Citat:
Ursprungligen postat av Darth Yoda
Jag testade att systemåterställa datorn, men jag tror problemet är kvar. Jag funderar på att lämna tillbaka datorn, men vad fan kan vara fel egentligen?
Har ingen direkt järnkoll på Vista (antar att det är det du kör på din burk), men det skulle inte förvåna mig ett dugg om Vista håller på och gör massa backups av gamla filer och sån skit när du kört systemuppdateringar, systemåterställningspunkter, etc. Saker som Microsoft tycker är bra för normalanvändaren, men som de inte tycker att normalanvändaren ska veta om eller se.
Det kan ju också som sagt vara det faktum att operativsystemet räknar storleken i binära kilo/mega/gigabytes, dvs att det går 1024 bytes på en kilobyte, 1024 kilobytes på en megabyte osv, och inte 1000 som hårddisktillverkarna anser.
Tillverkaren tycker alltså att 500 GB är 500000000000 bytes, och ditt operativsystem tycker att 500 GB är 500*2^30 = 536870912000 bytes.
Den diskrepansen ger ju en viss offset från början eller vad man ska säga. Det kan verka som att storleken minskat mycket mer än den verkligen har.
Tror knappast det finns nån direkt orsak till oro.
Som redan nämnt, många av de "användarvänliga" antivirusprogrammen håller på med massa såndär skit också. På det hela taget ställer de till mer problem för användaren själv än virusen nånsin gör. Det enda som får mig att rekommendera ovana användare att köra antivirusprogram är att deras datorer ställer till problem för andra användare på samma nätverk när de blir nedlusade. För den som har lite datorvana är sunt förnuft i kombination med en on demand-scanner det enda raka.