2011-03-19, 11:20
Medlem
"För CBJ-MS så är nog problemet att det är svårt att lansera en ny kaliber. H&K kör med 4.6x30mm för sin MP7 och FN kör med 5,7x28mm och ingen av dem verkar ha slagit. I detta läge dyker detta vapen upp (även om det var ett par år sedan) och försöker lansera 6.5x25 CBJ. Inte nog med att det är en ny kaliber, den använder dessutom en underkaliberprojektil gjord av wolfram.

Jag vet inte hur wolframpriserna ligger för ögonblicket, men under min gymnasietid så använde vi wolframkoppar när vi tillverkade gnistelektroder och wolframkoppar var dyrare än guld.

anyway.. nytt vapen och ny kaliber som dessutom måste tävla mot vapen och kalibrar från två av världens stora vapentillverkare, jag skulle inte satsa några pengar på CBJ-MS."

Det du skriver där har ju framkommit redan tidigare i tråden . Och den underkalibrerade ammunitionen är en av flera olika kultyper . Var och en blir salig på Sin tro , har Man sett skillnad på H&K MP7 kontra CBJ-MS PDW i aktion så är valet lätt . Och Jag tror Vi inte kommer mkt längre i
denna tråd . Men H&K är snyggare men det har ju bara betydelse när Man sitter och tar en öl och beundrar vapnen .
Citera
2011-03-19, 12:44
Medlem
Hur smidigt är det egentligen med ukal för annat än särskilda ändamål som exempelvis prickskytte? Hur lyckat är det att det inte bara är hylsor som far åt sidan som stör stridsparskamraten, utan också att du själv löper stor risk att få dina egna drivspeglar i ansiktet när du avger eld i trånga miljöer.

Det finns som sagt anledningar till att den här typen av beväpning inte har slagit igenom, och det handlar inte bara om priset.
Citera
2011-03-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffel
Hur smidigt är det egentligen med ukal för annat än särskilda ändamål som exempelvis prickskytte? Hur lyckat är det att det inte bara är hylsor som far åt sidan som stör stridsparskamraten, utan också att du själv löper stor risk att få dina egna drivspeglar i ansiktet när du avger eld i trånga miljöer.

Det finns som sagt anledningar till att den här typen av beväpning inte har slagit igenom, och det handlar inte bara om priset.

Nu finns det ju annan ammo än uk till vapnet .

En länk om PDW av Sven Ortmar :

http://www.angelfire.com/art/enchanter/pdw.html
Citera
2011-03-19, 14:09
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:

Drivspeglarna kan omöjligen åka bakåt mot skytten med mindre än att de studsar mot något.

Det främsta skälet som talar emot det är att ammunition med underkalibrig projektil, som samtidigt ska ha godtagbar precision, kommer bli för dyr för sitt användningsområde i detta fall. Det är inget problem om en prickskyttepatron kostar t.ex. 50 kr/st, däremot kan man inte börja ge alla sopptransportörer och vedklyvare ammunition som kostar 25 kr/patron till deras kpistar. Wolframkärna eller ej så kostar det för mycket att förse automatvapen med den typen av ammunition, såvida inte CBJ Tech uppfunnit en revolutionerande metod för att producera ammunitionen i sig till ett lågt pris. Då borde de snarast världspatentera den uppfinningen och börja tälja guld med smörkniv därefter.

Det är nog dags för CBJ att inse att kalla kriget är över, och att det finns en anledning till att SAAB övergav samarbetet...
Citera
2011-03-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Drivspeglarna kan omöjligen åka bakåt mot skytten med mindre än att de studsar mot något.

Det främsta skälet som talar emot det är att ammunition med underkalibrig projektil, som samtidigt ska ha godtagbar precision, kommer bli för dyr för sitt användningsområde i detta fall. Det är inget problem om en prickskyttepatron kostar t.ex. 50 kr/st, däremot kan man inte börja ge alla sopptransportörer och vedklyvare ammunition som kostar 25 kr/patron till deras kpistar. Wolframkärna eller ej så kostar det för mycket att förse automatvapen med den typen av ammunition, såvida inte CBJ Tech uppfunnit en revolutionerande metod för att producera ammunitionen i sig till ett lågt pris. Då borde de snarast världspatentera den uppfinningen och börja tälja guld med smörkniv därefter.

Det är nog dags för CBJ att inse att kalla kriget är över, och att det finns en anledning till att SAAB övergav samarbetet...

Balle Anka du har en bra punkt ang tillverkningskostnaderna . Bertil har en mkt billigare lösning på tillverkningskostnaderna av uk-ammunition . Men när Man slåss mot dom stora drakarna har Man inte mkt att säga till om. Se om du får göra ett studiebesök i Hans verkstad där div "uppfinningar" uppstår. Jag hade gärna haft en av Hans laddare trotts Jag har 1st Dillon 550,1st 650, 1st 1050 med kulsättare och motoriserad. Har även en STAR laddare mod äldre mest för samling.
Citera
2011-03-20, 11:03
Medlem
Citat:

Det var det jag var ute efter. Skjut inifrån ett trångt utrymme så löper man rimligtvis stor rist för att speglarna studsar tillbaka i ansiktet på skytten. Säkert inte med någon högre kraft, men ordentlig eldgivning så kan jag mycket väl tänka mig att det blir ett problem.

