Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-13, 09:30
Medlem
Caves avatar
Det finns en tråd där många användare uttryckt en önskan om att kunna sätta betyg på inlägg/tråder i forumdelen "Novell & Lyrik", är det någt som skulle kunna gå att ordna?
Citera
2007-10-13, 09:38
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Det finns en tråd där många användare uttryckt en önskan om att kunna sätta betyg på inlägg/tråder i forumdelen "Novell & Lyrik", är det någt som skulle kunna gå att ordna?

Frågan är uppe till diskussion i Outlaw. Jag skall stöta på lite om detta.

/Moderator
Citera
2007-10-22, 19:59
Medlem
Caves avatar
Händer det något i frågan?
Citera
2007-10-22, 20:02
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker bra kritik ges i ord och inte i anonyma siffror över internet... Sen efter att man kommenterat kan man ju skriva "10/10" eller "godkänt" eller vad man nu vill ge för betyg... Men jag tror anonyma betyg hämmar mängden krtik som författarna får...

Själv tycker jag redan texterna i Noveller & Lyrik får fruktansvärt lite uppmärksamhet, vilket är synd, eftersom jag själv skriver en del... Skulle vara verkligt illa om det blev ännu sämre med kritiken...
Citera
2007-10-22, 20:32
Medlem
NoTruces avatar
Att ge betyg i samband med en kommentar är konstruktivt.
Citera
2007-10-23, 22:52
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker bra kritik ges i ord och inte i anonyma siffror över internet...

En viss form av sifferkritik ges redan, då i form av att man kan se hur många individer som svarat i tråden men framförallt hur många som har läst tråden. Steget därifrån till ytterligare en form av sifferkritik borde inte vara så lång.
Citera
2007-10-23, 22:55
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens_Söderberg
En viss form av sifferkritik ges redan, då i form av att man kan se hur många individer som svarat i tråden men framförallt hur många som har läst tråden. Steget därifrån till ytterligare en form av sifferkritik borde inte vara så lång.

Inte läst, men däremot klickat.
Citera
2007-10-23, 23:58
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Inte läst, men däremot klickat.

Läst och sedan förstått? Men framförallt, läst och sedan inneha förmågan att delge relevant kritik?

Just det sistnämda tror jag många saknar. Vem vet dom kanske inte ens törs ge någon kritik på det dom läst? Allt man har kvar då att gå på är "sifferkritiken" Antal svar och och antal "klick" Kanske det är önskvärt att man inrättar en tredje sorts sifferkritik för att ledsaga aspirerande skribenter? Vem vet, många kanske inte ens förstår att ta del av den redan tillgängliga informationen?
Citera
2007-10-24, 00:04
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens_Söderberg
Just det sistnämda tror jag många saknar. Vem vet dom kanske inte ens törs ge någon kritik på det dom läst? Allt man har kvar då att gå på är "sifferkritiken" Antal svar och och antal "klick" Kanske det är önskvärt att man inrättar en tredje sorts sifferkritik för att ledsaga aspirerande skribenter? Vem vet, många kanske inte ens förstår att ta del av den redan tillgängliga informationen?
Äsch, det är ju inte direkt de aspirerande okända skribenterna som får rättvis bedömning genom sifferkritik... Eftersom de får ett litet antal röster så kan de höja medelbetyget enormt genom att rösta på sig själva med diverse smurfkonton, säga åt sina kompisar att ge dem ***** osv... Samtidigt kan någon okänd medlem som inte gör såna saker få medelbetyget förstört av att någon bara för att jävlas ger lägsta möjliga betyg för att han eller hon helt enkelt inte gillar ämnet eller liknande...

Det är först då många har röstat som jag tycker medelbetyg verkligen ger en bra bild av vad folk generellt sett tycker om ett verk... Jag håller fast vid att bra kritik ges i ord, åtminstone om den skall ges anonymt över internet... FB är ju trots allt ett diskussionsforum som går ut på att medlemmarna kan säga precis vad de vill om vad de vill så länge de kan argumentera för sig, det tycker jag skall gälla medlemmarna bedömer varandras noveller också...
Citera
2007-10-24, 00:51
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Äsch, det är ju inte direkt de aspirerande okända skribenterna som får rättvis bedömning genom sifferkritik... Eftersom de får ett litet antal röster så kan de höja medelbetyget enormt genom att rösta på sig själva med diverse smurfkonton, säga åt sina kompisar att ge dem ***** osv... Samtidigt kan någon okänd medlem som inte gör såna saker få medelbetyget förstört av att någon bara för att jävlas ger lägsta möjliga betyg för att han eller hon helt enkelt inte gillar ämnet eller liknande...

Sant, givetvis är det så. Är man bara förslagen nog så kan man utnyttja systemet till sin egen fördel. Men just nu är jag mest ute efter att locka yngre förmågor att låta göra sin röst hörd. Sifferkritiken finns redan där och den är inbyggd i forumprogramvaran, jag kan alltså inte se att den föreslagna "kakan på kakan" av sifferkritik ska vara fel.

Samtidigt så förstår jag att just den senaste föreslagna "kakan på kakan" kan vara kontraproduktiv, då just för att den kan skrämma bort nya skribenter från att odla sina talanger. -För tusan, vem vill dela med sig av sin egna hjärtats hemligheter om man bara får betyget 2?

Å andra sidan, vem vill inte veta vad som fungerar? Vem vill inte få en ryggdunkning, en liten "me too" i mängden? Om man häckar på flashback så bör man ha ett syfte med sitt häckande, en liten ide som väntar på att kläckas. Är det då fel att ge vägledning mot den rätta iden?

Citat:
Det är först då många har röstat som jag tycker medelbetyg verkligen ger en bra bild av vad folk generellt sett tycker om ett verk... Jag håller fast vid att bra kritik ges i ord, åtminstone om den skall ges anonymt över internet... FB är ju trots allt ett diskussionsforum som går ut på att medlemmarna kan säga precis vad de vill om vad de vill så länge de kan argumentera för sig, det tycker jag skall gälla medlemmarna bedömer varandras noveller också...

Jag håller med till fullo. Kritik ges i ord. Författarens ord, just de ord som författaren sätter på pränt och som sedan säljer hans böcker som är fyllda av ord. Jag skiljer alltså på viljan att uttrycka sig något som borde näras och förmågan att uttrycka sig.

Hur vet man då att man kan uttrycka sig?

Flashback är ett gratisforum som är tänkt att odla talanger, eller i alla fall odla viljan att uttrycka det fria ordet. Vad finns det för återkopplingsmekanismer som säger att just det stycket, just den ideen är den bästa? Köpta böcker är en återkoppling där man kan se hur mycket ens egens förmåga att sätta tankar på pränt är värd. En anonym betygssättning av ens verk är ett annat sätt att värdera det man nyss läst.

Varför skulle det vara fel att införa en helt annan värderingsmekanism?
Citera
2007-10-24, 23:31
Medlem
Caves avatar
Någon moderator som kan rapportera hur diskussionen i Outlaw går rörande denna fråga?
Citera
2007-10-27, 08:52
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Någon moderator som kan rapportera hur diskussionen i Outlaw går rörande denna fråga?

Visst kan någon moderator rapportera, betygsfunktionen finns på plats numer så sätt igång och betygsätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in