• 1
  • 2
2007-10-16, 19:45
Medlem
hej!Jag går och funderar på att köpa denna datorn:

http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html

men är osäker på om det är en bra deal..
ska mest använda den till skolarbete,internet,musik osv..altså inte spel

om någon skulle vilja göra en För-Imot lista hadde vart grymt!!
Citera
2007-10-16, 19:56
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimbojones

Emot: Du kan inte spela spel(vilket du heller inte vill)
För: Allt förutom priset, som kan tyckas saftigt. Men Macbook'en är kvalitet
Citera
2007-10-16, 19:57
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:

Läs den klistrade FAQ:n där finns det en hel del svar om vad som är positivt och negativt.
Macbooken är en mycket bra dator ska nämnas, bland de bästa bärbara på marknaden.

Lite fördelar:
Snygg
Stabil
Bra batteritid
Smidig och tyst
Bra skärm
Många bra funktioner och finnesser
Man får mycket för pengarna.
Virus och trojanfritt
OS X

Nackdelar:
Grafikkortet duger inte till tyngre spel.
OS X är snyggt, men tyvärr har det inget stöd för Windowsprogramvara om du inte lägger in Windows på datorn också (lätt gjort, dvs egentligen inget problem).
Citera
2007-10-16, 19:59
Medlem
felstavadds avatar
+
bra kvalité
snygg
smidig
stabil
bra batteritid
bra skärm
packa upp, starta och allt funkar.
kan installera och köra Windows i den om du vill
färre virus (mkt färre)
användarvänlig

-
ev dyrare än PC av samma kvalité (om detta tvistar de lärda)
färre program/spel, svårare att få tag på helt enkelt

i övrigt kika här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=460683

Skinner hann före, men vi verkade överens .......
Citera
2007-10-16, 20:10
Medlem
G Hårddiskssons avatar
En viktig grej att veta om man inte kört Mac tidigare är väl att det inte är Windows man kommer köra. Saker fungerar inte riktigt på samma sätt så man ska inte bli helt överraskad av det.

Däremot är det på många sätt väldigt likt Linux, så har man vana av det så kommer man nog känna sig hemma i OS X. Den största skillnaden är att OSX är mycket enklare och smidigare.
Citera
2007-10-16, 20:17
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
En viktig grej att veta om man inte kört Mac tidigare är väl att det inte är Windows man kommer köra. Saker fungerar inte riktigt på samma sätt så man ska inte bli helt överraskad av det.

Däremot är det på många sätt väldigt likt Linux, så har man vana av det så kommer man nog känna sig hemma i OS X. Den största skillnaden är att OSX är mycket enklare och smidigare.

Men samtidigt, godzilla, så är det ju ingen konst alls att lära sig mac os om man är van vid windows. Allt är ju så mycket enklare och mer logiskt på alla sätt och vis.
Citera
2007-10-16, 20:33
Medlem
tack för alla svar!!!=)Jag kommer hålla på mycket med bildhantering och design,har hört att mac funkar mycket bättre än vanliga datorer med sånt.

jag kan inte så grymt mycket om datorer,men eftersom alla säger att det är kvalitet och inte krånglar lika mycket som windows så kanske man skulle slå till!!

oj,tryckte på knappen för fort=)

kan jag använda program som Mozilla,winzip,vlc player eller finns det bra ersättare i mac världen?=)
Citera
2007-10-16, 21:08
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
tack för alla svar!!!=)Jag kommer hålla på mycket med bildhantering och design,har hört att mac funkar mycket bättre än vanliga datorer med sånt.

jag kan inte så grymt mycket om datorer,men eftersom alla säger att det är kvalitet och inte krånglar lika mycket som windows så kanske man skulle slå till!!

oj,tryckte på knappen för fort=)

kan jag använda program som Mozilla,winzip,vlc player eller finns det bra ersättare i mac världen?=)
Mozilla, VLC och Winzip-liknandeprogram finns alla för Mac. Alla typer av program som finns till Windows finns också till Mac så som DC-klient, torrentklienter, medaspelare, FTP program, bildredigeringsprogram, ordbehandlare osv.
Citera
2007-10-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Mozilla, VLC och Winzip-liknandeprogram finns alla för Mac. Alla typer av program som finns till Windows finns också till Mac så som DC-klient, torrentklienter, medaspelare, FTP program, bildredigeringsprogram, ordbehandlare osv.

aha,fa va bra!då blir det en sån data då=)
Hoppas bara den klarar av Football Manager,min kusin gillar att spela det när han är på besök!

tack för alla svar!!
Citera
2007-10-16, 22:03
Citat:
aha,fa va bra!då blir det en sån data då=)
Hoppas bara den klarar av Football Manager,min kusin gillar att spela det när han är på besök!

tack för alla svar!!

Yeah! Köp en dator efter vad din kusin gillar för spel, schysst släkt :P
Citera
2007-10-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Yeah! Köp en dator efter vad din kusin gillar för spel, schysst släkt :P

haha,ja vafan ddet står ju mellan det och att spela Yu Gi Oh eller vad fan det nu heter med han,och då låter jag han hellre bara sitta och lira fm imens jag typ läser eller umgås med tjejen=)
han verkar glad,ok man hör ju ett svårord ibland och några glädjesvrål men annars är han som klistrad
Citera
2007-10-16, 22:59
Citat:
haha,ja vafan ddet står ju mellan det och att spela Yu Gi Oh eller vad fan det nu heter med han,och då låter jag han hellre bara sitta och lira fm imens jag typ läser eller umgås med tjejen=)
han verkar glad,ok man hör ju ett svårord ibland och några glädjesvrål men annars är han som klistrad

OT:
Du råkar inte vara dansk ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här