2011-04-15, 14:26
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
på ackis i uppsala så forskas det i huruvida borderline/bipolär/adhd i själva verket skulle kunna vara samma sjukdom, men att det tar sig uttryck på olika sett.. för de är väldigt lika varandra..

en med borderline kan påminna endel om någon som är bipolär, är inte ovanligt att någon som har borderline senare visade sig vara bipolär, eller vise versa.. eller att man just har båda samtidigt.

borderline personer kan också ha liknande symptom som någon med adhd, så ja antar att även bipolära människor kan ha det med

men den stora skillnaden är just som några nämt att, medan en person med bipolär diagnos har mycket lägre perioder, asså först så är h*n deprimerad under en långtid, för att sedan övergå i en period av mani. så växlar en borderline mycket snabbare, är tex jätte deppad på förmiddagen för att sedan vara superglad på eftermiddagen.. en depression hos en borderline person varar ofta inte mer än 3 dagar (enligt kriterierna iaf)
många kan också vara väldigt impulsstyrda, att de tänker efter före
svart/vitt tänkande är också väldigt vanligt (antingen så hatar man en människa eller så älskar/ snudd på dyrkar man den)

försökte skriva så tydligt som möjligt ^^ har inte så stor koll på bipolär I o II dock :P

ADHD???? är du seriös?
Citera
2011-05-08, 09:14
Medlem
minmiins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
ADHD???? är du seriös?

Nu förstår jag det. Likheten.

Båda sjukdomarna beror på att individen har en fysisk störning/missbildning i den del av hjärnan som har till uppgift att reglera mängden energi (både psykisk och fysik - bestående av div sinnesinntryck etc) som medvetandegörs.
Citera
2011-05-08, 11:19
Medlem
alithias avatar
Med personlighetsstörning avses ett avgränsbart psykiatriskt tillstånd, som karaktäriseras av ett stabilt mönster av upplevelser och beteenden som påtagligt avviker från vad som allmänt sett förväntas i personens sociokulturella miljö. Mönstret är oflexibelt och leder till signifikant lidande eller försämrad funktion i sociala och yrkesmässiga sammanhang. Det behövs en omfattande repertoar av färdigheter för att klara den dagliga till* varons olika uppgifter. Det moderna sam* hället är kontaktintensivt och ställer krav på social kompetens. Individer med person*lig*hets*störning har färdighetsbrister i dessa avseenden.
Citera
2011-05-08, 12:37
Medlem
alithias avatar
Ursäkta stjärnorna i föregående inlägg. Jag kopierade texten från min blogg och det är mjuka bindestreck som blivit översatta till stjärnor. Det var svårt att redigera i mobilen dessutom. Allt är ju så j--la smått
Citera
2011-07-30, 01:29
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
ADHD???? är du seriös?

Ja, jag är seriös. Inte jag som är forskare och bestämmer vad det ska forskas om. Jag har bara deltagit i studien. Tror dom att det kan finnas ett samband så får dom väl forska på det då.
Senast redigerad av BlotGoth 2011-07-30 kl. 01:32.
Citera
2011-08-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Träffade en tjej med BPD innan jag visste ur förjävligt det var
Man skulle kunna säga att deras toleransgräns inte är så hög, om man gör något som är fel i deras ögon.
Utan att låta för nedsättande kan psyket liknas vid ett barns vid vissa tillfällen " jag har rätt, du har fel"

Min morsa är en ex-borderline vad jag förstått, men några av "symptomen" finns kvar.

