Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-20, 00:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth Yoda
Jag testade att systemåterställa datorn, men jag tror problemet är kvar. Jag funderar på att lämna tillbaka datorn, men vad fan kan vara fel egentligen?

Sänks det hela tiden? Hur mycket sänks på en dag?
Citera
2007-10-20, 00:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Du skriver att du kollat med Norton. Det är inte så att du vid installationen av det bara klickade OK på allt och fick med deras totalt värdelösa 'Norton Protected Files' eller vad skiten nu heter. Som en papperskorg i papperskorgen.
Citera
2007-10-20, 00:26
Medlem
larvenfs avatar
Har du en router?... isånafall Trådlöss???
Du kanske borde testa at köra utan internet ett tag och sedan se om ditt minne ökas.. isånfa kan jag inte hjälpa digmed du borde kolla upp med hackning och Webb server på din dator!
Citera
2007-10-31, 22:37
Medlem
Jävla skit. På min nya dator händer samma sak.

Vad gör jag egentligen för fel?
Citera
2007-10-31, 22:43
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du skriver att du kollat med Norton. Det är inte så att du vid installationen av det bara klickade OK på allt och fick med deras totalt värdelösa 'Norton Protected Files' eller vad skiten nu heter. Som en papperskorg i papperskorgen.
Bra idé. Jag får tömma mina "protected files" rätt ofta.

Till TS: Om du nu har norton, högerklicka papperskorgen/recycle bin. Det är möjligt att det ligger en massa strunt i norton's egen papperkorg.

Men det är onekeligen skumt om det handlar om tiotals gigabytes.
Citera
2007-10-31, 23:15
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Jag testade att systemåterställa datorn, men jag tror problemet är kvar. Jag funderar på att lämna tillbaka datorn, men vad fan kan vara fel egentligen?

Har ingen direkt järnkoll på Vista (antar att det är det du kör på din burk), men det skulle inte förvåna mig ett dugg om Vista håller på och gör massa backups av gamla filer och sån skit när du kört systemuppdateringar, systemåterställningspunkter, etc. Saker som Microsoft tycker är bra för normalanvändaren, men som de inte tycker att normalanvändaren ska veta om eller se.

Det kan ju också som sagt vara det faktum att operativsystemet räknar storleken i binära kilo/mega/gigabytes, dvs att det går 1024 bytes på en kilobyte, 1024 kilobytes på en megabyte osv, och inte 1000 som hårddisktillverkarna anser.
Tillverkaren tycker alltså att 500 GB är 500000000000 bytes, och ditt operativsystem tycker att 500 GB är 500*2^30 = 536870912000 bytes.
Den diskrepansen ger ju en viss offset från början eller vad man ska säga. Det kan verka som att storleken minskat mycket mer än den verkligen har.

Tror knappast det finns nån direkt orsak till oro.

Som redan nämnt, många av de "användarvänliga" antivirusprogrammen håller på med massa såndär skit också. På det hela taget ställer de till mer problem för användaren själv än virusen nånsin gör. Det enda som får mig att rekommendera ovana användare att köra antivirusprogram är att deras datorer ställer till problem för andra användare på samma nätverk när de blir nedlusade. För den som har lite datorvana är sunt förnuft i kombination med en on demand-scanner det enda raka.
Citera
2007-11-01, 00:58
Medlem
Citat:
Jävla skit. På min nya dator händer samma sak.

Vad gör jag egentligen för fel?

testa WinDirStat (http://windirstat.info/) och kolla vilka filer/kataloger som tar upp mycket plats på din maskin.

Precis som sagts innan så tar tex Vista en massa plats för system-restore, hibernatefiler osv. Allt detta går att slå ifrån för att spara utrymme.
Citera
2007-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darild
testa WinDirStat (http://windirstat.info/) och kolla vilka filer/kataloger som tar upp mycket plats på din maskin.

Vad är det där för program egentligen? Jag ser en Pacman liknande figur crikulera kring ett namn. Var kollar man upp dem stora filerna?

EDIT: Nu fattar jag hur WinDir går till. Efter en massa sökande kom den fram till att jag endast har använt 27.2 GB av min hårddisk, vilket stämmer helt och hållet. Inte 48 GB som det står när jag ska kolla hårddiskens egenskaper. Betyder det att jag inte behöver oroa mig och att min hårddisk bara är förvirrad?
Citera
2007-11-01, 12:49
Medlem
Du kan ju testa ccleaner http://www.ccleaner.com/ rensar ut en massa skärp.
Citera
2007-11-01, 13:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Vad är det där för program egentligen? Jag ser en Pacman liknande figur crikulera kring ett namn. Var kollar man upp dem stora filerna?

EDIT: Nu fattar jag hur WinDir går till. Efter en massa sökande kom den fram till att jag endast har använt 27.2 GB av min hårddisk, vilket stämmer helt och hållet. Inte 48 GB som det står när jag ska kolla hårddiskens egenskaper. Betyder det att jag inte behöver oroa mig och att min hårddisk bara är förvirrad?
Om din hårddisk är förvirrad så ska du vara orolig på allvar, för då kan du inte lita på att den är okej. Har du testat köra scandisk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in