• 3
  • 4
2008-01-23, 23:49
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
a)Det är en feministisk åsikt, tro mig.

b) Ett av miljöpartiets(mp är queerfeministisk)lokala ungdomsförbund hade under sommaren en kampanj som hette "Befria mannen från könsrollen", den borde ge dig ett svar på den frågan.

c)Kan du presentera statistik angående detta?

d)Det där ligger i könsrollen och du kan alltså finna ditt svar i svaret på fråga b.

a) Nix, jag tror dig inte. Jag har aldrig sett någon bred feministisk debatt om den klara könsdiskriminering som ligger i att endast män är underkastade värnplikt vid äventyr av fängelsestraff dessutom. Jag måste därför be dig om bevis.

b) Ett ungdomsförbund för ett marginellt riksdagsparti, är det ditt bevis? Tja, kanske det stämmer men på vilket sätt styrker detta att feminismen tagit kamp mot den betygsdiskriminering som öppet pågår i våra skolor? Jag har läst på MP:s hemsida. De dizzar machomannen genom att låta pepparkaksgubbar framföra sånger. Kan inte förstå hur det skulle kunna anses motarbeta betygsdiskrimineringen.

c) Du bör läsa boken "Gärningsmannen är en kvinna". Den bygger på en sammanställning av stor mängd brottmålsdomar samt intervjuer.Där har du det underlag som du efterfrågar. När du är bättre påläst kan vi återuppta diskussionen. Jag noterar dessutom att du svarade med en motfråga istället för att ge ett egentligt svar.

d) Du svarar åter genom att hänvisa till de sjungande pepparkaksgubbarna. Jag tar detta för att du inte kan ge något svar.

e) Lämnade du helt obesvarad.

Jag tror sammanfattningsvis att du förväxlar kritik mot feminismen med att man skulle vara emot jämlikhet. Så är inte alls med någon nödvändighet fallet. Jämlikhet bygger på lika förutsättningar oavsett kön. Feminismen bygger inte på denna förutsättning utan utgår enbart från kvinnans villkor som dessutom skall förbättras. Detta kan aldrig kallas för jämlikhet. Feminismen gör dessutom anspråk på politiskt inflytande och makt. Därför får feminismen precis som alla andra med sådana anspråk tåla kritisk granskning utan att kritikerna för den sakens skull skall behöva förlöjligas. Att förlöjliga en meningsmotståndare kan inte tyda på något annat än förakt för de grundläggande demokratiska principerna. Tyvärr visar femismen alltför ofta prov på ett sådant förrakt vilket ställer dem på samma planhalva som andra extremistiska och dogmatiska ideologier.

Att reagera på idiotiska utspel som kravet på mansskatt och RC's manshatiska kampsång kan aldrig vara löjeväckande. Det visar snarare prov på sunt förnuft.
Citera
2008-01-24, 14:42
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghoulmash
Oftast brukar jag finna det lättare att ignorera idioti än att diskutera den -- men om man ändå skall posta så kan man ju alltid lägga in en kommentar i förbifarten.

Är innerligt tackasam över att herrn tar sig tid och bugar så djupt att pannan slår i knäskålarna.

Citat:
Jag är ingen jurist, men abortlagen tillsammans med lagar om underhåll av barn håller inte riktigt med dig om att det inte finns "diskriminering".

Och -- ett synnerligt viktigt och -- dessutom förstår jag inte hur det skulle spela någon som helst roll om det är på grund av praxis? Det är ju knappast någon lag som säger att män ska få mer lön för lika arbete (om nu så är fallet).

Abortlagen innebär att en kvinna kan avbryta sin graviditet fram till 18 veckan, mao bestämma över sin egen kropp. Du tycker tydligen att någon annan skall göra det, vem? och hur skall eventuella tvister avgöras?

Reglerna för underhållbidrag specificerar inte könet på den underhållskyldige.

