Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
på ackis i uppsala så forskas det i huruvida borderline/bipolär/adhd i själva verket skulle kunna vara samma sjukdom, men att det tar sig uttryck på olika sett.. för de är väldigt lika varandra..
en med borderline kan påminna endel om någon som är bipolär, är inte ovanligt att någon som har borderline senare visade sig vara bipolär, eller vise versa.. eller att man just har båda samtidigt.
borderline personer kan också ha liknande symptom som någon med adhd, så ja antar att även bipolära människor kan ha det med
Där gör du ett vanligt tolkningsfel, att A->B och A->C är detsamma som B->C, behöver inte alls stämma. Själv ser jag väldigt få likheter med ADHD och bipolär, men du kanske upptäckt något jag inte ser?
Bipolär och borderline har en helt annan genetisk bakgrund och olika behandling, att det ofta sker fel diagnostiseringar (precis som med många andra sjukdomar) förvånar mig inte. Som jag uppfattat det är humörsvägningarna som en person med borderline upplever mer beroende av yttre omständigheter och svårigheter i att hantera dessa, symnptomen är mer kortvariga, svängningarna är snabba och okonstanta. Symptomen kan i vissa fall växa bort med åldern eller minska med hjälp av terapi.
Bipolär 1(med manier) och 2(med hypomanier) är mer långvariga och stabila tillstånd som kan påverkas av yttre faktorer men först och främst uppstår pga kemisk obalans i hjärnan (bipolär sjukdom och schizofreni har samma genetiska bakgrund). Bipolär eller manodepressiv är kroniska sjukdomar men den drabbade kan mellan skroven vara symptomfri, ibland under en längre tid.
I mitt tycke är bipolär mer likt unipolära depressioner, där individen drabbas av återkommande depressioner och pendlar mellan ett depressivt och normalt sinnestillstånd, men aldrig har någon form utav mainer. Många som diagnostiseras med unipolär, visar sig senare vara bipolära.
Jag tror att många personer som lider av psykiska sjukdomar med självskadebeteenden och missbruk lätt kan feldiagnostiseras som borderline även om detta är vanligt förekommande vid depressiva episoder och ångestsjukdomar. Dessutom går många psykiska störningar hand i hand och det är inte alls ovanligt att personer som går har en diagnos även har en annan.
Okej, anledningen till att jag drar upp en gammal tråd och desutom skriver en lång utläggning var just att jag irriterade mig på Blotgoths associationsfel, att A påminner om både B och C behöver inte alls betyda att B och C har ett samband eller påminner om varandra. Precis som unipolär och bipolär är mycket tvärlika tillstånd, har dock unipolära depressioner och borderline inte alls många gemensamma nämnare.
Dessutom har jag svårt att förstå hur vissa i tråden ens kan tro att en individ med en personlighetsstörning är sjuk av egen vilja eller får skylla sig själv. Är ni seriösa?! Personer med lungcanser, diabetes typ2 eller en person som halkar och bryter benet, bör dessa också anklagas för sin sjukdom? De har ju trots allt (tillskillnad från personer med personlighetsstörningar) själva i stor utsträckning bidragit till att bli sjuka.
Ha överseende med mina stavfel, jag har dyslexi och orkar varken rätta eller läsa igenom mitt svammel