningen eller med stolpträffar och annat.

Om nån kan leda sverige bättre än lagerbäck tror jag det är svennis, skulle varit perfekt att ha han som tränare, men han är ju för dyr så det blir väl aldrig nått med det.
Citera
2007-10-18, 13:52
Medlem
Crookens avatar
Citat:

Vi har tagit oss till mästerskapen det räknas lika mycket som vad vi gör där. Som supersmurfigt mycket riktigt påpekar så hade vi inte varit med i Em före 92 då vi var värdland.
Så det hela blir väldigt snedvridet. Vi tar oss till mästerskapen, gott så. Med mer tur så hade vi tagit oss längre i mästerskapen också.
Citera
2007-10-18, 14:25
Medlem
Citat:

Sverige rankas som nummer 20 i världen. Hur mycket kan vi förvänta oss i form av medaljer? För att ta medalj krävs det först och främst att man lyckas kvalificera sig, något som Sverige visat sig riktigt bra på. Sedan krävs det vältajmade formtoppar, tur med motstånd och en hel del annat.

På tal om statistik och fakta: Ryssland, Saudiarabien och Bulgarien. Lag ur fotbollens undre medelklass som Sverige slog under full tid för att ta en bronspeng -94.

Sverige har inte vart riktigt nära medalj under Lagerbäcks ledning, men de har alltid funnits med där det händer. Oftast lyckats ta sig vidare från gruppspelet trots starkt motstånd. För att kunna ta medalj måste man vara med i turneringen, något som vi svenskar börjar bli bortskämda med.
Citera
2007-10-18, 14:30
Medlem
cecels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Sverige rankas som nummer 20 i världen. Hur mycket kan vi förvänta oss i form av medaljer? För att ta medalj krävs det först och främst att man lyckas kvalificera sig, något som Sverige visat sig riktigt bra på. Sedan krävs det vältajmade formtoppar, tur med motstånd och en hel del annat.

På tal om statistik och fakta: Ryssland, Saudiarabien och Bulgarien. Lag ur fotbollens undre medelklass som Sverige slog under full tid för att ta en bronspeng -94.

Sverige har inte vart riktigt nära medalj under Lagerbäcks ledning, men de har alltid funnits med där det händer. Oftast lyckats ta sig vidare från gruppspelet trots starkt motstånd. För att kunna ta medalj måste man vara med i turneringen, något som vi svenskar börjar bli bortskämda med.
samtidigt ser man ju att man skulle kunna göra så mycket mer med laget. varför kommer inte Kim källström till sin rätt till exempel? Och en spelare som Zlatan borde man väl få ut nåt av? Och 3-3 i parken, som vi hade lite tur med att poulsen fick hjärnsläpp/en mupp sprang in på planen. Varför förlorar vi en 3-0ledning? det ska ju inte behöva hända kan man tycka...
Citera
2007-10-18, 14:58
Medlem
P3RK3L3s avatar
Både ja och nej. Visst är det fantastiskt att kvala lilla Sverige som spelar fotboll 6 månader om året och innebandy resten. För all del. Lagerbäck har lyckats jobba in stabilitet och framför allt självförtroende i landslaget och även det svenska folket. Tidigare förväntade vi oss inte några direkta framgångar, idag kräver vi det. Det är en viktig utveckling för en fotbollsnation.

Men man måste också ta hänsyn till att vi haft fet tur i och med den numera gamla seedningen. Frågan är ju hur det kommer att se ut i framtiden när vi hamnar i grupper med två "bra" nationer.

Jag förstår Lagerbäcks filosofi om stabilitet och rutin i landslaget men jag kan ändå inte tycka att det känns helt tryggt när unga talanger som tar sig ut till bra ligor måste kämpa och slita tills dom blir 30 för att få chansen i landslaget. Allbäck fyller snart 50 men får ändå alltid chansen framför yngre och kanske hetare förmågor.
Georgien igår slog Skottland med 2-0 med ett lag med en 17-årig målis samt ett par till tonåringar som nätade.
I många lägen där man måste komma igenom ett tätt försvar kan det vara bra att kasta in kaxiga ynglingar som vågar testa att dra sin gubbe istället för att säkra och passa i sidled eller hemåt istället. Det hade jag velat se igår vid 1-1.

Men det känns väl eventuellt som att Lagerbäck tagit till sig något av kritiken om att släppa in nya spelare så man bör kanske vänta nästa EM ut innan man definitivt uttalar sig om man vill att han blir vår man för framtiden eller ej.
Citera
2007-10-18, 15:55
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Men det känns väl eventuellt som att Lagerbäck tagit till sig något av kritiken om att släppa in nya spelare så man bör kanske vänta nästa EM ut innan man definitivt uttalar sig om man vill att han blir vår man för framtiden eller ej.

Iofs så är ju inte det ett Lagerbäck syndrom att lita till dom gamla gardet när det gäller svenska förbundskaptener. Tommy Svensson tog ju alltid ut Dahlin, Schwartz, Kennet hur dåliga dom än var.
Många gånger så krävs det väl en ny kapten för att få in en ny generation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in