Det är förvisso lika allvarligt om kvinnor får vårdnaden på grund av gamla uppfattningar om kvinnan som den mest lämpliga vårdnadshavaren. Dock säger vårdnadsreglerna att det bästa bör barnet är om föräldrarna delar på vårdnadsansvaret, så det finns inget stöd i lagen vilket du tidigare hävdat.

Citat:
Nej, att det finns proffessionella feminister är inte alls märkligt. Men om man någon hör en fråga drivas av någon som har ett särskilt intresse av att driva den, ligger det alltid nära till att betänka analyser och tolkningar med oerhört skepcis.

Det absolut värsta exemplet är genus"vetenskap". Om du frågar en genus"vetare" om kvinnor på godtyckligt plan är förtryckta är svaret förutbestämt. Det viktigaste axiomet inom "vetenskapen" är att det existerar ett strukturellt förtryck.

Har du faktiskt gjort det eller antar du bara? Mitt intryck är att den forskning som produceras inom området är tämligen dålig.

Citat:
Angående att kvinnor har längre arbetsdagar. Det brukar vara väldigt svårt att finna entydiga statistiska resultat. Den statistik Pär Ström presenterar i sin bok motsäger den populära opinionen. Jag välkomnar alla att visa någon annan, men kom ihåg att vetenskap är just det. Vetenskap. Dessutom bör man också fundera över synsättet på den statistik som presenteras. Är det möjligtvis så att det finns klara generationsmönster? Antagligen.

Du kan ju läsa Björs Halleröds och Anne Grönlunds bok "jämställdhetens pris" som grundar sig på en vetenskaplig studie som ges ut imorgon. Det har skrivits en del inför utgivningen i bland annat DN och där befästs bilden av kvinnan som den som tar det största ansvaret för hemmet.

Lustigt förresten att du först kräver vetenskapliga belägg och någon mening senare drar en ogrundad slutsats.

Citat:
Och sedan vet jag inte hur våldsbrott har blivit en kvinnofråga. Det är fler män som råkar ut mot våld. Så är det. Och om det nu skulle vara så att man tycker att män förtjänar det eftersom de flesta som utövar våldet också är män, så har man värderingar ingen sund demokrati (eller enskild människa, i min mening) ställer upp på. Och sedan att män skulle vara bättre på att försvara sig och lyckas avvärja eventuellt våld så att de slipper utsättas för det så betyder det väl bara att män enligt statistiken är än mer utsatta? Människor skall skyddas från våld. Det är inte en kvinnofråga.

Att mer 100 00 kvinnor misshandlas i sina hem är en kvinnofråga på samma sätt som att 155 000 personer drabbas av våld i sin yrksutövning är ett arbetsmiljproblem.

Det stämmer att de flesta som drabbas av våld är män och de som drabbas till största delen är unga män som befinner på offentlig plats. På offentlig plats
kan man skyddas av polis eller väktare men hur skall man skyddas inom hemmets fyra väggar?

Citat:
Jag förstår inte riktigt varför folk vill få det till att han är en desperat och rädd man som tycker illa om och känner sig kränkt av feminismen. Såsom jag tolkar det hela visar han mer på att det faktiskt finns sociala tabun vad det gäller kvinnor och män. Det hela baseras på att kvinnan skall ses som att hon slår i underläge och därmed får vara grövre mot mannen. För ett "mansparti" som hade liknande jargong och idéer som FI skulle de i media och av "mannen på gatan" betraktas som i samma liga Nationaldemokraterna och Sverigedemokraterna -- göras åtlöje av och aldrig få någon plats i det allmänna rummet.

Du glömmer att FI efter kongressen och Tiina Rosenbergs famösa uttalanden fick löpa gatlopp i pressen. Det var mer fokus på konflikterna inom partiet än på deras idéer, vilket kanske inte gjorde så mycket enligt min uppfattning.

