• 1
  • 2
2007-10-17, 16:21
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Men jag kom på en sak nu, som jag inte alls tänkt på. Man kan ju göra degen på plåt, strö över fyllningen och sen ta ut formen. Det blir lite spill av både deg och fyllning, men det får man ta.
Ah! There really is a fine line between stupid and clever. Svinn får man ju faktiskt räkna med, i synnerhet på en sådan här backanal.
Citera
2007-10-17, 16:44
Medlem
barkeepers avatar
Vad sags om....

..tunnbrod? Perfekt brod att tillreda i forvag, da det inte drar at sig sa mycket vatska.

t.ex gor en rora pa creme fraiche, purjolok och rokt renkott/skinka/lax/paprika/majs/vadsomhelst. Lagg i lite dill eller persilja, rulla rulla ihop och lagg i kylen. Nar det ar dags att fa in folket sa skar du helt enkelt upp dom i sma fina snittar. Fungerar kanonbra ocksa med pepparot och hastkott.

Och sa ar den klassiska gronsaksdippen, enligt mig, fortfarande bra. Morotsstavar, gurkstavar, selleri, paprika och sa guacamole, hummus, salsa, etc.
En del tycker det ar trakigt, men jag tycker att det ar undervarderat.
Citera
2007-10-17, 17:06
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..tunnbrod? Perfekt brod att tillreda i forvag, da det inte drar at sig sa mycket vatska.

t.ex gor en rora pa creme fraiche, purjolok och rokt renkott/skinka/lax/paprika/majs/vadsomhelst. Lagg i lite dill eller persilja, rulla rulla ihop och lagg i kylen. Nar det ar dags att fa in folket sa skar du helt enkelt upp dom i sma fina snittar.

Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jag har med framgång gjort laxrullar till detta ändamål. Snabbt och gott, om man gillar fisk, eller om gästerna gillar fisk...

200g kallrökt lax
1/2 rödlök
2 dillkvistar
1dl créme fraiche
2 tsk dijonsenap
salt, peppar
ca 2-3 skivor mjukt tunnbröd.

Hacka lök och dill, blanda med fraichen, senap salt och peppar.

Skär laxen i små bitar och blanda ner i röran.

Bred ut smeten på tunnbröd och rulla sedan ihop bröden. Skär ungefär centimetertjocka skivor och *walah!* Trevlig plockmat!

Ska du ha ett antal gäster kan det dock vara en bra idé att dubbla receptet.

Citera
2007-10-17, 17:13
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz

Du har helt ratt, sag inte ditt inlagg....sorry.
Citera
2007-10-17, 17:53
Medlem
wääuus avatar
Glöm inte att ha en gigantisk mild brieost också. Sån som folk brukar ha på studentfester som man kan ta stora tårtbitar av.
Du kan ställa fram lite soltorkade tomater och andra grejer också.
Men viktigast av allt.... BRÖD! Så kan du göra massa såser med så tar man bröd, ost och såser och käkar om man vill.
Citera
2007-11-07, 18:12
Medlem
erikbes avatar
Ugnsbakad Halloumiost
Kryddstarka korvar
Citera
2007-11-07, 21:58
Medlem
ostz0rs avatar
tartar kanapé
lax kanapé
va-du-vill kanapé
satay spätt
panerad och sen friterad ost
mini club-sandwich
mini-quirche
mini-pizzor
mini-vårrullar
dim-sum, stavning?
frukt
krocketter av olika slag
mini-pajer

ta precis vad som helst och gör de litet bara
Citera
2007-11-09, 01:22
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Du har helt ratt, sag inte ditt inlagg....sorry.

Helt OK! Du hade ju lite andra förslag också. Jag ville bara vara lite smart ass-ig!
Citera
2008-12-30, 21:48
Medlem
KenZus avatar
Bumpar denna tråd.

Någon som har andra recept att dela med sig ? Kollade runt på tasteline, men hittade inget speciellt där.
Söker en rätt som är enkel att ta med sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in