Men visst är priset en större faktor, det håller jag helt med om.
Citera
2011-03-20, 12:51
Medlem
Är priset en större faktor än ett människoliv ?
Det är väl så i dagens samhälle....

Ngn som testat hur bra det funkar med vanliga Hilti-spik i en kula , lite mod av spiken & kulan måste till . Funkar att göra flechetter till hagelpatroner , beroende på spikhuvudet får viss modifikation göras helst ngn form av styrningar . Gamla dartpilsvingar (även pilspetsar av tungsten går att använda som projektil)som klipps till lagom strl och ngt bra lim , har Jag hört . Ryssarna använde stålspik till sin flechett-ammunition , varför försvåra ? Funkar dock "bara" på kroppsskydd .
Citera
2011-03-20, 14:03
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
har Man sett skillnad på H&K MP7 kontra CBJ-MS PDW i aktion så är valet lätt
Har du sett skillnaden? Vad består den i, och vad gör dig övertygad åt ena eller andra hållet?

En annan betydelsefull detalj är att H&K är ett ofantligt mycket starkare varumärke.

Citat:
Säkert inte med någon högre kraft, men ordentlig eldgivning så kan jag mycket väl tänka mig att det blir ett problem.
Nja, det är väl ingen som bedriver strid i bebyggelse utan ögonskydd... eller?

Citat:
Är priset en större faktor än ett människoliv ?
Det är väl så i dagens samhälle....
Har alltid varit, kommer alltid att vara.

Pengar är en omskrivning för resurser, och så länge en försvarsmakt inte har oändliga resurser så måste man prioritera det som bedöms viktigast. Jag förstår prioriteringen att inte köpa in något särskilt PDW i Sverige. Inte minst ur perspektivet att vi aldrig haft några motståndare som regelmässigt haft kroppsskydd vi behövt skjuta igenom.

Om något ska kritiseras så är det att man bytte ut kpist m/45 mot pistol m/88. Pistolen kräver väsentligt högre skjutskicklighet, och chansen för träff i helfigur på avstånd runt 20-25 meter torde vara mycket låg under stress. Med kpist å andra sidan kan nog de flesta sätta minst 30% av skotten i en helfigur på 50 meter, under stress, med ett minimum av träning.

Ge gärna pistoler till dem som kan hantera dem, men utrusta övrig personal med ett simpelt och lättskjutet vapen.
Senast redigerad av Balle Anka 2011-03-20 kl. 14:12.
Citera
2011-03-21, 13:50
Medlem
3Guns avatar
Citat:
Nja, det är väl ingen som bedriver strid i bebyggelse utan ögonskydd... eller?

När man övar så visst, men sen?
Citera
2011-03-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Gun
När man övar så visst, men sen?
Skall inte svara för Jag vet inte (men gör det ändå) , men dom flesta anväder ngn form av skyddsglasögon . Det räcker att se på nyheterna , läsa dagstidningar och se på bilder hur många som har skyddsglasögon . Jag vet däremot att på våra anläggningar i USA måste skyddsglasögon bäras för försäkringen skall täcka ögonskador . Titta på OSHA regler , har svårt att tro att det är fritt att göra hur Man vill . Men det finns säkert ngt Befäl fr Sverige härinne på FB som kan säga vad som gäller för Svenska soldater . Får ju hoppas att dom har självbevarelsedrift , och ja Jag fattar att det finns tillfällen då tid el möjlighet medger användande av skyddsglasögon .
Citera
2011-03-21, 16:59
Medlem
3Guns avatar
Har inte sett så många Muhajedins och liknande med skyddsglasögon, men det var kanske inte "den sidan" någon tänkte på?
Citera
2011-03-24, 19:12
Medlem
Citat:
Skall inte svara för Jag vet inte (men gör det ändå) , men dom flesta anväder ngn form av skyddsglasögon . Det räcker att se på nyheterna , läsa dagstidningar och se på bilder hur många som har skyddsglasögon . Jag vet däremot att på våra anläggningar i USA måste skyddsglasögon bäras för försäkringen skall täcka ögonskador . Titta på OSHA regler , har svårt att tro att det är fritt att göra hur Man vill . Men det finns säkert ngt Befäl fr Sverige härinne på FB som kan säga vad som gäller för Svenska soldater . Får ju hoppas att dom har självbevarelsedrift , och ja Jag fattar att det finns tillfällen då tid el möjlighet medger användande av skyddsglasögon .

Men kom igen och landa i verkligheten! Självklart strävar man efter att använda skyddsglasögon vid såväl strid som övning, men man kan faktiskt inte införa ett eldhandvapensystem som inte går att använda utan glasögon i alla lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in