Att det finns ett socialt tabu tror jag inte på eftersom frågor kring kvinnors företräde vid vårdnadstvister dyker upp emellanåt men det är ju ingen som tar tag i och driver frågorna. Problemet med Per Ströms argumentation är att den bygger på ett martyrskap och taffliga analyser.

Citat:
Personligen tror jag att det är mycket möjligt att det handlar om pengar. Media märker att folk är intresserade av frågan, det genererar pengar att följa den, och folk blir sugna på att se mer och mer ju mer hemskt det verkar vara för kvinnor i dagens Sverige.

Tyvärr är det ju så att en alldeles för stor andel av befolkningen inte är tillräckligt engagerad för att skapa sin egna uppfattning, utan tycker att det är lite skönare att bara falla in i ledet med de som "hejar" på de som framställs som "good guys".

Självklart är det en konspiration mellan extremisterna och kapitalet med syfte att vilseleda folket. Allvarligt talat, jag trodde också att jag var mer klarsynt än de flesta andra men dess bättre har jag växt ifrån detta.
Citera
2008-01-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
a) Nix, jag tror dig inte. Jag har aldrig sett någon bred feministisk debatt om den klara könsdiskriminering som ligger i att endast män är underkastade värnplikt vid äventyr av fängelsestraff dessutom. Jag måste därför be dig om bevis.
Detta har alltid varit ett mål inom feminismen eftersom det skulle motverka könsrollen om att kvinnor skulle sitta hemma och laga mat, angående bevis, går det bra om jag lägger ut enskilda bloggar som skriver om detta?
Citat:
b) Ett ungdomsförbund för ett marginellt riksdagsparti, är det ditt bevis? Tja, kanske det stämmer men på vilket sätt styrker detta att feminismen tagit kamp mot den betygsdiskriminering som öppet pågår i våra skolor? Jag har läst på MP:s hemsida. De dizzar machomannen genom att låta pepparkaksgubbar framföra sånger. Kan inte förstå hur det skulle kunna anses motarbeta betygsdiskrimineringen.
Men jävla pucko, har du inte fattat att det handlar om könsroller?

Killar får sämre betyg i skolan eftersom det ligger i deras könsroll att de ska vara macho och därför får de sämre betyg av lärarna.
Citat:
Ett ungdomsförbund för ett marginellt riksdagsparti, är det ditt bevis?
Det är väl bara två riksdagspartier som är feministiska?
Citat:
c) Du bör läsa boken "Gärningsmannen är en kvinna". Den bygger på en sammanställning av stor mängd brottmålsdomar samt intervjuer.Där har du det underlag som du efterfrågar. När du är bättre påläst kan vi återuppta diskussionen. Jag noterar dessutom att du svarade med en motfråga istället för att ge ett egentligt svar.
Då kan vi hoppa över den punkten eftersom jag aldrig skulle hinna läsa boken innan den här tråden somnar.

Citat:
Jag tror sammanfattningsvis att du förväxlar kritik mot feminismen med att man skulle vara emot jämlikhet.
Det är snarare du som påstår att feminismen är emot jämställdhet.
Citera
2008-01-24, 18:30
Medlem
Kreutzs avatar
vTrill: Din argumentationsteknik är typiskt feministisk. Du har nu i samma tråd valt att kalla mig både idiot och pucko, men nogsamt undvikit att tillföra några underbyggda argument. Det mest ironiska är att du inte tycks inse att detta ditt beteende endast förstärker bilden av feministen som rabiat och oemottaglig för ifrågasättanden och kritik. Fortsätt gärna eftersom du ju aktivt bidrar till att styrka ifrågasättanden som jag - och som det verkar - flera andra riktar mot feminismens tomma ord.

