2008-01-23, 23:49
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
a)Det är en feministisk åsikt, tro mig.
b) Ett av miljöpartiets(mp är queerfeministisk)lokala ungdomsförbund hade under sommaren en kampanj som hette "Befria mannen från könsrollen", den borde ge dig ett svar på den frågan.
c)Kan du presentera statistik angående detta?
d)Det där ligger i könsrollen och du kan alltså finna ditt svar i svaret på fråga b.
b) Ett av miljöpartiets(mp är queerfeministisk)lokala ungdomsförbund hade under sommaren en kampanj som hette "Befria mannen från könsrollen", den borde ge dig ett svar på den frågan.
c)Kan du presentera statistik angående detta?
d)Det där ligger i könsrollen och du kan alltså finna ditt svar i svaret på fråga b.
a) Nix, jag tror dig inte. Jag har aldrig sett någon bred feministisk debatt om den klara könsdiskriminering som ligger i att endast män är underkastade värnplikt vid äventyr av fängelsestraff dessutom. Jag måste därför be dig om bevis.
b) Ett ungdomsförbund för ett marginellt riksdagsparti, är det ditt bevis? Tja, kanske det stämmer men på vilket sätt styrker detta att feminismen tagit kamp mot den betygsdiskriminering som öppet pågår i våra skolor? Jag har läst på MP:s hemsida. De dizzar machomannen genom att låta pepparkaksgubbar framföra sånger. Kan inte förstå hur det skulle kunna anses motarbeta betygsdiskrimineringen.
c) Du bör läsa boken "Gärningsmannen är en kvinna". Den bygger på en sammanställning av stor mängd brottmålsdomar samt intervjuer.Där har du det underlag som du efterfrågar. När du är bättre påläst kan vi återuppta diskussionen. Jag noterar dessutom att du svarade med en motfråga istället för att ge ett egentligt svar.
d) Du svarar åter genom att hänvisa till de sjungande pepparkaksgubbarna. Jag tar detta för att du inte kan ge något svar.
e) Lämnade du helt obesvarad.
Jag tror sammanfattningsvis att du förväxlar kritik mot feminismen med att man skulle vara emot jämlikhet. Så är inte alls med någon nödvändighet fallet. Jämlikhet bygger på lika förutsättningar oavsett kön. Feminismen bygger inte på denna förutsättning utan utgår enbart från kvinnans villkor som dessutom skall förbättras. Detta kan aldrig kallas för jämlikhet. Feminismen gör dessutom anspråk på politiskt inflytande och makt. Därför får feminismen precis som alla andra med sådana anspråk tåla kritisk granskning utan att kritikerna för den sakens skull skall behöva förlöjligas. Att förlöjliga en meningsmotståndare kan inte tyda på något annat än förakt för de grundläggande demokratiska principerna. Tyvärr visar femismen alltför ofta prov på ett sådant förrakt vilket ställer dem på samma planhalva som andra extremistiska och dogmatiska ideologier.
Att reagera på idiotiska utspel som kravet på mansskatt och RC's manshatiska kampsång kan aldrig vara löjeväckande. Det visar snarare prov på sunt förnuft.