Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
har Man sett skillnad på H&K MP7 kontra CBJ-MS PDW i aktion så är valet lätt
Har du sett skillnaden? Vad består den i, och vad gör dig övertygad åt ena eller andra hållet?
En annan betydelsefull detalj är att H&K är ett ofantligt mycket starkare varumärke.
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffel
Säkert inte med någon högre kraft, men ordentlig eldgivning så kan jag mycket väl tänka mig att det blir ett problem.
Nja, det är väl ingen som bedriver strid i bebyggelse utan ögonskydd... eller?
Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
Är priset en större faktor än ett människoliv ?
Det är väl så i dagens samhälle....
Har alltid varit, kommer alltid att vara.
Pengar är en omskrivning för resurser, och så länge en försvarsmakt inte har oändliga resurser så måste man prioritera det som bedöms viktigast. Jag förstår prioriteringen att inte köpa in något särskilt PDW i Sverige. Inte minst ur perspektivet att vi aldrig haft några motståndare som regelmässigt haft kroppsskydd vi behövt skjuta igenom.
Om något ska kritiseras så är det att man bytte ut kpist m/45 mot pistol m/88. Pistolen kräver väsentligt högre skjutskicklighet, och chansen för träff i helfigur på avstånd runt 20-25 meter torde vara mycket låg under stress. Med kpist å andra sidan kan nog de flesta sätta minst 30% av skotten i en helfigur på 50 meter, under stress, med ett minimum av träning.
Ge gärna pistoler till dem som kan hantera dem, men utrusta övrig personal med ett simpelt och lättskjutet vapen.