2007-10-16, 13:50
Medlem
Tjenare

Har aldrig lirat gitarr seriöst. De enda gånger jag spelat överhuvudtaget har vart i grundskolan och nån gång hos nån kompis. I grundskolan var de ju inget seriöst men jag fick höra att jag var musikalisk (har aldrig sysslat med musik tidigare) och var hygglig på gitarr.

Nu är jag 18, kan inte slå ett ackord men jävligt sugen på att faktist börja spela gura seriöst. Otålig som jag är orkar jag inte sitta och klinka Lilla snigel och Ekorren satt i granen till leda utan jag vill kunna spela riktiga ballader så fort som möjligt.

Inser att de är naivt att tro att de bara är att börja spela dem, så om jag fixar en hyfsad aukustisk och en nybörjarbok imorgon, hur lång tid tror ni de kan ta innan jag faktist kan spela en ballad(typ Håkan Hellström stuket) åtminstone hjälpligt? Förstår ju att de här är jävligt individuellt men om jag ligger i flitigt, spelar en hel del per dag + att jag är hyfsat musikalisk så kan ni väl ge mig en period sådär mellan tummen och pekfingret?

Förresten, Guitar Hero är väl en ganska bra grej för att faktist lära sig spela riktiga låtar. Kanske är klokt att investera i det med?

Kommer fylla på med frågor allt som min gitarrkarriär lider .
Citera
2007-10-16, 14:06
Medlem
Lär dig läsa tabs. Skit i böckerna och bara spela på. Finns masor av guider på nätet och här på flashback. Tar 5 minuter att lära sig, sen är det bara att nöta och nöta.. första låten jag lärde mig var faktiskt brännö serenad (som också är en ballad av håkan) den tog ca 30 min....

btw så är guitarhero inte någon bra idé.
Citera
2007-10-16, 14:08
Medlem
Tog de bara 30 min? Och du hade ingen konkret erfarenhet? De var fan inte illa

Ja Brännö Serenad är fin, typ den stilen jag vill lära mig .
Citera
2007-10-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fRoD
Tog de bara 30 min? Och du hade ingen konkret erfarenhet? De var fan inte illa

Ja Brännö Serenad är fin, typ den stilen jag vill lära mig .

Det var en ganska lätt låt och jag verkade ha lätt för det där... Men sen lät det inte så jättebra efter 30 min men man hörde vilken låt det var
Men sök och leta lite och försök lära dig läsa tabs, sen nöter du den här:

riff:
D G A
e---2--0-0--2-2-0-0---3--0-0--2-2-0-0-
B---3-------3----------0--------3------
G---2-------2----------0--------0------
D---0------------------0--------3------
A---x------------------2--------0------
E---x------------------3---------------
Citera
2007-10-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haihai
Lär dig läsa tabs. Skit i böckerna och bara spela på. Finns masor av guider på nätet och här på flashback. Tar 5 minuter att lära sig

http://www.olga.net/

http://www.fretplay.com/how-to-read-tabs.shtml
Citera
2007-10-16, 14:20
Medlem
Du har pm .
Citera
2007-10-16, 15:16
Medlem
Krim1s avatar
Sitter ni o läser av sånnadär skittabbar?
Skaffa powertabs, eller guitar pro.
Så äre bara o tanka alla världens ballader sen, och få noterna uppspelade för sig.

www.powertabs.net
guitar pro fixar du på DC++.
Citera
2007-10-16, 15:25
Medlem
InOrbits avatar
Citat:
Tjenare

Har aldrig lirat gitarr seriöst. De enda gånger jag spelat överhuvudtaget har vart i grundskolan och nån gång hos nån kompis. I grundskolan var de ju inget seriöst men jag fick höra att jag var musikalisk (har aldrig sysslat med musik tidigare) och var hygglig på gitarr.

Nu är jag 18, kan inte slå ett ackord men jävligt sugen på att faktist börja spela gura seriöst. Otålig som jag är orkar jag inte sitta och klinka Lilla snigel och Ekorren satt i granen till leda utan jag vill kunna spela riktiga ballader så fort som möjligt.

Inser att de är naivt att tro att de bara är att börja spela dem, så om jag fixar en hyfsad aukustisk och en nybörjarbok imorgon, hur lång tid tror ni de kan ta innan jag faktist kan spela en ballad(typ Håkan Hellström stuket) åtminstone hjälpligt? Förstår ju att de här är jävligt individuellt men om jag ligger i flitigt, spelar en hel del per dag + att jag är hyfsat musikalisk så kan ni väl ge mig en period sådär mellan tummen och pekfingret?

Förresten, Guitar Hero är väl en ganska bra grej för att faktist lära sig spela riktiga låtar. Kanske är klokt att investera i det med?

Äh, det knepigaste är början. Så fort du fått lite muskelminne i fingrarna kommer det flyta på av sig självt. Lär dig ett par ackord, och lär dig att byta snabbt imellan dem. Eller i alla fall så snabbt att du håller en takt. Det är en bra början.
Citera
2007-10-16, 15:29
Medlem
Bra svar, ska bli riktigt kul att prova på riktigt imorrn .
Citera
2007-10-16, 15:41
Medlem
samfishers avatar
Gitarr

Har spelat gitarr i många år nu, ca 10 år. Har iofs gått på gitarrlektioner, men men...
Jag vet många som är självlärda och är riktigt gryma, MEN då måste man vara envis.

Att köpa Guitarhero för att lära sig spela gitarr är ingen bra idé då jag tycker att det inte alls är som att spela riktig gitarr. Det enda syftet med att skaffa Guitar Hero är för att öva upp snabbhet med fingrarna. Lägg pengarna på en bättre gitarr istället

Nedan är några länkar du kanske kan ha använding av

www.svenskatabbar.com
www.chordie.com
http://www.tabrobot.com/ (sök på många sidor med tabar samtidigt)
http://www.chordfind.com/ (se hur man tar ackord och lyssna på dem)
--------------------------

Hoppas att du fick lite hjälp

MVH

/SamFisher
Citera
2007-10-16, 15:50
Medlem
Allt är till hjälp, Skitschyst att ni ställer upp med länkar osv
Citera
2010-09-11, 12:07
Medlem
Citat:
Tjenare

Guitar Hero som alla sagt, nej. Inte samma sak.
Sen får du nog vara beredd på att avlägga en timme om dan om du vill lära dig, för att spela instrument är svårare än dataspel- fast coolare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in