2011-03-15, 22:19
Medlem
expoexpos avatar
Vapnet är säkert suveränt tekniskt och mycket genomtänkt. Men designen måste vara mer aggressiv. - Även soldater på killing missions vill se bra ut. Folk vill köpa snygga och balla grejor.
Citera
2011-03-16, 01:52
Medlem
expoexpos avatar
En hybrid mellan denna och en american 180 i 6,5x25 skulle nog bli poppis.
Citera
2011-03-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffel
Hur vet du hur den "uppförde" sig, om du kom till banan när skjutningen vad avslutad?

Nuffel du har helt rätt när du skriver att Jag inte sköt , men Jag litar på dom andrahands uppgifter Jag fick på plats av gammla klubbvänner både fr skyttets värld och fr samlar vänner som hade turen att få prova på vapnet . Och Jag lovar att återkomma om en sådan möjlighet uppkommer igen att en ny skjutning blir och Jag skjuter.

Och vem det nu var som sa att Man vill ha ett snyggt ballt vapen i strid el liknande , folk som har vapen som verktyg vill ha bäst kvalitet , tillfärlitlihet , lättanvända . Utseendet kommer ej i förstahand . Och en American 180 av alla vapen , den finns med 220 trumma sedan länge var det en sån du ville se i soldater och polisers händer ? Vissa borde öva på att träffa ist för att ha massa ammunition . Och Jag kan hålla med om utseendet den är ej vacker men funktionell .
Citera
2011-03-17, 11:55
Medlem
3Guns avatar
Fattar inte varför man sätter en förstorande ACOG på den där, men visst det ser ju tufft ut.

Vad sägs om en AR-15 kamrad för 6,5 x 55 Mauser istället?

Luvo Prague Ltd. (CZ) http://www.luvo.cz/

http://www.luvo.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid =2

Lista på Europeiska AR-15 tillverkare (inkl. bilder)
Citera
2011-03-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Gun
Fattar inte varför man sätter en förstorande ACOG på den där, men visst det ser ju tufft ut.

Vad sägs om en AR-15 kamrad för 6,5 x 55 Mauser istället?

Luvo Prague Ltd. (CZ) http://www.luvo.cz/

http://www.luvo.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid =2

Lista på Europeiska AR-15 tillverkare (inkl. bilder)

Det var väl PDW-vapen tråden handlade om ? Inte gevär , dock så finns det korta AR-versioner och från dom flesta tillverkare .

Och varför 6.5x55 ?
Och angående ACOG:et , så är det för att du får snabbare träff och på längre håll om det behövs . Ser ett AIMPOINT på din Ruger , varför ? Jag vet att det ej är förstorande . Öppna riktmedel är väl bättre ? Om du har Aimpoint var för kan CBJ-MS PDW inte ha ACOG ?
Citera
2011-03-17, 16:40
Medlem
3Guns avatar
To each his own. Själv har jag väldigt svårt att se vad ett förstorande sikte gör på en k-pist.
Det är ju inte precis något prickskjutevapen.
Möjligen att en 1,5-2x skulle funka.

Förstår inte varför öppna riktmedel skulle vara bättre än ett oförstorande Aimpoint.
Du kan ju ta Ak5B vs. Ak5C som jämförelse, men FMV kanske har fel?
Funkar ju bra upp till omkring 300 m.
Citera
2011-03-17, 17:31
Medlem
Varför beställde Amerikanska försvaret Aimpoints 3x förstoring till alla Aimpoint dom köpt och gått över till ACOG ? Även StorBrittanien köper ACOG till sitt nya vapen . Och CBJ-MS PDW är effektiv till 400m . Det funkade med öppna riktmedel på -m96 och m37 upp till 600 meter på helfigur när Jag var ung. Nu skulle nog synen spöka på dom hållen.

Och har FMV alltid rätt ? Det finns mkt personalen har klagat på under åren som gått .
Citera
2011-03-18, 15:51
Medlem
3Guns avatar
Vad tillverkare än säger om deras 6,5x25s förträfflighet tror jag att du missar skillnaden på vad en kpist och vad en automatkarbin ska uppnå och på vilka avstånd.

Vad de sen teoretiskt kan uppnå är något annat.
Citera
2011-03-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Gun
Vad tillverkare än säger om deras 6,5x25s förträfflighet tror jag att du missar skillnaden på vad en kpist och vad en automatkarbin ska uppnå och på vilka avstånd.

Vad de sen teoretiskt kan uppnå är något annat.

Kan det inte vara så att du inte har förstått att det är ett PDW vapen som diskuteras och inte automatkarbiner ?
Citera
2011-03-18, 18:25
Medlem
3Guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
Kan det inte vara så att du inte har förstått att det är ett PDW vapen som diskuteras och inte automatkarbiner ?

Nej då. Min personliga åsikt är att ett förstorande sikte inte har att göra på en PDW.
Målet är ju att bekämpa mål inom 100 m, då behövs ingen förstoring.

Ett oförstorande rödpunktsikte borde vara perfekt, alt. öppna riktmedel.

Lite kul att artikeln hävdar att 9 mm numera är helt avförd från det svenska försvaret.
Undrar vad försvaret skjuter i sina Glock?

Källa: http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/kpist/v_utv_kpist.htm

Bara en av flera konstigheter i artikeln.
Citera
2011-03-18, 19:13
Medlem
GrooveMerchants avatar
Är PDW verkligen en egen vapentyp?

Det känns som det är nåt slags samlingsnamn för vapen som kan bäras av personer som inte har strid som primäruppgift och om man använder den definitionen så kan såväl k-pistar som korta karbiner räknas in.

I svenska FM ersattes m/45 delvis av den AK5D och i USA ersattes M3:an (den gamla hederliga "Grease gun") av en kortad AR15 (M4).

För CBJ-MS så är nog problemet att det är svårt att lansera en ny kaliber. H&K kör med 4.6x30mm för sin MP7 och FN kör med 5,7x28mm och ingen av dem verkar ha slagit. I detta läge dyker detta vapen upp (även om det var ett par år sedan) och försöker lansera 6.5x25 CBJ. Inte nog med att det är en ny kaliber, den använder dessutom en underkaliberprojektil gjord av wolfram.

Jag vet inte hur wolframpriserna ligger för ögonblicket, men under min gymnasietid så använde vi wolframkoppar när vi tillverkade gnistelektroder och wolframkoppar var dyrare än guld.

anyway.. nytt vapen och ny kaliber som dessutom måste tävla mot vapen och kalibrar från två av världens stora vapentillverkare, jag skulle inte satsa några pengar på CBJ-MS.

Hursomhelst så är jag full och ber om ursäkt för eventuella idiotier jag häver ur mig).
Citera
2011-03-19, 10:04
Medlem
3Guns avatar
Trots (eller på grund av?) fylla fick du till det väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in