2007-10-17, 01:11
Avslutad
jaja nu snabbar jag på

om vi säger att jag skjuter en plast pil på en metall platta i lagomfart då går pilen sönder

om ja gör det igen med sån hög kraft att pilen går igenom metall plattan går pilen fortfarande sönder?,för den lär ju ta mindre skada då inte lika mkt energi går tillbaka på pilen eftersom den fortsätter rakt fram

jag vill veta om hastigheten har nån betydelse till hur mycket pilen skadas

altså väldigt hög rörelseenergi riktat på väldigt liten yta men väldigt låg densitet VS hög densitet

luft finns inte nu så den brinner inte upp eller något,och den här metallplattan är fast,situationen är overklig men vill veta i praktiken

ja det är en dum fråga men jag vill veta så ni behöver inte glufsa ur er nå sånt,om jag har fel tillrätta mej bara
Citera
2007-10-17, 02:26
Medlem
Dr. Wilys avatar
Om pilen går sönder när den träffar metallplattan vid en relativt låg hastighet, kan man vara ganska säker på att den gör det även vid högre hastigheter. Om pilen träffar med extremt hög hastighet ökar naturligtvis skadan på metallplattan, det blir kanske till och med hål. Men sedan måste ju pilen stanna och när den gör det utsätts den för g-krafter som bryter sönder den.
Citera
2007-10-17, 02:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Om pilen går sönder när den träffar metallplattan vid en relativt låg hastighet, kan man vara ganska säker på att den gör det även vid högre hastigheter. Om pilen träffar med extremt hög hastighet ökar naturligtvis skadan på metallplattan, det blir kanske till och med hål. Men sedan måste ju pilen stanna och när den gör det utsätts den för g-krafter som bryter sönder den.

skrev just att den åker igenom med så hög hastighet att det är knappt märkbart att den förlorar hastighet

eller förlorar den alltid samma mängd energi för att slå igenom plattan? då spelar det ingen roll om den trycks ut ur plattan med 100000kmh eller 5000kmh då kommer den alltid att förlora lika mkt energi som krävdes att slå sönder plattan och om denna hastighets minskning är så kraftig att den allitd kommer att bryta sönder pilen

det kommer väl alltid behövas samma mängd kraft för att slå igenom metall plattan (med denna pil ) den kan väl inte ändras och pilen kommer alltid att minska hastigheten lika mkt? om hastigheten är nog för att slå igenom

för om pilen ska ta mindre skada hur snabbare den far måste ju det krävas att det krväs mindre energi för att slå igenom plattan

men! när ett föremål åker snabbare så krymper ju det? altså så kommer lika stor mängd energi riktas på ett tillochmed mindre område då behöver den inte lika mkt kraft för att slå igenom,då kommer den inte förlora lika mkt energi?nu snackar vi högra hastigheter och jag bara brainstormar
Citera
2007-10-17, 16:41
Medlem
Alimamas avatar
Pilen kommer att avge mer energi ju fortare det går, dessutom under en kortare tid.
Citera
2007-10-20, 03:55
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
skrev just att den åker igenom med så hög hastighet att det är knappt märkbart att den förlorar hastighet

eller förlorar den alltid samma mängd energi för att slå igenom plattan? då spelar det ingen roll om den trycks ut ur plattan med 100000kmh eller 5000kmh då kommer den alltid att förlora lika mkt energi som krävdes att slå sönder plattan och om denna hastighets minskning är så kraftig att den allitd kommer att bryta sönder pilen

det kommer väl alltid behövas samma mängd kraft för att slå igenom metall plattan (med denna pil ) den kan väl inte ändras och pilen kommer alltid att minska hastigheten lika mkt? om hastigheten är nog för att slå igenom

för om pilen ska ta mindre skada hur snabbare den far måste ju det krävas att det krväs mindre energi för att slå igenom plattan

men! när ett föremål åker snabbare så krymper ju det? altså så kommer lika stor mängd energi riktas på ett tillochmed mindre område då behöver den inte lika mkt kraft för att slå igenom,då kommer den inte förlora lika mkt energi?nu snackar vi högra hastigheter och jag bara brainstormar
Sannolikheten att pilen går igenom plattan genom kraft är nog lika stor som att den genom osäkerhetsprincipen skulle "teleporteras" genom den.

Men allvarligt då: Ja. Med tillräcklig hastighet går det säkert. Jag är inte säker på att hastigheten har betydelse för om pilen går sönder eller ej. Detta är naturligtvis inte under rimliga förhållanden, men om vi tänker oss en "oändligt" snabb pil.

Vi får nog tänka oss relationen mellan hastigheten med vilken hålet görs, och med vilken pilen far fram. Det här är nog lika mycket en fråga om hållfasthetslära som klassisk fysik (tror med största sannolikhet att vi uppnår tillräckligt resultat före det att vi närmar oss en utdragen pil ).

Det beror nog helt enkelt på med vilken takt hålskapandet ökar med hastigheten. Rörelseenergin hos pilen är kvadratisk mot hastigheten. Det vi inte direkt på rak arm vet, är hur mycket snabbare hålet görs när vi ökar pilens hastighet. Om hastighet A går hål - gör då hastighet 2*A hål dubbelt så snabbt? Om detta (eller liknande funktionellt samband) stämmer, kommer pilen att vara "helare" ju snabbare den träffar.

Att pilen går igenom är tveklöst. Att den kommer igenom helskinnad kan jag bara gissa på.

(Psst: Hastighetsminskning. Metallplatta.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in