• 1
  • 2
2007-10-14, 07:57
Bannlyst
innehllet (laudanum+valeria) r troligen preskiberat i dagens dato men jag r intresserad av sjlva flaskan och kan tnka mig att ge en symbolisk summa fr den om du inte har ngot intresse av att behlla den. jag r ganska kr i ldre apotek- medicin- och laborationsdetaljer. PM om en affr kan vara aktuell. den skulle pryda sin plats i ett av mina medicinskp.
mvh/A
Citera
2009-07-20, 22:37
Citat:
Ursprungligen postat av ShokeN
Tjenis! Jo det r s att jag har lyckats hitta en mrk och risig liten flarra med namnet Thielemanns droppar. Den kommer frn apoteksbolaget, vilket mste gra den jvligt gammal?

Hur som helst r flaskan nstan full och jag undrar fr det frsta, vad r det fr ntt?

Fr det andra, kan man flumma p det?

Och fr det tredje, isfall vad r doseringen?

Tack!

Vad gjorde du med drpparna? Jag har oxo en sn flaska 3 cl med 3 gram opium. har hrt av en kar att han eldade bort spriten och satte det i armen. han mdde mycket bra..
Citera
2009-07-20, 23:58
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShokeN
Haha, ass den hr flarran ser inte lika risig ut som dom p bilderna, denna har faktiskt skruvkork (plast)

Antar att den fr leta sin vg till soptippen!

Tack fr alla svar!

Jag samlar p gamla lkemedelsfrpackningar, askar, burkar och flaskor, och gamla prylar frn apotek. Kper grna din tomflarra

(Gr att kpa en liknande typ av "droppar" utan recept med "camphorated tincture of opium" p Thailndska apotek (mot diarr), ocks i glasflaska, men de innehller antimon, som r rtt giftigt om jag inte har fel...)
Senast redigerad av Psykoton 2009-07-21 kl. 00:01.
Citera
2009-12-04, 23:40
Medlem
Thielemanns droppar fanns kvar p in p ttiotalet p svenska apotek - receptfritt. Det var ett absolut suvernt medel mot matfrgiftning och liknande lokala mag-tarmbesvr. Vad jag kan frst s motverkade det inte enbart diarr, utan tog man det tillrckligt snabbt s ddade det de skadliga mikroberna s att man helt enkelt snabbt blev helt frisk (vilket frsts inte fungerade om magbesvren orsakades av t.ex. influensa).

Doseringen var 0,5-1 ml p en sockerbit, vilket gav en rejl chock av styrka och mintsmak som vrmde sknt i halsen.

Idag finns tyvrr ingenting likvrdigt, ven om Underberg eller Fernet Branca mjligen kan anvndas i samma syfte. Sedan finns frsts ciprofloxacin eller azithromycin om man tror att infektionen r bakteriell, men fr det krvs recept i Sverige och de flesta andra lnder (vilket man ju inte hinner skaffa i tid om man tit ngot olmpligt).

Jag har aldrig hrt att Thielemanns droppar missbrukades som narkotika, men kan frsts inte vara sker p den saken. Personligen tycker jag dock att det r vldigt synd - och fel - att en s ba medicin undandras den stora allmnheten fr att en liten minoritet mjligen skulle kunna missbruka den. S mycket knark som det finns s gr det nog varken till eller frn om Apoteket sljer Thielemanns droppar, men det politiska etablisemanget i Sverige r nu en gng fanatiskt emot allt som p ngot stt kan associeras med "droger". De r nstan lika fanatiska som en gammal slkting som blev alldeles vit i ansiktet nr hon fick veta att hon just tit en punschkaka (som efter bakningen naturligtvis innehll 0% alkohol).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in