2007-10-14, 22:07
Medlem
Tanners avatar
Jag har nyligen fått Imovane 5 mg utskrivet. Fick det samtidigt som jag började med Efexor.

Behövde dock sömnpillret redan innan, så det var inte för att kompensera svårigheter att sova pga Efexor, utan hade svårt att somna in redan innan. Just insomningen är mitt stora problem....ofta kan jag ligga å vrida mig i flera timmar utan att somna, trots att jag är trött. När jag väl somnar brukar jag sova ok, men ibland vaknar jag lite väl ofta.

Iaf....Imovanen verkar inte ha någon som helst effekt på mig. Tog först en tablett, efter en timme hade ingenting hänt alls. Var möjligtvis liiite mer avslappnad efter en halvtimme, men efter en timme så var det borta igen. Tog en tablett till, somnade väl efter en trekvart. Ungefär så lång tid som det annars skulle kunna tagit mig att somna, så jag tror inte Imovanen hjälpte så där värst mycket där.

Natten till idag klämde jag i mig tre tabletter, inte helt på en gång....först en, sedan två till efter ungefär 40 min. Blev inte ett dugg trött. Inga konstiga effekter heller, var rätt klar i huvudet. Tänkte mest en jäkla massa....men det brukar jag ju iofs göra när jag ska sova. Och nu dagen efter så har jag ingen bakfylla på dom, känner inte av att jag tagit något alls.

Det enda jag känt av dom är att jag blivit torr i munnen en kort stund, och fått lite märklig smak i munnen. Allt det borta på ett par timmar.

Ska jag be om något helt annat, och isf vad? Stilnoct?

Är enbart ute efter att kunna somna in här, vill inte ut å flyga på dom.
Citera
2007-10-14, 23:32
Medlem
Du kanske är så uppjagad att de bara gör dig lugn, jag känner igen det. Du kanske skulle testa att kompletera med något lugnande ett tag. Om medsen kan sänka dig fem enheter och sömn är 0, då somnar du ju inte om du är på nivå tio! Du måste ner till nivå fem, om du fattar vad jag menar.
Citera
2007-10-15, 03:04
Medlem
invisible_suns avatar
det du ska vara medveten om är att Imovane (Zopiklon) har en ganska kort halveringstid, d v s att de verksamma ämnena som ska ha en sederande/sömngivande effekt går ur kroppen ganska snabbt.
Om jag inte minns helt fel ligger halveringstiden på 3-5 timmar.
Jag skulle tro att det hjälper om du kompletterar med Propavan, vilket borde underlätta för sömnen och göra att du både får lättare att sova och - när du väl har somnat - sover betydligt längre.

Sedan reagerar ju vi alla olika på sömntabletter och andra receptbelagda mediciner. Själv utvecklade jag mycket snabbt en tolerans mot Imovane och upplever nu en betydligt sämre effekt än jag gjorde i början av behandlingen, vilket har gjort att jag har varit tvungen att höja dosen.

Jag kan ta mitt ex som ett exempel:

Hon hade mycket svåra sömnproblem - kunde vara vaken i flera dygn i sträck - och fick en karta Imovane av mig för att kunna sova.
Den för mig ordinerade dosen på en tablett (7,5 mg) hjälpte henne inte alls att sova. Inte heller dubbla dosen (15 mg) gav henne någon särskild effekt, förutom att hon fick dubbelseende och blev torr i munnen.

Det bästa du kan göra är dock att snacka med din läkare och se vad han/hon tycker.
Citera
2007-10-15, 03:06
Medlem
WoWbaggers avatar
Ta fler.
Citera
2007-10-15, 09:59
Medlem
Tanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Ta fler.
Mest för skoj skull då jag vart uttråkad inatt så slängde jag mig ca 130-140 mg av skiten.

Visst är jag ute på en liten tripp nu, men helt utan obehaliga känslor eller halucinationer.

Måste säga att man får ett skönt rus av 100+ mg Imovane....men att somna på det är helt uteslutet.
Citera
2007-10-15, 11:20
Medlem
invisible_suns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanner
Mest för skoj skull då jag vart uttråkad inatt så slängde jag mig ca 130-140 mg av skiten.

Visst är jag ute på en liten tripp nu, men helt utan obehaliga känslor eller halucinationer.

Måste säga att man får ett skönt rus av 100+ mg Imovane....men att somna på det är helt uteslutet.

100 mg+ är en riktigt hög dos Imovane. Jag märker redan på 50 mg+ att jag blir speedad istället även om jag får ett helt OK rus.
Citera
2007-10-16, 06:31
Medlem
Tanners avatar
Speedad är nog ordet. Jag sov inte något igår, utan var vaken i uppemot 30 timmar i sträck.

Först nu jag sovit...somnade som en stock igår kväll. Så på så vis funkade ju 25 piller också fint som sömnmedel.

Fattar ärligt inte hur jag kunde trycka i mig två och en halv karta. Jag kommer ihåg att jag tog de första fem och sen att jag tvekade på vilken film jag skulle se. Bra många timmar senare har jag nästa minne av att asken är helt tom och jag sitter här på FB.

Nu ser jag att ett spel jag inte minns att jag spelat sitter i Xboxen och en film jag inte minns jag sett ligger i DVD-spelaren.
Citera
2009-06-06, 03:10
Medlem
Bumpar en gammal tråd här...

Jag tog en gång 200 mg of skiven, kände ingenting. Kunde inte sova, kände mig inte ens avslappnad. Vad är poängen liksom?

Extra fakta: 20 mg av Stilnoct slår ut might totalt.
Citera
2009-06-06, 03:41
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Bumpar en gammal tråd här...

Jag tog en gång 200 mg of skiven, kände ingenting. Kunde inte sova, kände mig inte ens avslappnad. Vad är poängen liksom?

Extra fakta: 20 mg av Stilnoct slår ut might totalt.

Vad gjorde du när du tagit 40st 5mg Imovane?
Ville du sova eller flumma?
Vad har du för vana med t.ex. benzo och benzoliknande preparat?
Hade du lagt dig för att sova om du ville det, och varför 40st om du inte ville ha ett rus?

Poängen är att Imovane funkar för många, och det är en bra insomningstablett om man verkligen behöver den för sömn.
Citera
2009-06-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Vad gjorde du när du tagit 40st 5mg Imovane?
Ville du sova eller flumma?
Vad har du för vana med t.ex. benzo och benzoliknande preparat?
Hade du lagt dig för att sova om du ville det, och varför 40st om du inte ville ha ett rus?

Poängen är att Imovane funkar för många, och det är en bra insomningstablett om man verkligen behöver den för sömn.

Iden var att flumma, och det borde ju EVENTUELLT gå men kräver tydlingen helt brutala mängder, men nej - ingen effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in