Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-16, 15:34
Medlem
Norpiss avatar
Hej

Eller kanske inte ett problem med dnsen. Ny laptop på jobbet så långt är allt godis. Tar hem den och ska surfa ut på den där, givetvis i jobbfrågor. Men jag får nobben då. Går in och kollar ipinställningarna så att de är dynamiska och startar om. Loggar på datorn och provar igen, men nej. Datorn tror att den är inloggad på domänen, tänker då att jag provar med en lokal användare på datorn typ administratören, loggar in som sådan och provar igen men nej. Ipconfig säger att min dns är lika med den dns som jag får från jobbet.
Provade då med netswitch en fiffig app som rattar om ip enligt olika profiler, skapade jobb och hemma. Jobb har en statisk ip och hemma har en dynamiskprofil, fortfarande fungerar det inte.

Tänkte då här att om jag låter den ligga i nån timme och prova igen men nej. Den fick då ligga ett par dagar men med samma resultat. Vet att den cachar uppgifter men hur länge? Enda som hjälper är att koppla upp sig via VPN för då använder den dnsen på jobbet.

Den nya är en hp och den gamla en dell och jag hade inte det här problemet med den.
Kanske lite fånigt problem men jag blir snart tokig. Hoppas nån kan hjälpa mig
Citera
2007-10-16, 16:00
Medlem
Xp eller vista?
Citera
2007-10-16, 19:52
Medlem
Kanske en jättedum fråga: men har du sett till att även ta emot DNS adress automatiskt? Görs på samma ställe som IP ändras (i vista iaf, Control Panel\Network Connections -> högerklick Aktuell anslutning -> properties -> IPv4 -> properties). Under "Advanced" på samma ställe kan du manuellt ställa in inställningar för DNS också. Se till att det står rätt där, testa att lägga till den DNS din hemdator använder manuellt överst på listan också.
Citera
2007-10-17, 08:35
Medlem
Norpiss avatar
hej igen

Det är xp och ja det är dynamisk tilldelning på dns också

/
Citera
2007-10-17, 08:42
Medlem
Har du provat att göra en manuell release och sedan hämta nya uppgifter via renew?

Start > Kör > cmd

ipconfig /release

ipconfig /renew
Citera
2007-10-17, 09:13
Medlem
Zkalmans avatar
Har du kollat att din maskin inte är inställd för att surfa genom jobbets proxy? I IE, verktyg - inställningar - anslutningar - laninställningar.

Är det konfigurerat för att gå genom en proxy så kan du inte surfa utifrån, då får du ta bort den inställningen om du kan.
Citera
2007-10-18, 14:19
Medlem
Norpiss avatar
Nope ingen proxy!

Kört både release och renew utan att det hjälper=(
Citera
2007-10-18, 23:55
Medlem
och har du testat att manuellt ställa in DNS-adresser som jag pratade om?

Förresten, fungerar det att pinga IP-adresser ö.h.t? Kolla upp en ipadress på en annan dator på typ www.flashback.org med hjälp av ping, o se sen om det går att pinga just IP-adressen.

DNS-cache är normalt ungefär två dygn. Men mycket tveksam till att din lokala dator skulle ha en sådan cache, men du kan ju testa att kolla i/editera filen "hosts" som finns i windows-katalogen (efter att ha gjort en säkerhetskopia!).
Citera
2007-10-19, 10:45
Medlem
Norpiss avatar
Hej

Tack Olpa.

Inställningarna för dns är satta så att dns tilldelas dynamiskt. Det är det som gör mig lite fundersam. Om jag kikar i listan över dns så är den tom...

Kan du förklara lite mer vad du menar med hosts filen, idag använder jag den endast till att lägga in ipnummer och datornamn för att underlätta vid vnc kopplingar om man befinner sig utanför domänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in