Du kallar mig också pucko i samma stund som du bekräftar att pojkar systematiskt diskrimineras vid betygssättningen i skolan. Du hävdar att detta beror på könsroller. Ok, det kan jag hålla med om. Men om du försöker läsa igen så kommer kanske även du inse att du sköt förbi målet. Min fråga var nämligen inte vad denna diskriminering beror på utan vad feminismen gör för att aktivt motarbeta denna diskriminering. Det enda och föga imponerande exemplet som lämnats är, att MP's ungdomssektion låter pepparkaksgubbar framföra sånger. Tja, vad skall man säga om det?

Men du har uppfattat mig rätt i att jag anser att feminismen är emot jämlikhet. Och du har ju inte precis gjort ett bra jobb för att motbevisa mig.

Jag är dock övertygad om att du kanske kan hitta en eller annan ströfeminist som har sagt ett eller annat gott ord om det manliga släktet. Men på samma sätt finns det enskilda personer som bekänner sig till nazistiska och/eller s.k. patriotiska ideologier som samtidigt påstår att "jag hatar inte alla utlänningar bara de som......". Medför detta att du accepterar ett påstående att "Nazismen har en liberal inställning till människor av ett annat etniskt ursprung"?
Senast redigerad av Kreutz 2008-01-24 kl. 18:37.
Citera
2008-01-25, 00:40
Medlem
ghoulmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Är innerligt tackasam över att herrn tar sig tid och bugar så djupt att pannan slår i knäskålarna.

Abortlagen innebär att en kvinna kan avbryta sin graviditet fram till 18 veckan, mao bestämma över sin egen kropp. Du tycker tydligen att någon annan skall göra det, vem? och hur skall eventuella tvister avgöras?

Reglerna för underhållbidrag specificerar inte könet på den underhållskyldige.

Det är förvisso lika allvarligt om kvinnor får vårdnaden på grund av gamla uppfattningar om kvinnan som den mest lämpliga vårdnadshavaren. Dock säger vårdnadsreglerna att det bästa bör barnet är om föräldrarna delar på vårdnadsansvaret, så det finns inget stöd i lagen vilket du tidigare hävdat.

Har du faktiskt gjort det eller antar du bara? Mitt intryck är att den forskning som produceras inom området är tämligen dålig.

Du kan ju läsa Björs Halleröds och Anne Grönlunds bok "jämställdhetens pris" som grundar sig på en vetenskaplig studie som ges ut imorgon. Det har skrivits en del inför utgivningen i bland annat DN och där befästs bilden av kvinnan som den som tar det största ansvaret för hemmet.

Lustigt förresten att du först kräver vetenskapliga belägg och någon mening senare drar en ogrundad slutsats.

Att mer 100 00 kvinnor misshandlas i sina hem är en kvinnofråga på samma sätt som att 155 000 personer drabbas av våld i sin yrksutövning är ett arbetsmiljproblem.

Det stämmer att de flesta som drabbas av våld är män och de som drabbas till största delen är unga män som befinner på offentlig plats. På offentlig plats
kan man skyddas av polis eller väktare men hur skall man skyddas inom hemmets fyra väggar?

Du glömmer att FI efter kongressen och Tiina Rosenbergs famösa uttalanden fick löpa gatlopp i pressen. Det var mer fokus på konflikterna inom partiet än på deras idéer, vilket kanske inte gjorde så mycket enligt min uppfattning.

Att det finns ett socialt tabu tror jag inte på eftersom frågor kring kvinnors företräde vid vårdnadstvister dyker upp emellanåt men det är ju ingen som tar tag i och driver frågorna. Problemet med Per Ströms argumentation är att den bygger på ett martyrskap och taffliga analyser.

Självklart är det en konspiration mellan extremisterna och kapitalet med syfte att vilseleda folket. Allvarligt talat, jag trodde också att jag var mer klarsynt än de flesta andra men dess bättre har jag växt ifrån detta.

Härligt att höra att du insett dina brister. Jag tycker hur som helst att din ton börjar bli smått otrevlig, och du har börjat läsa in lite väl mycket från eget huvud i det jag skriver.

