2007-10-13, 01:57
Medlem
Jag ska nu berätta en liten historia kring en dokumentär som jag själv inte sett men min mor och styv far har gjort det.

Men jag ska börja från början. Jag har aldrig gillat mjölk är något i smaken som inte tilltalar mig. Min ovan nämnda mor och far har däremot energiskt påtvingat mig denna hemska vita dryck. Detta har varit ett oändligt ämne til konflikter i min familj tills jag vid äldre dar kunnde skita i dem och dricka va fan jag vill.

Det underliga är att min mamma för några år sedan ångrade allt mjölk-tjat väldigt mycket och själv nästan helt har slutat dricka mjölk nu. Detta efter att hon sett en dokumentär om att mjölk inte alls är hälsosamt för oss utan tvärtom skadligt då det enda den gör är bidrar med en fetthalt.

Argumenten löd ungefär att de ämnen som vi behöver från mjölken får vi i oss i andra saker vi äter och dricker. undantaget var de som är veganer och vegeterianer. Eftersom jag själv inte har sett dokumentären och min mor inte lägger all direkt fakta på minnet kan jag inte säga mer exakt än så vad som skulle vara skadligt.

Många i min bekantskap har idiot förklarat detta och pratat om vitaminer och dylikt. men kan oftast inte ens säga vad exakt det är i mjölk som är så jävla viktigt för oss.

Så jag undrar nu har någon sett denna dokumentär? borde ha gått på svt eller tv 4. kan någon dementera eller bekräfta detta? vad tror ni är mjölk viktigt för oss eller är det bara något vi fått för oss?
Citera
2007-10-13, 02:00
Medlem
Inget fel med mjölk. Mejeriprodukter är ju det som har gjort holländarna till världens längsta folk. Fettsnål mjölk är ju jättebra om den dricks i rimliga mängder.
Citera
2007-10-13, 02:02
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosawik
Jag ska nu berätta en liten historia kring en dokumentär som jag själv inte sett men min mor och styv far har gjort det.

Men jag ska börja från början. Jag har aldrig gillat mjölk är något i smaken som inte tilltalar mig. Min ovan nämnda mor och far har däremot energiskt påtvingat mig denna hemska vita dryck. Detta har varit ett oändligt ämne til konflikter i min familj tills jag vid äldre dar kunnde skita i dem och dricka va fan jag vill.

Det underliga är att min mamma för några år sedan ångrade allt mjölk-tjat väldigt mycket och själv nästan helt har slutat dricka mjölk nu. Detta efter att hon sett en dokumentär om att mjölk inte alls är hälsosamt för oss utan tvärtom skadligt då det enda den gör är bidrar med en fetthalt.

Argumenten löd ungefär att de ämnen som vi behöver från mjölken får vi i oss i andra saker vi äter och dricker. undantaget var de som är veganer och vegeterianer. Eftersom jag själv inte har sett dokumentären och min mor inte lägger all direkt fakta på minnet kan jag inte säga mer exakt än så vad som skulle vara skadligt.

Många i min bekantskap har idiot förklarat detta och pratat om vitaminer och dylikt. men kan oftast inte ens säga vad exakt det är i mjölk som är så jävla viktigt för oss.

Så jag undrar nu har någon sett denna dokumentär? borde ha gått på svt eller tv 4. kan någon dementera eller bekräfta detta? vad tror ni är mjölk viktigt för oss eller är det bara något vi fått för oss?

Mjölk är bra för barn då det innehåller kalcium som stärker skelettet, men jag ser ingen anledning att dricka mjölk i vuxen ålder. Mig har det bara gett magproblem då jag försökt, dessutom blir jag slemmig i käften av eländet.

Använder bara mjölk de gånger jag har frukostflingor hemma.
Citera
2007-10-13, 02:04
Medlem
Citat:
men jag ser ingen anledning att dricka mjölk i vuxen ålder. Mig har det bara gett magproblem då jag försökt, dessutom blir jag slemmig i käften av eländet

För att det är gott och ger energi? Mjölk är fan en av de godaste dryckerna som finns ju!

Men visst, mjölk är viktigare för barn som fortfarande växer än vad den är för vuxna.
Citera
2007-10-13, 02:14
Medlem
Standardmjölk innehåller extremt mycket fett och väldigt mycket energi. Det är bara att titta på förpackningen. Vill man dricka sig fet är det ett fullgott alternativ till coca cola.

Sen är vår svenska mjölk A-vitaminberikad och ett stort A-vitamin intag leder till bensköret, kanske är detta anledningen till att benskörhet är så fruktansvärt vanligt i Sverige(1). Sen finns förståss kalcium i mjölken som ger prostatacancer(2). Något kalcium däremot inte tycks göra är ge starkare ben, vilket man tidigare trott (3).
Citera
2007-10-13, 02:18
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
För att det är gott och ger energi? Mjölk är fan en av de godaste dryckerna som finns ju!

Men visst, mjölk är viktigare för barn som fortfarande växer än vad den är för vuxna.

Det var inte smaken jag reagerade mot som sagt.
Citera
2007-10-13, 02:27
Medlem
Bajsfacistens avatar
Historiskt sett har mjölken varit mycket viktigt för oss, vi har behövt den näringkicken under den kalla tiden på året och ett resultat av det så har människorna i nordeuropa utvecklat enzym som bryter ner laktos. Scandinavien har den lägsta laktosintolerasen i världen och ses mer som ett sjukdomstillstånd att inte kunna dricka mjölk i vuxen ålder. Det är inte en slump att filmjölk ses som svenskt. I övriga världen så är laktosintolerans normen.

Nordamerikas urbefolkning ska alla vara laktosintoleranta. Asien är runt 4/5 till laktosintoleranta, sydamerikas likaså.

Man skulle nog kunna ser det som att mjölk är skadligt mot nysvenskar.
Citera
2007-10-13, 03:24
Medlem
Men är det alltså ingen som sett denna dokumentär då asså? Hade ju varit kul om folk tycker att morsan har några belägg till det hon säger eller om hon bara e bakom flötet.
Citera
2007-10-13, 04:01
Medlem
Att säga att mjölk är skadligt är löjeväckande. Däremot går det inte att förneka att många människor är överkänsliga mot laktos.

Följande tål dock att tänka på:
Mjölk innehåller en ansenlig koncentration av kalcium, vilket sägs vara bra för skelettet etc. Invånarna i Sverige dricker mer mjölk än invånarna i de flesta andra länder. I Sverige är benskörhet ett större problem än i de flesta andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in