Hur fick du reda på att hon var bipolär? jag trodde jag hade borderline men fick diagnos bipolär med en släng av ADHD eller läkaren vet inte riktigt. Känner med ditt X om att tända till för minsta lilla! men jag kommer ganska snabbt på att jag hanterat situationen fel och ber oftast om ursäkt.
Citera
2011-08-08, 22:15
Medlem
Mortiss avatar
Alla psykiatriska diagnoser är arbetshyppteser och socialt konstruerade. Bipolär är det tidigare mano-depressiv störning. Borderline är väl på väg ut som diagnos men det skapades för att katalogisera de som inte föll inom psykosdiagoserna och ej heller neuroserna. Störningen enligt psykodynamisk teoribildning kan härledas till att den uppstår mellan 1.5-3 års års ålder. Alltså mellan de två ovan nämnda kategorierna.
Citera
2013-01-22, 09:21
Medlem
BrigitteMonhaupts avatar
Skillnaden mellan Borderline personlighetsstörning och Bipolärt syndrom sitter just i att en är en störning som går att komma över i de flesta fall, och att den andra följer med en hela livet, och är ofta ärftlig.
Sen är det ju ytterst individuellt, men borderline diagnostiseras oftast i yngre ålder, samt att det kan försvinna gradvis med åren.
Jag själv blev diagnostiserad både bipolär och borderline vid 14års ålder. Borderline gick över med åren, då det beteckandes i just vissa beteenden som försvunnit med åldern, och i mitt fall var det bara en fas i bipoäriteten.
Men, som sagt, är det något helt individuellt.
Citera
2013-01-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Borderline är kanske den mildare varianten. Går oftast över av sig själv framåt fyrtioårsåldern. Verkar således ett slags ungdombeteende som vissa som farit illa i livet dabbas av. Något föråldrad diagnos, och verkar allt mer ersättas av just bipoär och neuropsykiatriska funktionshinder. För de senare finns det viss medicin mot, vilket det inte gör direkt när det gäller borderline. Borderline hanteras bäst med att i första hand gå i psykoterapi (vilket få tyvärr har möjlighet till) och i andra hand genom en god psykiatrikontakt, som finns som ett närmast kontinuerligt stöd under några år.

Nästan allt det där var fel.
Citera
2013-01-22, 12:19
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrigitteMonhaupt
Skillnaden mellan Borderline personlighetsstörning och Bipolärt syndrom sitter just i att en är en störning som går att komma över i de flesta fall, och att den andra följer med en hela livet, och är ofta ärftlig.
Sen är det ju ytterst individuellt, men borderline diagnostiseras oftast i yngre ålder, samt att det kan försvinna gradvis med åren.
Jag själv blev diagnostiserad både bipolär och borderline vid 14års ålder. Borderline gick över med åren, då det beteckandes i just vissa beteenden som försvunnit med åldern, och i mitt fall var det bara en fas i bipoäriteten.

Har svårt att tro att du fick diagnosen borderline i 14års åldern, då den typ aldrig ges till tonåringar, eftersom deras symptom lika gärna kan vara en del i deras utveckling.
Citera
2013-01-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrigitteMonhaupt

Nej, borderline är inte en störning man kommer över. Oklart om någon blivit frisk. Många blir dock bättre på att hantera sjukdomen med tiden.

Om du blivit diagnosticerad med både bipolär och borderline, och du nu bara verkar ha bipolär, så är det ju lite oklart om du någonsin hade borderline. Diagnoskriterierna för borderline är ganska luddiga men håller på att förbättras.
Citera
2013-01-22, 19:17
Medlem
Softices avatar
[QUOTE=BlotGoth]jag har rätt du har fel är något som ingår i det svartvita tänkandet

en anledning till att man inte ger personer under 20 diagnosen borderline är just för att symptomen lika gärna skulle kunna va vanligt "tonårs trots" (lite fel formulerat, men ja hoppas ni förstår vad jag menar ) så det kanske är därför du upplevde just det där med att hon hade ett barns psyke [/quote]
Min man har BL, fick diagnosen för många år sen och har gått i DBT och hela den svängen .. men just " barn-psyket" om Ni ursäktar språket, verkar aldrig släppa. Mycket har ändrats men så fort det blir konflikt eller om han får kritik för nåt så kopplas det på en man på ca 4-5 år....
Tvära svängar och omöjligt att föra en dialog då den ena parten hamnar på ett barns nivå..

Där kommer tålamodet in.. Backa undan, ge space. Återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in