2007-10-15, 23:20
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
inte 100 om jag ska posta detta här men jaja.

jag kör vista 32 bit och tydligen ska inte 4 gig ram funka med 32 bitars, får bara 3.25 eller nåt.. men sen hörde jag att man kan köra ett minne i daemon tools eller nåt så att på nåt sätt skulle nånting gå snabbare kommer inte riktigt ihåg men nån som vet nåt om detta?
Citera
2007-10-15, 23:31
Medlem
Skullheads avatar
Märker man verkligen skillnad på 3 och 4gb i ram?
Citera
2007-10-15, 23:32
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Märker man verkligen skillnad på 3 och 4gb i ram?

Beror ju på vad du gör.
Citera
2007-10-15, 23:39
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
det var ju mest det jag tänkte på att man inte märker nån speciell skillnad... tydligen så skulle det va nå annorlunda om man körde det i daemon tools :S

och eftersom jag bara får ut 3.25 av det så är det ju ännu mindre skillnad
Citera
2007-10-15, 23:44
Moderator
Falukropps avatar
Hrm, alltså, det där kan du avfärda som kvalificerat skitsnack.

Det handlar om att det finns en gräns för hur mycket minne datorn kan adressera med 32bits adressrymd. Det hänger på hårdvara och operativsystem. Daemontools har absolut ingenting med den saken att göra.

[edit]
Det kan ju vara så att du blandat ihop det med en funktion i Vista (minns inte vad den heter nu) som låter dig cacha data på en USB-sticka. Men det har absolut inget med varken ramminne eller daemontools att göra, det är en funktion i Vista.
Citera
2007-10-16, 00:12
Medlem
Gurkangoessvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hrm, alltså, det där kan du avfärda som kvalificerat skitsnack.

Det handlar om att det finns en gräns för hur mycket minne datorn kan adressera med 32bits adressrymd. Det hänger på hårdvara och operativsystem. Daemontools har absolut ingenting med den saken att göra.

[edit]
Det kan ju vara så att du blandat ihop det med en funktion i Vista (minns inte vad den heter nu) som låter dig cacha data på en USB-sticka. Men det har absolut inget med varken ramminne eller daemontools att göra, det är en funktion i Vista.
kk hörde bara att man kunde göra nåt så daemon tools använde ett ram minne till att göra nåt annat snabbare typ :S
Citera
2007-10-16, 09:43
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkangoessvamp
kk hörde bara att man kunde göra nåt så daemon tools använde ett ram minne till att göra nåt annat snabbare typ :S

Ah, okej. Ja, men då är det redan adresserat minne det är frågan om. Kan ju vara att DT lägger upp en mountad cdimage som en ramdrive eller nåt sånt.

Du kommer alltså inte kunna använda den del av minnet som inte adresserats av BIOS/operativsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in