2007-10-14, 00:12
Medlem
qetuRs avatar
Stack iväg till en lokalpiphandlare för att skaffa en pipa till mitt andra intresse, nämligen cannabis. Har tidigare hållt på med hemmagjorda pipor, bongar osv. Och ville ha ett alternativ så jag kunde röka rent cannabis. Okej, slutsnackat om cannabis... Pipan jag valde var en Stanwell pipa.

http://img518.imageshack.us/img518/5876/dsc00402mt9.jpg

Har tidigare haft billiga skitpipor som varit svåra att rensa och så vidare som man köpt i turkkiosker. Men denna är riktigt läcker. Liten och nätt samtidigt som det är riktigt bra tyngd i den, innandömet har blivit eldat i förväg så att den delen inte kan misslyckas. Så när man köpte en sån dyr och fin pipa, så frågade jag om det inte ingick lite tobak med pipan. -Nja, men du får 50% rabbat på valfri sort, valde då en vaniljblend som jag, återigen valde i samband med cannabis tanken.

Men, jag kom hem, och ville naturligtvis prova min nya pipa, öppnar tobaken och känner en den är lite småfuktig, tänkte inte så mycket på det. Försöker tända tobaken, men det går knappt. Jag måste ha elden över hela tiden och när jag väl har lyckas elda igång den så hinner jag inte mer en ett halvt bloss, plus att det flög igenom en massa tobak i munnen, genom munstycket. Ska det värkligen vara så?

Jag provade sedan göra en handrullad cigarett med tobaken och cigaretten brann inte, utan jag behövde elda flera gången på den. Varför är piptobaken så blöt? Behöver jag torka den nånting i förväg?
Citera
2007-10-14, 00:29
Medlem
Du kanske fick vattenpipetobak? Den brukar vara fuktig (och är omöjlig att göra cigaretter av).
Testa att lägga tobaken i ugnen eller något på relativt låg värme ett tag.
Eller så köper du ny tobak.

Och grym pipa. Jag är avundsjuk.
Citera
2007-10-14, 00:40
Medlem
PikeWakes avatar
Det tar en stund innan man lär sig stoppa en pipa ordentligt. Det finns ett gammalt hederligt minnesknep som lyder "Först med barnahand, sedan med kvinnohand, sist med manshand", det vill säga först en nypa som du knappt trycker ned alls, sedan en nypa som du trycker lite försiktigt på och sist en nypa som du packar rejält. Om du har gjort rätt så kommer det översta lagret att glöda fint och ge såpass mycket motstånd när du drar att du inte får tobak i munnen. Lycka till och kom ihåg att sluta röka när det gurglar i skaftet
Citera
2007-10-14, 00:50
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Det tar en stund innan man lär sig stoppa en pipa ordentligt. Det finns ett gammalt hederligt minnesknep som lyder "Först med barnahand, sedan med kvinnohand, sist med manshand", det vill säga först en nypa som du knappt trycker ned alls, sedan en nypa som du trycker lite försiktigt på och sist en nypa som du packar rejält. Om du har gjort rätt så kommer det översta lagret att glöda fint och ge såpass mycket motstånd när du drar att du inte får tobak i munnen. Lycka till och kom ihåg att sluta röka när det gurglar i skaftet

Tusen tack för knepen! Börjar med barnahanden direkt!
Citera
2007-10-14, 02:16
Bannlyst
jag läste någonstans att man skulle

1st: Fylla pipan fullt och packa ner det till mitten(50%) av pipans längd
2nd: Fylla pipan fullt igen och packa till mitten av det (ca 75% av pipans totala volym)
3rd: Fylla pipan fullt utan att packa sista delen
(mkt lustig beskrivning men jag läste det faktiskt i någon engelsk instruktion)

det är raka motsatsen som "först barnahand, nästa kvinnohand, sist karlhand"
någon som vet om det funkar? har inte fått endera att funka i min pipa, kanske tobaken är för fuktig
Citera
2007-10-14, 02:19
Medlem
qetuRs avatar
Japp, min tobak är för fuktig, hittade flera blad i påsen som fortfarande var blöta. Ska låta påsen vara öppen ett tag bara... Tror inte att det spelar jätte stor roll hur man gör, det funkade lite bättre som han sa. Barnahand, kvinnohan, manshand grejjen.
Citera
2007-10-14, 21:48
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Japp, min tobak är för fuktig, hittade flera blad i påsen som fortfarande var blöta. Ska låta påsen vara öppen ett tag bara... Tror inte att det spelar jätte stor roll hur man gör, det funkade lite bättre som han sa. Barnahand, kvinnohan, manshand grejjen.
Piptobak brukar vara ganska fuktig när den är nyöppnad och aromatiska (smaksatta) tobakssorter brukar vara värst. Om det är stanwell's vanilj skulle jag inte rekommendera dig att torka ur den helt då det kommer att smaka satan när du röker. Om det är en plastficka så borde tobaken vara lagom torr på någon vecka om du röker lite då och då alltså utan att du vädrar tobaken.

Om du främst skall röka cannabis i den så bör du köpa rulltobak som är finare skuren och brinner satan i pipa. Röker du drum (tror jag) eller någon likande ordentligt finskuren tobak så har du bara aska kvar efter ett par puffar om du inte packar alls.
Citera
2007-10-15, 01:52
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Piptobak brukar vara ganska fuktig när den är nyöppnad och aromatiska (smaksatta) tobakssorter brukar vara värst. Om det är stanwell's vanilj skulle jag inte rekommendera dig att torka ur den helt då det kommer att smaka satan när du röker. Om det är en plastficka så borde tobaken vara lagom torr på någon vecka om du röker lite då och då alltså utan att du vädrar tobaken.

Om du främst skall röka cannabis i den så bör du köpa rulltobak som är finare skuren och brinner satan i pipa. Röker du drum (tror jag) eller någon likande ordentligt finskuren tobak så har du bara aska kvar efter ett par puffar om du inte packar alls.

Det är pipan som är Stanwell, och tobaken är märket Golden Blend's, och typen är "Vanilla - Handblended Premium Pipe Tobacco." Och det är ur en plastficka.

Ska röka lite smått ur den under ett par dagar och hoppas på att den är riktigt fin när jag väl ska röka lite cannabis ur den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in