2007-10-16, 00:12
Medlem
Dieter_Ks avatar
Hejsan

Min dator håller på att braka ihop och jag behöver inskaffa en ny. Har tidigare handlat på Dataprince men tycker att deras grejor gått sönder lite för ofta...

* Behöver en stationär dator utan skärm och programvara. Inte en färdig märkesdator utan gärna ett hopplock av de bästa delarna.

* Vill att någon plockar ihop den åt mig och hjälper till att överföra operativsystem och andra program från min nuvarande hårddisk.

* Det är viktigt att det går att få service (betala extra är inget problem) samma dag om något skulle hända. Alltså ingen endast onlinebutik, måste vara en fysisk butik där de kan fixa problemet direkt.

Har ni några tips på en butik som passar in på detta?
Citera
2007-10-16, 03:21
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Tricom på St Eriksplan har funnits länge och har bra service. Däremot har dom inte jättestort sortiment och är ganska dyra. Om du kan tänka dig att röra dig utanför city så har du en av mina favoritbutiker Liontech i spånga. Bra sortiment, hyffsade priser och bra service.

Dataparadiset/Gårdefelt finns i Solna och är ok. Dom har funnits länge och har hyffsad koll.

Montera datorer gör samtliga butiker som jag nämnt. Flytta över saker från befintlig hårddisk vet däremot fan om dom gör. Tror faktiskt att det är ganska få seriösa datorhandlare som gör sånt men jag kan ha fel.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-16, 03:33
Medlem
Webhallen rekommenderar jag starkt.
Citera
2007-10-16, 03:44
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd

Fast det kan nog bli svårt att få dom att montera en dator. Vad jag vet så säljer dom bara datorkomponenter.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-16, 11:56
Medlem
Dieter_Ks avatar
Tack #LOUDmouth#

Spånga passar mig bra då jag bor i Sumpan och Liontech hade några paket som definitivt är intressanta. Slänger iväg ett mail med en gång.
Citera
2007-10-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Fast det kan nog bli svårt att få dom att montera en dator. Vad jag vet så säljer dom bara datorkomponenter.

/#LOUDmouth#

Citera
2007-10-16, 17:08
Medlem
Nrc Matexs avatar
Har 3 st burkar från Liontech, varav den senaste är så sjukt jäkla dåligt byggd så det inte är sant (blå skrämar ca 4ggr per dag).. Dom andra två har dock fungerat bra.. Men som sagt dom är rätt billiga och någerlunda sortiment.. Annars kan du köpa grejer på tex Webhallen och ta med dom till Liontech och be dom bygga ihop datorn..
Citera
2007-10-16, 18:14
Medlem
http://www.liontech.se/ - Spånga. Bra eller dåligt? Inte en susning
Citera
2007-10-16, 22:12
Medlem
Dieter_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrc Matex
Har 3 st burkar från Liontech, varav den senaste är så sjukt jäkla dåligt byggd så det inte är sant (blå skrämar ca 4ggr per dag).. Dom andra två har dock fungerat bra.. Men som sagt dom är rätt billiga och någerlunda sortiment.. Annars kan du köpa grejer på tex Webhallen och ta med dom till Liontech och be dom bygga ihop datorn..

Hmmm, det här låter ju inte jättebra. Vad säger de när du nämner dina problem?
Citera
2007-10-16, 23:00
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrc Matex

Först så skriver du att en dator från dom är så sjukt jäkla dåligt byggd och sen föreslår du att köpa komponenterna på annat ställe och låta Liontech montera. Kanske jag som är trög men jag får inte ihop det riktigt.

Och jag skulle vilja påstå att det är rätt osannolikt att en massa blåskärmar beror på dålig montering. Visst finns det undantag men i princip så kan man antingen göra fel eller rätt när man monterar en dator. Gör man fel så bör datorn (systemet) inte starta och gör man rätt så ......... Om du får en massa blåskärmar så beror det snarare på felaktiga biosinställningar (vilket i.o.f.s. med lite god vilja kan anses ingå i monteringen), trasig hårdvara (trasiga minnen kan ge upphov till dom felen) alt. systeminstallationen. Om du inte har fler anledningar att ifrågasätta byggkvaliteten som t.ex. skramlande oljud, avfallande luckor eller synliga defekter på datorn så väljer åtminstonde jag att fortsatt hävda att dom (Liontech) är kunniga.

Vad jag vill ha sagt är egentligen att det är lite orättvist att hävda att en dator är sjukt dåligt byggd p.g.a. systemkrascher. Jag håller det inte för otroligt att den aktuella datorn faktiskt är dåligt byggd och det skulle kunna bero på en massa olika faktorer. Men om så är falllet så bör du som sagt presentera något mer bevis för detta och precis som TS frågat ovan dessutom tala om hur Liontech har reagerat på ev. reklamation.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-16, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Instämmer starkt, mycket bra butik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto