2007-10-13, 16:44
Medlem
Det ligger en syrianaägd tobaksaffär där jag bor som säljer
cigg till tonåringar. Kan man fotografera när dom kommer ut
ur affären med ciggen + kanske t.om in butiken för att
samla lite bevis? Kommunen säger: "Vi har inga bevis".
Men jag ser det dagligen...
Citera
2007-10-13, 16:46
Medlem
Så länge du står utanför butiken får du fotografera in hur mycket du vill. Är du inne i butiken kan butiksinnehavaren be dig gå ut eller sluta fota, men det är inte per automatik otillåtet att fota/filma på privat mark.
Citera
2007-10-13, 18:17
Medlem
jumpcuts avatar
Du får fota vem, vad, hur och när du vill. Förutom skyddsobjekt belagda med förbud mot fotografering och/eller avbildning.

Det bästa fallet jag vet i dessa lägen är hyresvärden som gick in i en lägenhet, installerade en kamera i en kvinnas badrum och smygfilmade henne. När det upptäcktes blev han självklart dömd. För olaga intrång som han gjorde sig skyldig till när han installerade kameran... Filmandet i sig var inte olagligt.
Citera
2007-10-13, 19:00
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du får fota vem, vad, hur och när du vill. Förutom skyddsobjekt belagda med förbud mot fotografering och/eller avbildning.

Det bästa fallet jag vet i dessa lägen är hyresvärden som gick in i en lägenhet, installerade en kamera i en kvinnas badrum och smygfilmade henne. När det upptäcktes blev han självklart dömd. För olaga intrång som han gjorde sig skyldig till när han installerade kameran... Filmandet i sig var inte olagligt.

Men var det inte också ofredande? Eller minns jag fel? En man i Malmö gick runt med en kamera som han monterat på skon och filmade under kjolar på kvinnor. Vill minnas att han dömdes för ofredande. Sedan som ovan redan nämnts får man inte filma på privat område t ex på Gröna Lund eller Liseberg utan tillstånd. En man blev svårt misshandlad av vakterna på Liseberg när han filmade under en konsert för nåt år sedan.
Citera
2007-10-13, 19:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Men var det inte också ofredande? Eller minns jag fel? En man i Malmö gick runt med en kamera som han monterat på skon och filmade under kjolar på kvinnor. Vill minnas att han dömdes för ofredande. Sedan som ovan redan nämnts får man inte filma på privat område t ex på Gröna Lund eller Liseberg utan tillstånd. En man blev svårt misshandlad av vakterna på Liseberg när han filmade under en konsert för nåt år sedan.

Det är lite lustigt det där, för det är inte fotograferandet i sig som är illegalt. Ett lustigt exempel på detta är ju när en man åkte dit för ofredande då han stoppat in handen under kjolar på kvinnor och fotat varpå polisen ger bilderna till Aftonbladet som publicerar dessa med byline Foto: Polisen

Du kan aldrig bli dömd för ofredande på grund av fotograferingen i sig.
Citera
2007-10-14, 00:13
Medlem
Tack för svaren!
Det är ett helvete med denna ciggförsäljning
som ingen kan göra nåt åt.
Citera
2007-10-16, 00:21
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är lite lustigt det där, för det är inte fotograferandet i sig som är illegalt. Ett lustigt exempel på detta är ju när en man åkte dit för ofredande då han stoppat in handen under kjolar på kvinnor och fotat varpå polisen ger bilderna till Aftonbladet som publicerar dessa med byline Foto: Polisen

Du kan aldrig bli dömd för ofredande på grund av fotograferingen i sig.

Ja , jag vill minnas att det är så att bara målsägaren kan anmäla. Om någon lägger ut kort på mig på internet, måste jag se korten där själv för att kunna bli ofredad och anmäla. Om man inte ser korten själv har man inte blivit ofredad, eller har jag fel?

Edit: Jag hamnade väl OT här, för att svara på TS fråga borde man egentligen skicka in en 15-åring att köpa och sedan anmäla. För en fyra år sedan gjordes detta i Borås. Där gick några skolungdomar in och köpte cigaretter medan det stod en reporter och fotograf från BT utanför. Det slogs upp stort i tidningen.
Citera
2007-10-16, 06:02
Medlem
Jag är tämligen säker på att det är olagligt att montera en fast sändnings-/inspelningsanordning (för ljud eller bild).
Att däremot montera dem på kroppen är lagligt.

Vad gäller hyresvärden skulle hans smygfilmande varit lagligt, men eftersom ofredandet var ett grövre brott dömdes han bara för det.

I fallet med kjolfilmaren är inte själva filmandet olagligt, men det är givetvis olagligt att filma upp under någons kjol.
Citera
2007-10-16, 08:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultroncitron
Jag är tämligen säker på att det är olagligt att montera en fast sändnings-/inspelningsanordning (för ljud eller bild).
Att däremot montera dem på kroppen är lagligt.

Vad gäller hyresvärden skulle hans smygfilmande varit lagligt, men eftersom ofredandet var ett grövre brott dömdes han bara för det.

I fallet med kjolfilmaren är inte själva filmandet olagligt, men det är givetvis olagligt att filma upp under någons kjol.

Det är olagligt att fästa kamera på offentlig plats utan tillåtelse, däremot inte att låta en kamera bevaka platsen. Exempel på detta är att jag får ställa en kamera i fönstret och låta den filma gatan utanför, men jag får inte fästa kameran utanför fönstret och låta den filma samma gatan.

I fallet med hyresvärden antar jag att du menar det olaga intrånget och inte ofredandet? I vilket fall är ditt antagande att han skulle blivit fälld för det ena men inte för det andra för att det ena var grövre än det andra direkt felaktigt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_483137.svd Där kan du läsa lite mer om det.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm Där kan du läsa lite mer om vad man får och inte får fotografera.

Men detta är en sanning i Sverige: Du får fotografera vad du vill, när du vill, hur du vill så länge det inte är ett skyddsobjekt belagt med förbud mot fotografering. Befinner du dig inne på exempelvis en restaurang har de all rätt att avvisa dig om du fotograferar inne i restaurangen, men du får ställa dig utanför och fotografera in genom fönstret. Fotografering är inte olagligt, aldrig, inte ens om du fotograferar en kvinna i hennes badrum i smyg eller ett älskande par genom fönstret. Man kan bli fälld för andra brott, men kameran spelar där ingen som helst roll. Vad man däremot gör med fotografierna kan vara illegalt.
Citera
2007-10-16, 17:38
Medlem
Jumpcut: Det är som du säger olagligt att fästa en kamera på offentlig plats utan tillåtelse, men menar du att detta inte även gäller privat område?

Såg att jag skrivit fel nu, jag menade såklart _Olagligt_ i fallet med hyresvärdens filmande. Ja SVD skriver att: "Att smygfilma i någons hem är inte straffbart, däremot att via dold mikrofon göra ljudupptagningar."
Nej, det är självklart inte olagligt att smygfilma i någons lägenhet, men att montera en kamera i någons lägenhet är olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in