Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-16, 21:10
  #1
Medlem
Funderar på att skaffa ny mobil till mig samt min ende anställde på min enskilda firma och kollade runt lite på företagsabonnemang. Fann då att dessa har sämre priser än privata motsvarigheter. I dagsläget har vi båda privata telefoner med kontantkort som bekostas privat. Telefon på jobbet kan ses som ett måste för att utföra jobbet.

Var ligger förtjänsten i att skaffa specifikt företagsabonnemang och inte vanligt privatabonnemang när den privata varianten är billigare, kan det vara att dessa inte är avdragsgilla?

Är det möjligt att dra av för telefon för sig själv och anställda om har privatabonnemang ?
Citera
2007-10-16, 21:26
  #2
Medlem
belowyous avatar
är nog dyrare för företag eftersom du betalar med obeskattade pengar.

du kan väl köpa ett privatabonnemang och låta företaget betala fakturan? fast det är nog förutsatt att du kan få en specad faktura och att abonemmanget bara används i företaget.
Citera
2007-10-16, 23:10
  #3
Medlem
Mr ms avatar
Ta valfritt abonemang o skriv det med co adress till företaget med den anställdes namn funkar med alla typer av abbonemang.
Ta sedan ett fastpris abbonemang så slipper du speca upp, vet flera företag som övergått till detta.
Citera
2007-10-16, 23:15
  #4
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venividi
Funderar på att skaffa ny mobil till mig samt min ende anställde på min enskilda firma och kollade runt lite på företagsabonnemang. Fann då att dessa har sämre priser än privata motsvarigheter. I dagsläget har vi båda privata telefoner med kontantkort som bekostas privat. Telefon på jobbet kan ses som ett måste för att utföra jobbet.

Var ligger förtjänsten i att skaffa specifikt företagsabonnemang och inte vanligt privatabonnemang när den privata varianten är billigare, kan det vara att dessa inte är avdragsgilla?

Är det möjligt att dra av för telefon för sig själv och anställda om har privatabonnemang ?
Abonnemangstypen har inget med att göra om det är avdragsgilt eller inte. Även om du har ett företagsabonnemang måste du fortfarande via specificerad räkning visa att samtalen rings i företaget.
Skillnaden är egentligen att ett privatabonnemang inte kan tecknas av en juridisk person, t ex AB och handelsbolag och om dessa företagsformer ska äga abonnemanget är ett dyrt företagsabonnemang enda valet.
Ett tips är att gå in på Telias Guide för småföretagare http://www.telia.se/foretag/olankat/...oretagare.page
Klickar du rätt där, dvs "Företag med personnummer" så kommer du att upptäcka att du kommer in på Telias Privat sidor där det är dom privata abonnemangen som gäller

Så, eftersom du säger att det enskild firma du har så ska du naturligtvis skaffa privatabonnemang till firman.

/ TT
Citera
2007-10-17, 02:04
  #5
Medlem
-jOE!s avatar
Varför inte skaffa ett flat-rate abonnemang som kan användas både privat och i företaget? Kostar mellan 399-599 + moms beroende på operatör.
Citera
2007-10-17, 03:02
  #6
Medlem
Mr ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Varför inte skaffa ett flat-rate abonnemang som kan användas både privat och i företaget? Kostar mellan 399-599 + moms beroende på operatör.


Eller fastpris som jag skrev .
Citera
2007-10-17, 03:05
  #7
Medlem
Mr ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Abonnemangstypen har inget med att göra om det är avdragsgilt eller inte. Även om du har ett företagsabonnemang måste du fortfarande via specificerad räkning visa att samtalen rings i företaget.
Skillnaden är egentligen att ett privatabonnemang inte kan tecknas av en juridisk person, t ex AB och handelsbolag och om dessa företagsformer ska äga abonnemanget är ett dyrt företagsabonnemang enda valet.
Ett tips är att gå in på Telias Guide för småföretagare http://www.telia.se/foretag/olankat/...oretagare.page
Klickar du rätt där, dvs "Företag med personnummer" så kommer du att upptäcka att du kommer in på Telias Privat sidor där det är dom privata abonnemangen som gäller

Så, eftersom du säger att det enskild firma du har så ska du naturligtvis skaffa privatabonnemang till firman.

/ TT

Vadå dyrt med företagsabonnemang?

Vi har sedan några år tillbaka ett antal operatörer och vad jag kan se så är det då
fan inte svindyrt att teckna ett företagsabonnemang på en mobil.

Och varför ska du speca upp samtal om de inte kostar något? Då ett fastpris abonnemang
kostar lika oavsett du ringt ett enda samtal eller 10 st.

Jag har då aldrig under de 10 år jag drev enskilt samt Ab haft några skillnader på mobilsidan, däremot på fast sidan.
Men ok telia suger ju på alla plan...
Citera
2007-10-17, 03:29
  #8
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr m
Eller fastpris som jag skrev.

Läste lite snabbt där ja!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback