2007-10-17, 18:43
Bannlyst
Odlade tomater detta år och lyckades mot all förmodan få en ganska stor skörd av bifftomater och gula pärontomater. Så nu undrar jag vad jag skall göra med alla dessa för att bevara dem bäst eller göra storkok av som man eventuellt kan frysa in. Typ salsa eller tomatsåser som grund för pizza och grytor mm. Har googlat lite men inget som riktigt fastnar hos mig så jag vill fråga experterna här på FB
Citera
2007-10-17, 19:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Wordsworth
Odlade tomater detta år och lyckades mot all förmodan få en ganska stor skörd av bifftomater och gula pärontomater. Så nu undrar jag vad jag skall göra med alla dessa för att bevara dem bäst eller göra storkok av som man eventuellt kan frysa in. Typ salsa eller tomatsåser som grund för pizza och grytor mm. Har googlat lite men inget som riktigt fastnar hos mig så jag vill fråga experterna här på FB
Torka en del i ugnen, lägg in andra, samt gör varierande salsor. Men huvudsakligen: Dela med dig .

~Paul~
Citera
2007-10-17, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Torka en del i ugnen, lägg in andra, samt gör varierande salsor. Men huvudsakligen: Dela med dig .

~Paul~
Jo det blir till att ge bort en del
Fast hur går man tillväga när man skall torka dem och hur förvarar man dem efteråt?
Citera
2007-10-17, 20:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo det blir till att ge bort en del
Fast hur går man tillväga när man skall torka dem och hur förvarar man dem efteråt?
Nä du torkar dem så kan du göra det på samma sätt som när man torkar svamp. Beroende på storlek kan du dela dem på mitten eller köra hela.

Stoppa dem i ugnen och sätt tempen på ca 50-60 grader. Seda kör du så länge du orkar. De blir då skrumpna och innehåller mindre och mindre vatten. När du har torkat dem till den grad du är nöjd med så kan du konservera dem genom att stoppa dem i olja eller svag lake av någon typ. Dvs, på samma sätt som soltorkade tomater.

~Paul~
Citera
2007-10-17, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nä du torkar dem så kan du göra det på samma sätt som när man torkar svamp. Beroende på storlek kan du dela dem på mitten eller köra hela.

Stoppa dem i ugnen och sätt tempen på ca 50-60 grader. Seda kör du så länge du orkar. De blir då skrumpna och innehåller mindre och mindre vatten. När du har torkat dem till den grad du är nöjd med så kan du konservera dem genom att stoppa dem i olja eller svag lake av någon typ. Dvs, på samma sätt som soltorkade tomater.

~Paul~
Ahh tackar, detta skall prövas, kanske kan man peta i några vitlöksklyftor också samt lite örter jag också lyckats bra med.
Citera
2007-10-17, 21:08
Medlem
Nikeniks avatar
Varför inte göra ketchup eller chillisås? Går åt mycket tomater och håller sig länge.

"Jamie at home" har ett avsnitt som helt handlar om tomater. Kolla upp för inspiration.
Citera
2007-10-17, 21:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ahh tackar, detta skall prövas, kanske kan man peta i några vitlöksklyftor också samt lite örter jag också lyckats bra med.
Gör inte det. Försök att köra med KISS metoden!

~Paul~
Citera
2007-10-17, 22:15
Medlem
Här har du en länk om mjölksyrning:
http://www.alternativ.nu/handbok/liv...lksyrning.html
Det finns också en massa annat bra på den sidan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in