2007-10-15, 18:49
Medlem
tdRs avatar
hoppas verkligen det kommer fler, riktigt bra filmer!
Citera
2007-10-15, 18:57
Medlem
Varulvs avatar
Beck-filmerna är helt okej, även med Gösta Ekman o Co. Men det är inga mästerverk.

Ser helst att serien lägger ner nu, det behöver inte komma fler filmer.
Citera
2007-10-15, 20:06
Medlem
CGGHs avatar
Jag tror det kommer mera filmer, Haber och Persbrandt får ju ruggigt bra betalt och så in i helvete med pengar får de inte på annat håll.
Citera
2007-10-15, 20:07
Medlem
Georg Lagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
han är ju den enda som tillför nånting juh
Har aldrig påstått motsatsen, men jag måste nog göra det nu, han är sjukt tråkig.
Dom Beckfilmer med Gösta Ekman i rollen som Beck är otroligt mycket bättre än dom nyare, dom är t.o.m nästan bra.
Citera
2007-10-15, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Tyckte den senaste/sista filmen var riktigt usel. Tycker filmerna överlag har varit ok, visst inga direkt mästerverk men ok underhållning(Peter Haber är dock usel som Martin Beck).

Vad hände med Kollberg och Mellander? Skanke blev väl förflyttad till Malmö(eller blev han skickad till Stockholm igen?) Varför blev Beck och Larsson bundis helt plötsligt?

Kollberg var aldrig med i den nya serien med Haber. Det refererades någon enstaka gång till honom att han slutade. Benny Skacke (spelad av Figge Norling) flyttade ju till USA för att utbilda sig där.

Dock tycker jag att den generationen filmer med Gösta Ekman, Rolf Lassgård och Kjell Bergqvist var bäst. Persbrandt är okej som Gunvald Larsson men han har ändå en bra bit upp till Lassgårds nivå. När han "drabbas" av Kristiansson och Kvant i Polis, Polis, Potatismos, är ju bara för underbart. "En abborre är världens långsammaste fisk. Den simmar i 2 km/h. Den tillryggalägger sträckan snabbare än vad ni gör".
Citera
2007-10-15, 23:14
Medlem
Vet enligt en säker källa att det kommer göras fler filmer ganska snart!
Citera
2007-10-15, 23:48
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apskaftet
Vet enligt en säker källa att det kommer göras fler filmer ganska snart!

Ge oss denna källa!
Citera
2007-10-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Ge oss denna källa!

Kan inte berätta vem det är som sagt det men han har jobbat med de tidigare beckfilmerna och står mig mycket nära.
Citera
2007-10-16, 00:20
Medlem
Pepsi_maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det refererades någon enstaka gång till honom att han slutade. Benny Skacke (spelad av Figge Norling) flyttade ju till USA för att utbilda sig där.

Benny Skacke spelades väl av Nicklas Hjulström?
Citera
2007-10-16, 00:41
Medlem
ACELadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi_max
Benny Skacke spelades väl av Nicklas Hjulström?

Ja, i serien med Gösta Ekman i huvudrollen. Figge Norling var med i den senaste serien.
Citera
2007-10-16, 13:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Herregud!

Mannen på taket med Carl-Gustaf Lindstedt som Beck är en helt ok svensk polisfilm.

Sviten från 1993 med Gösta Ekman som Beck är ganska kassa, men går att se om vill samla tysk-referenser.

Filmerna med Haber och Persbrandt är ren skit! Åsa-Nisse filmerna framstår som cineastiska mästerverk i jämförelse.

Själv tycker jag att Gösta Ekman-filmerna är ganska bra snarare än ganska kassa. Annars instämmer jag helt och hållet med vad du säger.

Sen finns det ju äldre filmatiseringar än Widerberg-filmen från 1976 med Carl-Gustaf Lindstedt som Beck, fast jag har inte sett någon av dessa.

Det finns en filmatisering av Roseanna från 1967 med Keve Hjelm som Beck, och en amerikansk version av Den skrattande polisen från 1973, med Walter Matthau i huvudrollen. Dessutom finns andra utländska filmatiseringar av senare datum. Någon som sett någon av dessa? Är någon av dem bra?
Citera
2007-10-16, 20:13
Medlem
betkovka mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Finns inget mer överskattat i Sverige än Beck-filmerna och Persbrandt!
Bra sagt; Ren spekulationsskit. Snålt gjorda dessutom. I första Coq Rouge (Coq Rogue?) -filmen med Skarsgård tog man i varje fall hjälp av Kgl. Flottan.
Korvett, helikopter och skit. Beckfilmerna känns som en sydamerikansk såpa med en massa talking heads i en studio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in