2007-10-13, 19:14
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Skumt var inte alls länge sen jag såg svarta nya kpist m45 i lådor ? Dock är jag fyllt medveten om att samtliga m45B destruerats

Kan vara gamla polisvapen eller så har de inte hunnit destruera alla än.
Citera
2007-10-13, 19:15
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Ah - en ny hackkyckling! Snälla - berätta lite för oss okunniga om "aimen"...
Nu ska du inte var dum mot pojkarna, farbror Azrael.

Citat:
Berätta vadå? Att de är destruerade? Nedsmälta. Jo, så illa är det. Efter skandalen med pistol m/07 som skulle ha sålts via svensk civil firma till Portugals hemvärn men hamnade på tysk och svensk privatmarknad via samma civila firma så ville man till varje pris undvika samma sak igen. Därför beslutade man att samtliga exemplar skulle destrueras.
RIP m/45. Känns verkligen tråkigt att gamla k-pisten inte finns längre. Har många fina minnen kring M/45.
Citera
2007-10-13, 19:19
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Skumt var inte alls länge sen jag såg svarta nya kpist m45 i lådor ? Dock är jag fyllt medveten om att samtliga m45B destruerats

Var dom svarta så var det M/45. M/45B är grönaktiga till färgen, liksom lackerade. Hemvärnet i Stockholm hade lådvis med M/45 som såg rätt nya ut vad jag minns. Exakt hur länge sedan var detta? Och i vilket sammanhang? Det kanske bara var HV vapen som man inte hunnit destruera än.
Citera
2007-10-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAArik
ser ut som man tagit ak5an som design förebild.... men men den ser ju cool ut

appro på uzi ... vad var den tänkt till från början? den är ju som gjord för maffian....

[...]

kanske för att aimen är skitdålig då vapnet rör sig som ett helekopterblad när man skjuter... med stödet kanske det kan fungera som en lättare kulspruta! enkel att ta med sig ... använda som understödsvapen att ha i resväska

Nästa moderator i Vapen & Militär?
Citera
2007-10-13, 19:34
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Var dom svarta så var det M/45. M/45B är grönaktiga till färgen, liksom lackerade. Hemvärnet i Stockholm hade lådvis med M/45 som såg rätt nya ut vad jag minns. Exakt hur länge sedan var detta? Och i vilket sammanhang? Det kanske bara var HV vapen som man inte hunnit destruera än.

3 månader sen på ett medelstort förråd i södra sverige Dock är det mycket troligt att det var HV vapen och det var den äldre svarta varianten utan extra bygel över bakstycket
Citera
2007-10-13, 19:38
Medlem
Tycker det verkar vara ett utmärkt litet vapen som är enkelt och tåligt. Borde passa utmärkt till flottister, fordon/servicepersonal osv.
Citera
2007-10-13, 19:46
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
3 månader sen på ett medelstort förråd i södra sverige Dock är det mycket troligt att det var HV vapen och det var den äldre svarta varianten utan extra bygel över bakstycket

Ok, du skulle ha "räddat" ett par stycken när du hade chansen.
Citera
2007-10-13, 19:51
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Ok, du skulle ha "räddat" ett par stycken när du hade chansen.

Tagit dem i famnen och bara sprungit. Sprungit över höströda fält. Låtit livet få en sista triumf i frihet...
Citera
2007-10-13, 19:58
Medlem
davheis avatar
Citat:
Det kanske behöver förtydligas; 45orna är utgångna ur organisationen. Bokstavligt talat. Nedsmälta till tackjärn. De finns alltså inte kvar på jordens yta.

OT: En liten del av mig dog när jag läste det där. När genomfördes den åtgärden? Och hur länge sedan var det som m/45 fasades ur försvaret? Trodde den skulle leva kvar på staber och i flottan för evigt...

Ge mig en snabb genomgång av m/45:ans död är du snäll!
Citera
2007-10-13, 20:02
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Tagit dem i famnen och bara sprungit. Sprungit över höströda fält. Låtit livet få en sista triumf i frihet...

Nja skulle bara vågat försöka . Då vore defenetivt slutshoppat har jag en svag aning om .... Dessutom skulle jag inte kommit ut utanför grindarna med mindre än punktering
Citera
2007-10-13, 20:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
OT: En liten del av mig dog när jag läste det där. När genomfördes den åtgärden? Och hur länge sedan var det som m/45 fasades ur försvaret? Trodde den skulle leva kvar på staber och i flottan för evigt...

Ge mig en snabb genomgång av m/45:ans död är du snäll!

Ja den gröna 45B dog tackjärnsdöden för minst 6 år sen var själv på ett lokalt gjuteri och såg på och dom anläande dit under tung transport och övervakning vid smältan
Citera
2007-10-13, 20:13
Medlem
Goraffs avatar
Tycker 6.5x25 är en väldigt liten kaliber?
verkar lite fjuttig att ha, varför inte använda H&K Mp5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in