Angående den initiala kommentaren tycker jag det borde vara uppenbart att jag menar att det är idioti att sitta och göra sig lustig på någons bekostnad för dess åsikt. Du frågade mig i tidigare inlägg om jag brukar protestera när folk säger att feminister brukar bemötas med förolämpningar oftast involverande sexbrist och dålig hygien. Detta är idioti, precis som din och andra i denna tråds kommentarer angående Pär Ström.

Angående abortlagen. Jag hävdar inte att kvinnor skall bli av med rätten till fri abort. Sluta spela så dum. Det jag dock menar är att det finns en klar biologisk skillnad som göra att de är de enda som har någon som helst relevans i abortlagen, vilket betyder att en graviditet, vilken behöver två personer för att uppstå, kontrolleras helt av en part. Detta är inte problemet. Problemet är ansvaret som män får för vad kvinnor bestämmer skall hända.

Med tanke på att de ensamma vårdnadshavarna i vårt land är (på grund av praxis, visst -- det är inte poängen) till största andelen kvinnor. Behöver man inte heller bara se till vem som föder barnet. Det finns tämligen klar statistik som visar vem det är som får vårdnaden.

Så angående våldet. Det enkla svaret är att man inte bor med någon som brukar våld. Det är dock inte alltid så enkelt. Det är just därför det är bra att kvinnojourer och mansjourer finns. Om man blir utsatt för våld i hemmet är det kanon att samhället har fixat en plats där man kan få (i alla fall temporär) trygghet. Vad som dock måste hända är att de löjligt få som faktiskt misshandlar i hemmet blir polisanmälda och behandlade som brottslingar. För det är ett brott att misshandla, vare sig det är en kvinna eller man som blir misshandlad.

Angående genusvetenskap så, jo, jag har träffat på en eller två genusvetare. Fast man ska ju inte generalisera, så kolla i princip vilken kursbeskrivning inom genusvetenskapen på vilket universitet som helst så ser du vad som är givet.

Ånyo, angående FI: Visst, de hade åtnjöt inte exakt samma grad av respekt som de etablerade rigsdagspartierna, men de var bra i allmänhetens ögon närmre Vänsterpartiet än Nationaldemokraterna.

Konspiration? Varifrån kom det? Enkel marknadsekonomi. Folk är intresserade av konflikter. Det finns en anledning till att krig är så bra på film och TV. Ungefär samma anledning som att hetska debatter sänds. Lugna ner dig lite och tänk på vad det är jag egentligen säger.
Citera
2008-01-25, 10:01
Medlem
utters avatar
Citat:
Angående den initiala kommentaren tycker jag det borde vara uppenbart att jag menar att det är idioti att sitta och göra sig lustig på någons bekostnad för dess åsikt. Du frågade mig i tidigare inlägg om jag brukar protestera när folk säger att feminister brukar bemötas med förolämpningar oftast involverande sexbrist och dålig hygien. Detta är idioti, precis som din och andra i denna tråds kommentarer angående Pär Ström.

Så bra, då kan vi vara överens. Det var den typen av inlägg jag som jag försökte travestera, med viss framgång tydligen.

Citat:
Angående abortlagen. Jag hävdar inte att kvinnor skall bli av med rätten till fri abort. Sluta spela så dum. Det jag dock menar är att det finns en klar biologisk skillnad som göra att de är de enda som har någon som helst relevans i abortlagen, vilket betyder att en graviditet, vilken behöver två personer för att uppstå, kontrolleras helt av en part. Detta är inte problemet. Problemet är ansvaret som män får för vad kvinnor bestämmer skall hända.

Det är ett problem för den som inte vill ha barnet men det är också en konskevens av en medveten handling. Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna inrätta en lag där någon kan bestämma över en annan persons kropp.

Citat:
Med tanke på att de ensamma vårdnadshavarna i vårt land är (på grund av praxis, visst -- det är inte poängen) till största andelen kvinnor. Behöver man inte heller bara se till vem som föder barnet. Det finns tämligen klar statistik som visar vem det är som får vårdnaden.

Det är ett problem men, rikta energin mot rätt instans. Kvinnorörelserna har ju visat att det går att förändra attityder i samhället när det gäller könsroller. Varför skulle de inte kunna gå i det här fallet?

Citat:
Så angående våldet. Det enkla svaret är att man inte bor med någon som brukar våld. Det är dock inte alltid så enkelt. Det är just därför det är bra att kvinnojourer och mansjourer finns. Om man blir utsatt för våld i hemmet är det kanon att samhället har fixat en plats där man kan få (i alla fall temporär) trygghet. Vad som dock måste hända är att de löjligt få som faktiskt misshandlar i hemmet blir polisanmälda och behandlade som brottslingar. För det är ett brott att misshandla, vare sig det är en kvinna eller man som blir misshandlad.

Kvinnojourerna är egentligen inte en samhällsinstitution utan ideella medlemsorganisationer även om man ofta får verksamhetsbidrag från kommuner och landsting. Samma sak gäller för mansjourerna.

Citat:
Angående genusvetenskap så, jo, jag har träffat på en eller två genusvetare. Fast man ska ju inte generalisera, så kolla i princip vilken kursbeskrivning inom genusvetenskapen på vilket universitet som helst så ser du vad som är givet.

Jag tror att genusvetenskap har potential bli ett bra ämne men det verkar som om det är fel personer som driver ämnet. Det som produceras idag är så vitt jag vet alldeles för politiserat.

Citat:
Konspiration? Varifrån kom det? Enkel marknadsekonomi. Folk är intresserade av konflikter. Det finns en anledning till att krig är så bra på film och TV. Ungefär samma anledning som att hetska debatter sänds. Lugna ner dig lite och tänk på vad det är jag egentligen säger.

Men det mesta av jämställdhetsdebatten består ju inte av aktivismism och fittfönster (ett oförglömligt ögonblick från FIs kongress) utan vardagliga saker som arbetstid och annat. Det är inte mycket för en konflikttörstande allmänhet att sätta tänderna i.
Citera
2008-01-25, 14:57
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Att känna sig kränkt över Radical cheerleaders ramsa på FIs kongress eller att Schyman kräver en mansskatt, vilket Per Ström gör, är inget annat än löjeväckande och det gör att jag har svårt att ta honom på allvar.
Att känna sig kränkt över Pär Ströms bok, vilket du gör, är inget annat än löjeväckande och det gör att jag har svårt att ta dig på allvar.

... bara som en liten hjälp för dig, alltså, att förstå varför du är en *** och varför du blir bemött som en sådan.
Citera
2008-01-25, 16:10
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Att känna sig kränkt över Pär Ströms bok, vilket du gör, är inget annat än löjeväckande och det gör att jag har svårt att ta dig på allvar.

... bara som en liten hjälp för dig, alltså, att förstå varför du är en *** och varför du blir bemött som en sådan.

Nej, jag känner mig inte kränkt av Per Ström. Tramspelle.
Citera
2008-01-25, 17:36
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nej, jag känner mig inte kränkt av Per Ström. Tramspelle.
Precis min poäng!

Pär (sic) Ström känner sig nämligen inte heller kränkt av varken Gudruns förslag eller sången om att slita män i stycken. Det hittar du på för att kunna förlöjliga honom, Tramspelle!
Citera
2008-01-29, 22:03
Bannlyst
Pluttskrutt tycker att Per Ström ligger i tiden, fångar något viktigt i nuet. Han sätter nog ord på vad många män känner idag.
Citera
2022-12-17, 14:13
Medlem
Geomeisters avatar
Pär Ström lever!

Driver en kanal på Youtube kallad "Nu fan räcker det".

Senaste klippet "Modig elev bekämpade feminism i skolan" borde alla titta på.

Här är det: https://www.youtube.com/watch?v=NIR-hS8_F7I
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in